Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Welk matriaal

Gestart door edwintje, 12 april 2010, 20:09:07 PM

edwintje

Beste collega's;)

Graag hadden we jullie volgende vraag gesteld;We vroegen ons eigenlijk eens af welk matrieel heb je zoal nodig om een modelspoorbaan van het begin tot het einde te bouwen,zowel voor onderbouw,bovenbouw,tot de afwerking van de baan.Zowel klein als groot matrieel.Tenslotte kruipt daar ook een klein kapitaal in of niet?


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

Alain

Hoi Edwin

Alles wat je kan gebruiken tot het stomste ding toe, zoals lucifers, rietjes, ... kortom alles waar jij iets mee kunt.

Groetjes

Alain

janjozef

stukken die je goed kunt gebruiken zijn o.a. sate-stokjes, onderdelen van stylo's, en zelfs onderdelen van kapotte mechanische wekkers als wagonbelading.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

Ik bouw mijn baan uit een frame van vuren latten, leg daar planken op, teken af tot waar de sporen komen, zaag dat uit (8mm multiplex), bevestig alles en bouw dan verder op naar boven met vuren balkjes waar ik weer platen op kan leggen.
Voor heuvels/bergen gebruik ik goedkope piepschuim dat ik snij met een gloeidraad (kan ik lenen in de vereniging). Daar een laag gips op en je kan beginnen met de afwerking.
Voor de afwerking kan je het zo gek niet bedenken. Laat je gedachten de vrij loop.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Mijn vorige baan heb ik bijna volledig met handgereedschap gebouwd. De enige elektrische dingen zijn een boormachine (met een setje houtboren en een setje schroevendraaier-stifjes) en een elektrisch decoupeerzaag (want met de hand werd ik er wat onozel van).

Voor de rest het basis timmergereedschap: hamer, zaag, bijtels, winkelhaak, waterpas, schroevendraaiers, stevige platbektang, steek- en dopsleutels, vijl, rasp, een pint bier (en geef de zoon een groot glas cola), mercurochroom en plijsters.

Voor het elektrisch werk een kniptang, fijne platbektang, een striptang, multimeter, colsonbandjes, krimpkous, lusterklemmen, een soldeerbout (een klein 15W en een groot 80W) met souduur en brandwondezalf.

Hiermee kom je al een heel eind, tenminste hiermee heb ik het gedaan, zonder al te veel probleem. Waarschijnlijk ben ik hier en daar wel wat vergeten, maar dat koop je er dan maar later bij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

edwintje

Beste Michiel[;)]

Met het pintje bier en de cola zal het juist anders om zijn,mijn zoon is toch al 22jaar jong.Door verscheidene operaties aan mijn rug,moet ik veel pijnstillers nemen en pillen en alcohol gaan niet tesamen.In ieder geval bedankt voor de reactie,kzal nog mogen mijn matrieelkist grondig nazien en bij vullen.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

swa

Wat ik tot nogtoe ??n van mijn meest gewaardeerde "hulpmiddelen" vind, is een dremel (met de nodige toebehoren).
Verder kom je idd. met de gewone "huis- en tuin" knutselset heel ver.
Ik heb van een overschot stuk mutiplex een "werkbankje/tafeltje" gemaakt, en met 2 opplooibare winkelhaken tegen de muur gevezen. Daarop een mini-bankvijsje, dat ik nog liggen had.  Erboven een verlengdraad (met schakelaar) en een stuk of zes stopkontakten. Daarboven nog een lat met gaten en langwerpige uitsparingen van verschillende grootten, waarin allerlei klein gereedschap past, zoals: lijmklemmetjes, pincetjes, aluminium snijlat, cuttermessen, scharen, schroevendraaiers allerhande (vooral mini), setje tangetjes, een mini-spotje met klem, vergrootglas, tube allesklever, enkele viltstiften, potlood, rolmeter, enz... Daar nog bovenop enkele verstelbare schabben met schoendozen, waarin klein gerief, bvb doos met spoor en wisselonderd., doos elektr.onderd. zoals schakelaars, lusterklemmen, stukjes draad, krimpkous, ..., doos knutselgerief, zoals overschotjes van bouwdozen, stukjes afsluiting, tape, stukje(s) schuurpapier, nagelvijltje, overschotten decals allerhande, enz... Doos met dremel en toebehoren, radio, ..., kortom alles wat je nodig hebt op bijna een halve vierkante meter. En niet te vergeten de oude dactylostoel!
Dat geheel vind ik persoonlijk een verschrikkelijk praktisch, bijna-onmisbaar plekje, om vlug even ??n of ander klein (of groter!) karweitje op te knappen, en het neemt (ingeklapt) zeer weinig plaats in.
Met ??n druk op de schakelaar, sluit je alle elektriciteit af van het "werkplaats"-gedeelte. Zelfde systeem verlengdraad is ook toegepast voor de treintafel(baan) zelf, zodat met het uitschakelen van in totaal 2 schakelaars (en desgevallend de kamerverlichting) alle stroom in de treinkamer is afgesloten! Kwestie van veiligheid...

Gerolf

Die brandwondenzalf, mercuur en pleisters vond ik leuk [:D]
Ik sluit me aan bij de vorige: (Goed) gereedschap heb je nooit genoeg. Een PC met printer en enkele goede (teken)-programma's zijn ook erg belangrijk.

Buiten wat genoemd werd beschik ik nog over een freestafeltje, etsgerief, draaibank, WSA, gasbrandertje, plooisetje, een "Chopper", oscilloscoop, programmer voor microcontrollers, ...
En wat betreft onderdelen ... aan die lijst begin ik niet [:I] De mensen die op mijn zolderke zijn geweest weten dat dit niet te beschrijven is [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferre

@ Michiel :

Heb je ook de benodigde proporties :

bv : per vierkante meter baan, het aantal pleisters, mercurochroom en brandwondezalf ??

Heb nog niet veel staan, maar toch al paar keren naar de apotheek moeten rijden !! (en naar de drankenhandel)
[:D][:D][:D][:D][:D]