Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn eerste wheathering stappen

Gestart door Alain, 18 april 2010, 19:34:20 PM

Alain


Tiponi

Misschien een domme vraag, maar hoe begin je aan 'weathering'? gewoon een wagon nemen en die op bepaalde delen verkleuren?
Het is omdat ik in bezit ben van enkele wagons uit de jaren 70, die ik dan ook zou willen laten uitzien uit die periode...
Mvg Jurgen

Dirky

Alain,
het beste wat je beter eerst doet is de echte wagens qua vervuiling eens grondig bekijken. Vuil blijft eerst achter hoekjes en aan kantjes plakken en het moment dat de grote vlakken echt vuil zijn zullen die hoeken en kanten echt al zeeeer vuil zijn...
verweren met poeders geniet nog altijd mijn voorkeur omdat je die in de meest onmogelijke plaatsen kan borstelen waar de airbrush niet aankan...

Gerolf

Je eerste drie foto's zijn moeilijk te beoordelen: te wazig (of het ligt aan mijn ogen)
Je laatste twee foto's: het lijkt alsof je die zelflosser hebt overspoten met grijs om daarna de opschriften te zuiveren. Ik vermoed dat je met verweren iets anders wou bereiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alain

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Je eerste drie foto's zijn moeilijk te beoordelen: te wazig (of het ligt aan mijn ogen)
Je laatste twee foto's: het lijkt alsof je die zelflosser hebt overspoten met grijs om daarna de opschriften te zuiveren. Ik vermoed dat je met verweren iets anders wou bereiken [;)]



Je hebt volledig gelijk Gerolf. Mijn eerste foto's zijn inderdaad te wazig.

Kwestie het spuiten, heb er de ganse dag aan gedacht wat ik verkeerd heb gedaan. Denk dat ik het weet, is al veel niet? Tevell verf en te dichtbij gespoten. Had de opschriften afgeplakt maar nadien niet meer behandeld. Had nochtans een goede leermeester uit Mol maar vergeten.[:D] In de loop van deze week nog eens opnieuw proberen met liefst scherpere foto's. [;)]

Alain

citaat:
Geplaatst door Dirky

Alain,
het beste wat je beter eerst doet is de echte wagens qua vervuiling eens grondig bekijken. Vuil blijft eerst achter hoekjes en aan kantjes plakken en het moment dat de grote vlakken echt vuil zijn zullen die hoeken en kanten echt al zeeeer vuil zijn...
verweren met poeders geniet nog altijd mijn voorkeur omdat je die in de meest onmogelijke plaatsen kan borstelen waar de airbrush niet aankan...



Zou het mogelijk zijn om eens een foto te plaatsen of door te sturen, Dirk? Dank op voorhand.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Alain
Denk dat ik het weet, is al veel niet?
Leergeld betalen we allemaal. Als je er iets door leert, is het absoluut de moeite waard [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Er is nog niets verloren, gewoon met zwart oker en geel nog een bewerken
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Zwart oker [?] Die kleur ken ik niet, Jan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

da's oker 's nachts in het donker [;)]

chef garde

Jou weathering lijkt iets te donker (grijs-zwart).  Moet eens kijken naar het grootbedrijf, de aanslag op praktisch alle rijtuigen en wagons is een geel-bruine kleur.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door chef garde

Jou weathering lijkt iets te donker (grijs-zwart).  Moet eens kijken naar het grootbedrijf, de aanslag op praktisch alle rijtuigen en wagons is een geel-bruine kleur.



Juist maatje , hierin kan ik je  volgen , kijk maar...[;)]



We spreken hier dan wel over kolentreinen h?, de ( meeste) andere wagons zien er idd meer roestkleurig ( geel-bruin) uit.[;)]

Mijn kolenwagons zien er zo uit...





Peter

Mooi gedaan Erwin. Zo zie je inderdaad veel wagens rijden, namelijk helemaal vervuild en de gedeelten met de beschrifting proper of herschilderd.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

hiermee is het ook overduidelijk wat ik bedoel met hoekjes en kantjes; de foto's van de "echte" tonen duidelijk dat de insprong bvb boven de loskleppen (denk ik dat het loskleppen zijn - ken er niet teveel van) bijna pikzwart vervuild zijn waar de onderste foto van Erwin een totaal onvervuilde insprong toont (met alle respect erwin). Dus zou ik zeggen, vervuil zeker ook die ruimtes met bvb poeder...

ERVIN

Klopt Peter, het is dan ook " dankzij" het grote voorbeeld dat ik op dat idee gekomen was.[^]

Hier zie je duidelijk wat Peter bedoelt...





@Dirky , idd op een close-up foto zie je idd duidelijk dat ik die insprongen niet heb meegedaan , dus weer werk aan de winkel , waarvoor dank Dirky.[:o)]