Lima S 3/6 - BR18 ombouwen

Gestart door ToThePoint, 20 april 2010, 09:01:50 AM

Dirky

#15
heb je ook foto's van de voorkant en van de onderkant? Heb je alles ontvet voor je gespoten hebt? hoe zien de kleine spaakwielen er uit (die met de volle achterkant)?

veel vragen want veel interesse [:)]

Michiel

#16
Tussen haakjes, de ketelbanden in de EB-livrei lijken toch in koperkleur te moeten zijn. Zie spoorwegmuseum te Brussel-Noord. (Met dank aan ToThePoint voor de vingerwijzing)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#17
@ Dirky

Just, komt eraan. Niet gereinigd met water en zeep. Wel de overtollige vaseline verwijderd met een doekske.

Heb ondertussen even geprobeert met het oorstokje. (kon weer niet wachten want moet eigenlijk andere dingen doen)
Op 3 plaatsen was ik te hevig en is het rood weer zichtbaar aan de achterkant van de wielen (aan de voorkant ook zo te zien MILJAAR). Dat wordt retoucheren. Heb eerst wasbezine gebruikt, gaat wel, gaat traag vooruit, verf lost niet echt op en komt los in vellekes. Dan aceton, gaat veel vlugger, lost ook niet echt op en vellekes. Syntethische thinner idem dito. Voordeel is dat de drijfstangen nu terug proper zijn. Niet het gehoopte succes dus want ik heb nog steeds een probleem met het onderdompelen van die mechaniek in een zuur/base vloeistof.
Ik ga proberen van met een oorstokje te tamponeren met zwart en na droging met zwart.

Er is meer detail te zien dan met het blote oog. Ik dien nog eens te kuisen want de loopvlakken is nog niet ok.

De tussenstand dus.

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist1.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist2.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist3.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20gekuist4.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20voorste1.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20voorste2.JPG [/image]

[image]http://www.all-that-is.eu/lima%20voorste3.JPG [/image]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#18
met alle respekt maar zo te zien had je toch wel beter alles uit elkaar gehaald. Als de lok toch niet meer moet rijden ware het een ideaal testplatform geweest...

ToThePoint

#19
De restende zwarte spikkels was gewoon die vellekes die achtegebleven waren van tijdens het reinigen. Met een droog oorstokske was dat er dadelijk af.
Het aandrijfmechanisme is reeds ingelegd met rood en daar waar ik te hevig was met het reinigen is geretoucheert.

[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20rood.JPG [/image]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#20
Dat ziet er toch al niet slecht uit. Met die verf tussen alle scharnieren en aspotten, draait alles nog soepel en licht, of is het wat stroever dan vroeger?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#21
@ Michiel

Aangezien het om een gebruikt model gaat en er al onderhoud aan gebeurt was heeft dat geen nadelige gevolgen ivm soepelheid. Met een nieuw model is dat echter uitkijken. De mechaniek is van metaal, verf hecht daar zowiezo moeilijk op, indien er verf zou tussenzitten die het blokkeert, lost dat zowiezo toch. Het zal dan even wat stroever gaan, maar met een druppel vaselineolie zo weer los. Uitkijken is het wel met kunststof die deel uitmaken van de bewegende delen.
By the way, voor de airbrush gebruik ik alkyd verf.
Die zit in spuitbussen van den brico en kost 6.95 euro voor 400ml.
De verven van motip zijn acryl en gaan niet vechten met de alkyd.
Ik hou een slangetje ( uit het aquarium gebeuren ) voor de spuitmond van de spuitbus en alzo gaat dat rechtstreeks in het glazen potje.
Het is soms wel wat knoeien, maar voor die prijs neem ik dat er graag bij.

