Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Elloks type 11/12 enz.

Gestart door Peter, 22 november 2004, 10:28:39 AM

Peter

Hallo allemaal,
Wanneer mogen we eindelijk eens een fatsoelijk model verwachten van de lokomotieven reeks 11 - 12 - 21 -27.
Ik weet dat Lima er een paar van heeft gemaakt, doch zelfs met de verbeterings sets van Jocadis, Paul Bellon was er nog geen echt schaalmodel van te maken. Het enige dat je kon zeggen is dat ze er op leken. Als je dan ook no eens 75 a 100 euro moet uitgeven voor een onderstel met Faulhaber, is voor mij het plezier eraf.

Dus ROCO of Fleischmann,breng ons eens loks van deze reeks.

Groetjes
Peter  :D
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

Ik geef je groot gelijk Peter. De Lima loc was indertijd een goed initiatief, maar tegenwoordig mogen we beter verwachten. We kunnen gerust een nieuw model van deze reeksen verdragen.
Ik denk dat M?rklin ooit eens het idee heeft gehad om dit model te bouwen. Zij hebben de schema's ooit eens opgevraagd. Daar is het dan bij gebleven. Enkele jaren later zijn zij met een ander model gekomen (55).

Locomotion

tonycabus

Peter,
De kappen van die Lima-loks vielen echt wel mee, van de eerste 125'en en 150'en al. De 23 en 27 vielen ook erg mee en ze zaten goed op schaal. De daken waren niet meteen het summum, maar voor de gevraagde prijs verdedigbaar. Het enige probleem was steeds die trommelmotor, al werd die meer dan 20 jaar geleden al gevoelig verbeterd. Ik heb een 25 uit die periode zonder veel moeite verlaagd en die rijdt beter (soepeler) dan mijn M?rklin 16.[:o)][B)]Of ik moet op een slechte 16 gevallen zijn...
Diezelfde aandrijving zat toen ook al in de 826, het oranje-grijze motorstel. De magneet is een ?chte ringmagneet ipv het stukje frigo-sluitings-magneetband, en er zit ook een tandwiel meer in, wat resulteert in een reductie van grofweg 15:1 tegen 9:1 vroeger.
Nat??rlijk zijn er betere aandrijvingen. En Lima was goed op weg om er heel fijne te gaan maken: ik heb modelletjes gezien van net voor het faillissement die bijna even goed reden als een Roco.
Als d?t geen vooruitgang is weet ik het niet meer!
Zonde dat er op ebay zo zot veel voor Lima-spullen gevraagd wordt! De .... weten dat amateurs ernaar zoeken en dat resulteert in bijna woekerprijzen!

Nu maar hopen dat Hornby er gauw werk van maakt.




Tony

T?ch maar eens DCC gaan studeren ;-)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Thommy

gezien de prijs voor het oudste model 1986 dus en de afwerking van dit model, kon men niet echt klagen.  enkel spijtig dat de marklin/lima wagons niet echt uitwisselbaar waren, de kleuren van de marklin waren eigenlijk gewoon lelijk ten opzichte van de Lima's.
Eveneens voor de prijs voor de grijze muis mocht men niet klagen in die tijd. Ok, was geleverd met 2maal dezelfde voorkant. Maar rijdt nog steeds erg goed, zelfs in dubbeltractie.

spijtige is idd zoals Tony aanhaalde, dat de prijzen sinds hun faillisement immens gestegen zijn op ebay.  
gelukkig op een goed moment gekocht [:D]

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Peter

Groot gelijk wat betreft de prijzen. Was vorige week over op de beurs in Kruibeke (ander beurzen zijn vergelijkbaar)en je moet indedaad SCHANDALIG VEEL betalen voor een Lima treinstel of voor de reeks 18.
Ik heb sedert geruime tijd die ombouwset van Paul Bellon voor de 18 doch ik verdom het om zoveel te betalen voor een lok (niet nieuw).
Ofwel wacht ik tot Hornby met de Lima's uitkomt of anders tot ik toch op een rommelmarkt (zie mijn Dacker wagens) een bruikbaar model vind.
De Jocadis (Metropolitan) reeks 18 is een droom van een model doch ong. 1200 euro voor een Elok is te veel.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Thommy,
Zei je 1986? Mijn eerste Lima 125012 dateerde van 1966! Met draaistellen van een SNCF BB9200 eronder, en een vertikale motor!
Trok op helemaal niks, maar wat waren we blij dat we al een schijn van een Belgisch model hadden! De kast heb ik nog, die staat sinds 1976 denk ik op een ge?mproviseerd onderstel met Fleischmann draaistellen van een Zwitserse Re4/4. Niet identiek, maar ze lijken er een beetje op en het rijdt!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Thommy

