multiprotocol <-> lokpilot basic

Gestart door Binco, 13 april 2010, 18:59:30 PM

Binco

ik heb hier 2 lokomotieven met een multiprotocol decoder in. :( (-> slecht advies gekregen !!!:()
nu wil ik daar een lokpilot basic of een v3.0 in steken
omdat deze heel wat problemen heeft.
moets ik de decoder vervangen zouden deze problemen opgelost zijn (-> tip uit betrouwbare bron!:D)

nu was k eens aan het kijken naar zo'n esu decoder maar wat mij opviel is dat de esu nog een paarse en een groene draad heeft die helemaal niet op die multiprotocol decoders staan.
voor wat diene die 2 draden en zijn ze nodig of is dat voor een extra functie?...

Klaas Zondervan

Dat zijn twee extra functies.
Maar heb je de handleiding wel gelezen, want daar staat dat toch in?

Binco

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat zijn twee extra functies.
Maar heb je de handleiding wel gelezen, want daar staat dat toch in?



ik heb de esu decoders nog ni[:D]
het was via een foto op google dat ik de draden aan het bestuderen was...[:D]

-> dus het is niet erg als deze 2 draden er gwn "bijhangen" en dus niet zijn aangesloten...

ToThePoint

ik gebruik de v3 van esu. Enkel dcc. de multiprotocol decoders die standaard zijn ingebouwd slaan soms door. de loc slaat op hol of reageert niet meer. met de enkel DCC decoders geen enkel probleem.
De groene en paarse draad zijn de functie uitgangen van de decoder.
Samen met de blauwe of rechtstreeks aan een van de railkontacten dienen ze om iets extra te schakelen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Binco

ik heb de esu decoders nog ni[:D]
Dat is geen belemmering want je kunt alle handleidingen bekijken op de site van ESU.

itchy

Hm, en de 21-polige decoders van ESU zijn toch standaard multiprotocol - of heb ik dat fout? Vertonen deze ook dit probleem?
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

ik gebruik de v3 van esu. Enkel dcc. de multiprotocol decoders die standaard zijn ingebouwd slaan soms door. de loc slaat op hol of reageert niet meer. met de enkel DCC decoders geen enkel probleem.
De groene en paarse draad zijn de functie uitgangen van de decoder.
Samen met de blauwe of rechtstreeks aan een van de railkontacten dienen ze om iets extra te schakelen.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

eric

52690 LokPilot Basic DCC+DC, 88mm Kabelbaum mit 8-poligem Stecker (NEM652)
52692 LokPilot Basic DCC+DC, mit 21MTC Schnittstelle

@ ToThePoint

Uw decoders even laten herprogrammeren, dan is dat probleem van de baan.
Er zat in het begin inderdaad een bug in.

ToThePoint

@ Binco

U kan de 2 extra functie draden gewoon laten hangen. Een van de 2 hangt los en zit niet aan de adapter. deze dus ISOLEREN He want als die contact maken met iets dat niet mag brand de decoder door !!! Isoleren kan met een eenvoudig stukske tape. Ook als u het uiteinde afknipt, want de geleider is dan nog bloot. Of desoldeer de draad aan de decoder. Opletten voor kortsluitingen als u dat doet. een fout is snel gemaakt op die piepkleine spullen. Een verbinding is gemaakt voor u er erg in heeft op die eilandjes en als u er dan spanning op zet kan het zijn dat u een indianenzender heeft ( zwarte rook voor de rooksignalen) en dat is duidelijk niet van toepassing.

@ itchy

Heb hier ook een paar 21 pol liggen. Even verpakking bekijken.
Esu 52692 lokpilot basic (zal v1 zijn vermoed ik) en die is enkel DCC. Werkt heel goed en er zit er eentje in een mehano syntus lint.

@ Eric

Wat ik bedoelde met " de multiprotocol decoders die standaard zijn ingebouwd " refereert naar de decoders die standaard zijn ingebouwd in loc's vanuit de fabriek. Ik weet dus niet welk merk en/of soort het is. Enkel dat ze multiprotocol zijn omdat de locfabricant dat vermeld.

Reeds vanin het begin koos ik voor enkel DCC om volgende redenen.
Decoders zijn goedkoper en uit ervaring weet ik dat zolang men niet hardwarematig kan selecteren tussen de verschillende protocols het vroeg of laat mis gaat. Een storingspuls is genoeg om de decoder verward te maken.
Leg eens een TL verlichtingsbuis (die brand uiteraard) naast de sporen. Succes verzekert. Een TL produceert buiten licht ook gigantisch veel storingen. Op een osciloscoop kan met dat heel goed aantonen. De sporen zijn een gigantische antenne. Die storingen van de TL gesuperpositioneert met de digitale info ? Tja men zou van minder verward zijn.
TL verlichting en digitale treinsturing in 1 kamer ? Geen goede vriendjes van elkaar.
Hetzelfde geld voor dimmers ( triac sturingen). Tenzij enorm goed ontstoort (en dat u het kan testen) zijn ook geen goede ideeen als u een bedrijfszekere digitale modelbaan wenst.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

LokSound

citaat:
Geplaatst door itchy

Hm, en de 21-polige decoders van ESU zijn toch standaard multiprotocol - of heb ik dat fout?
CiteerGeplaatst door ToThePoint




21-polige Basic decoder is alleen DC+DCC

(Edit) bericht van de Admins.
Link is verwijderd. Verwijzend naar artikel 8 van het MSM-reglement.

8) Commerciele boodschappen, verwijzingen en links naar eigen fora, verdoken reclame. Dit forum is eigendom van een commerciele uitgeverij, publiciteit dient dus gevoerd te worden via de gebruikelijke kanalen.