Het voordeel van een airbrush is dat het gekende " LOPEN " van verf vrijwel onbestaande is als het debiet van de verf niet te groot is.
Ik vermoed dat het komt doordat er toch wel heel veel lucht geblazen wordt en de verf deels droogblaast zodat de verf die reeds op het voorwerp is droger is. Er is ook geen ophoping in naden wat heel fijn afwerken mogenlijk maakt.

Vanavond eens kijken hoe we het mechanisme kunnen verweren. Eerst foto's bestuderen want kan me moeilijk voorstellen dat alles er verweerd (vervuild0 uitzag. Denk maar aan de drijfstang van de cilinder.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#22
@ Dirky

Weet ik wel Dirk. Het is net de bedoeling om dat NIET te doen.
Ik heb hier eens een loc gehad van Fl.. die hinkte. Kreeg dat toen niet goed en is retour fabriek gegaan. Werd gratis hersteld.
Maar aangezien ik BR.. loc's ga omvormen naar ETAT BELGE is dit een proef die het niet noodzakelijk maakt om de wielen uit elkaar te halen.
Ik zal bij gelegenheid wel een eentje helemaal uit elkaar halen zoals in msn 92 beschreven staat. Maar zo eem loc heb ik voorlopig niet.

Zo weer een stap verder.
Grijs als ondergrond en echte roest erover want rust roest he.
Op de foto is de roest heviger dan wat ik zo zie.
Ik wacht totdat het geheel af is want als het TE is dan kan ik een weinig olie erop doen zodat het effect wat minder is en het echt ijzer lijkt.

[image] http://www.all-that-is.eu/aandrijving%20roest.JPG [/image]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#23
Inderdaad nogal kwistig met roest geweest naar mijn smaak. [:D] En ik vroeg me eigenlijk af: zouden de wielbanden ook niet zwart moeten zijn? [?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

#24
Inderdaad de wielbanden moeten zwart zijn. De drijfstangen en het schuifmachine zijn normaal gezien ook niet beroest ook al staat
de loc al een hele tijd afgesteld.

Erik.

ToThePoint

#25
Wielbanden ? EUH ik ben niet mee. Bedoel je de zijkant tussen loopvlak en wat nu reeds zwart is ?
Geen probleem zal dat veranderen.
Ben eens benieuwd naar het effect van de olie nu seh.
Allee we gaan weer bricoleren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#26
De wielbanden zijn de metalen rijvlakken, die als ringen over de spaken zijn gespannen (vergelijkbaar met banden rond de velgen van een auto). De zijkanten ervan heb je blank gelaten. Die horen normaal gezien ook zwart te zijn. Het loopvlak laat je natuurlijk blank.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#27
Aha, heb daar eens een filmke over gezien hoe ze dat deden in het grootbedrijf.
Staken een ring in brand om de buitenste op te warmen en dan met grote hamers erop slaan.

Hier de link.
Is aflevering 3 op 9 min gebeurt het. Er zijn 6 afleveringen van 10 min. Zeer interessant.

En hier wordt ik niet goed van.
http://www.youtube.com/watch?v=z5nXntpNyZw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=u5-BlOUrXO8&feature=related
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#28
Zo de kappen zijn aangepast.
Chocolade kleur is met de airbrush gedaan. Rookkast, ketelbanden, binnekant machinistenhuis, kolenvoorraad op tender waren afgeplakt.
De accenten werden met de hand bijgewerkt ( zoals de ketelbanden, leidingen, rode lijnen) dmv een borsteltje met enkele haartjes. Een diamantloepe vergrote het beeld.
Dit deed ik om mijn eigen limieten te kennen en ervaring op te doen.
Nu nog de zwarte kaders.

[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20kap%20voor.JPG [/image]
[image] http://www.all-that-is.eu/lima%20kap%20tender.JPG [/image]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#29
Hoe heb je die ketelbanden gedaan? Die zijn wel heel erg strak om met de hand te hebben geschilderd. Het zwart zit ook goed strak, maar het bruin lijkt wat stroperig. Is de bruine verf nog nat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)