Livrei Etat Belge

Gestart door ToThePoint, 15 april 2010, 18:30:17 PM

ToThePoint

Ik zit met een hersenkronkel.
Volgens de weinige info die ik heb over de livrei van de etat belge in TP I was deze chocolade bruin ( of varianten van bruin). De nummerplaatjes waren vierkant/rechthoekig Op de ketel?
Ik zou willen beginnen met de ombouw van enkele duitse loc's die door de duitser moesten afgestaan worden als oorlogsschade.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Als ik vrij vertaal uit "Vapeur en Belgique" van Phil Dambly, dan staat er dat vanaf 1900 de Belgische Staatsspoorwegen een uniforme chocolade-bruine livrei doorvoerde, met zwarte randen en kaders, en rode biezen. Rookkast, wielen en chassis waren zwart. De inleg van de drijfstangen en de achtergrond van nummerplaten waren rood. De zijkant van de omloopplaat was rood of later bruin met een rode bies. De nummerplaten hadden een ovale vorm.

Het bruin was niet steeds identiek. Elk atelier gebruikte een bruin, maar die kon afwijken van het origineel opgelegde bruin.

Misschien dat iemand een Nederlandstalige versie kan vinden in "onze onvergetelijke stomers"?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)