Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Onderhoud locomotieven

Gestart door svvander, 28 juli 2005, 12:08:54 PM

svvander

Is er een richtlijn voor onderhoud van locomotieven etc? Ik bedoel maar, om de hoeveel tijd smeer je de motoronderdelen? Wat kijk je dan na etc..
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Deze richtlijn staat in de beschrijving/handleiding, die bij elke nieuwe lok is begevoegd. En geldt dus als algemene richtlijn voor alle merken/types.

Wim.

loco

Svvander, ik zou niet teveel afgaan op de handleidingen die bij elke nieuwe loc is gevoegd. Echte richtlijnen bestaan er niet. Sommigen maken voor elke loc een fiche zoals een onderhoudsboekje van een wagen. Hierop wordt elke onderhoudsbeurt genoteerd. Locs die je vaak gebruikt zullen geregeld een klein onderhoud nodig hebben. Bvb om de drie maanden/maand/week/ ...  Op de fiche wordt genoteerd wat je precies hebt gedaan + datum: wielen kuisen, koostofborstels vervangen, olie geven, grondig uitkuisen, ....enz.  Andere locs komen toe met een jaarlijks onderhoud. Locs die ingezet worden tijdens een tentoonstelling en vele meters afleggen hebben gegarandeerd 's avonds een onderhoudsbeurt nodig. Je zou zelf deze termijnen kunnen vastleggen. Iemand bij ons in de club heeft onlangs een artikeltje geschreven over het onderhoud van een loc. Leerzaam, dat wel, maar er staat niet in vermeld wanneer je een loc een onderhoudsbeurt moet geven. Kijk eens op onderstaande lmink onder "Gazet".
Loco

Gerolf

Het idee van een onderhoudsfiche voor je locs (en eventueel je wagens) is niet slecht. Alleen moeten we er uit komen wat de parameters zijn, en welke onderhoudswerkzaamheden er moeten gebeuren ... dus:
- beweging: een stilstaande wagon/loc verzamelt gemakkelijk vuiligheid, een bewegende rijdt het eraf .... dilemma of niet?
- kritische onderdelen: stroomafnemers, motoren (koolborstels, ...)
- wielen: ophanging, stroomafbame, lagering, profiel, ...
- omgeving: bewaarplaats, temperatuur, vocht, stof, licht, ...
- uitzicht: afstoffen, (her-)schilderen (en dat is dan niet alleen voor het rollend materieel ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

Ik beperk met tot een zeer eenvoudig fiche. Gebeurt er iets aan het onderhoud van de loc dan komt het op de steekkaart van deze loc. Gebeurt er niets, dan wordt er ook niet ingevuld. Een specifieke indeling heb ik niet. Zo zijn er locs die nog nooit een onderhoud hebben gekregen. Op deze fiche staat alleen de aankoopdatum. Verder niets. Wat ik doe, wordt genoteerd (als ik het niet vergeet). Herstellingen worden echter niet genoteerd. Alleen wat belangrijk is voor de rijeigenschappen. Een loc die twee jaar geen ouderhoud heeft gehad wordt niet zomaar op de baan gezet. Grondige inspectie is noodzakelijk. Zeker niet wanneer het onderhoud met gewone olie gebeurt. De fiche helpt mij bij het vergeten. Meer hoeft dit voor mij niet te zijn.
Locomotion

argilla

ben het eens met locomotion, dwz ook ik heb van elke loc en wagon een steekkaart. Daarop staan alle bv herstellingen , smeerbeurten en de datum van digitalisering welk merk enz..enz.. alles wat aan die loc bijgekomen of af genomen is . Maar ik werk met maanden en niet zoals in het grootbedrijf met draaiuren. Logisch ook want niet elke dag rijden mijn treinen ( dit omwille van een volcontunu werkschema van mezelf)Dus na iedere 6 maanden gaat de loc binnen voor onderhoud. De wagens idem. Dit schema is voor mij het beste, anderen zullen iets anders hebben of course. Ik denk dat jezelf een systeem moet uitproberen. Vaste tijdstippen werkt in dat opzicht het beste .En je kan opvoorhand bv een hele dag nemen om alles een beurt te geven, maw je kan plannen. Speciaal hiervoor heb ik de testbank gebouwd ( maar uitgebreider) die ooit in MSM is verschenen.Nog dit een goede verlichting  is zeer noodzakelijk ( kleine onderdelen weet je wel) Deze bank is ondertussen ook gedigitalisserd.[:D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik ben toch wel ge?nteresseerd in de opzet - lay-out - van zo'n steekkaart. Als ik jullie beiden (Argilla en Locomotion) goed begrijp is die voor jullie vrij eenvoudig.
Ik ga bij gelegenheid toch eens mijn licht opsteken bij diverse auto-onderhoudsboekjes, of eens horen bij de NMBS zelf (als je dan toch het grote voorbeeld nabouwt, waarom dan niet hun onderhoudsschema's volgen ... [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Wel wel wie had dat gedacht in het computer tijdperk en toch nog op de oude steekkaarten werken. Ik heb me al afgevraagd bestaan er dan geen programmas die aangepast kunnen worden om deze steekkaarten te vervangen? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Wel wel wie had dat gedacht in het computer tijdperk en toch nog op de oude steekkaarten werken. Ik heb me al afgevraagd bestaan er dan geen programmas die aangepast kunnen worden om deze steekkaarten te vervangen? Johnny



Er zijn kant en klare programma's, of onderdelen van programma's welke je kunt gebruiken. Het wiel is al uitgevonden.

Wim

bartie

In acces kan je bv. zoiets maken, maar soms moet je ook kunnen toegeven dat het papier handiger en overzichtelijker is dan de computer. Met een programma kan je er wel voor zorgen dat je automatisch een waarschuwing krijgt of een print wanneer er een lok op onderhoud moet.

Groetjes Bart.

Johnnytrein

Wim, en over welke programmas heb je het dan? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dikken

Ik heb ook een steekkartenbak van loks en wagons. het onderhoud echter gebeurt sporadisch en onregelmatig. Een beetje afhankelijk vanhoelang ze gereden hebben. Met regelmatige smeerbeurten moet je ook oppassen, trop is teveel met alle gevolgen vandien, vuile baan, vuile sporen, vuile wielen....
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Wim, en over welke programmas heb je het dan? Johnny



Bijvoorbeeld deze www.tbase2.tk

Gerolf

Die domeinnaam is nog beschikbaar voor registratie, Wim. Ik denk dat je een tikfoutje hebt gepleegd ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Die domeinnaam is nog beschikbaar voor registratie, Wim. Ik denk dat je een tikfoutje hebt gepleegd ...



Dat denk ik niet want dit was een copy en plak actie,
kijk hier maar eens bij software-digital
http://www.modelspoor.startkabel.nl/index.php
Ook dit is een copy en plak url!!

Wim