de serie 11 was van 1986 (heb nog offici?le catalogus van dat jaar)
de 125 is van veeeeeeeel ouder.  Ik heb er 2.  1 met de staande motor zoals we gewend waren in de lima's en die tot de laatste modellen zijn gebruikt.
de 2de is 1 met een volledige andere motor.  veeeel ouder dan de andere.  zoals de boeken over de belgische modellen verklaren zou deze reeds van voor de 60ers zijn (1957? staat erbij vermeld).  Deze was ook veel hoger dan m'n ander model, nog minder conform met de werkelijkheid.  Maar qua kracht moet ze zeker niet onder doen voor de "nieuwere" versie.

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

erwin9

Toch even melden dat de Lima nog niet zo'n slechte lok was,qua uiterlijk, en dan zeker voor dat geld.
Waarschijnlijk zijn het weemarklinisten die dergelijke onzin neerschrijven. Even in eigen boezem kijken, marklin slaagt er nogal veelvuldig in om fouten en schaalafwijkingen op de markt te brengen. De nieuwe diesel reeks 59 van marklin heeft niet de juiste ronding op de kop en het dak is niet correct. Zo kunnen we nog wel een blad of tien volschrijven!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erik de noorman

Erwin,

Weeral marklinisten? Het  zijn hier wel twee railrijders die
kritiek uitoefen. Allemaal muggezifters voor mijn part.

Je koopt toch wat je zelf wil.

Erik

tonycabus

Les go?ts et les couleurs ne se discutent pas...
Veel woorden om te zeggen: "SMAKEN VERSCHILLEN".

Maar denk er af en toe wel een knipoog[;)] bij, Erik!
Bakkeleien is af en toe leuk, zo lang het maar voor de lol blijft en we mekaar geen klappen verkopen[B)]

Zeker weten dat ieder fabrikant zijn sterke kanten heeft, en de ??n valt nu op dit[:D], en de ander over dat[xx(]

Maar geef toe dat de mallen van Lima voor de prijs absoluut niet slecht waren. Alleen zonde van sommige details[?][?]: hebben jullie nooit gemerkt dat op de M2's van Lima het ene type handgrepen aan de deuren had en het andere niet?[:p] Maf, h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Tony,

Het is ook positief bedoeld. Ik ben steeds blij als er een nieuw B.
model wordt uitgebracht roco, marklin het blijft gelijk.
Vandaar, voor mij geen muggenzifterij.

Erik

n/a

Als vertegenwoordiger van Febelrail kon ik de onderdirecteur van Mehano spreken in maart 2004. We hebben een aantal uren doorgepraat ovr de Belgische modeltreinmarkt. Mehano zoekt (logischerwijs) modellen die in meerdere landen een afzetmarkt kunnen vinden (en zo mogelijk in meerdere livrei?n).
Ik heb hem een dossier met basisdocumentatie en foto's overhandigd over de reeksen 11,12,21 en 27: met ??n kast (met een modulair dak, met de moderne gietmallen geen probleem meer) kunnen ze 4 Belgische loks uitbrengen,  die elk bovendien naar een ander buitenland rijden.
Ondertussen heb ik van Rocky-Rail kunnen vernemen dat Mehano voor 2005 de '51' plant, nadien de Proto-60'ers en misschien voor 2007 de genoemde reeksen...
Mijn mening: als ze de '51' brengen, moeten ze met ??n mal toch ook vier reeksen kunnen aanbieden? Onmisbare modellen voor de moderne Belgische baan ! Mehano lijkt bovendien op korte termijn nog onze enige hoop op echte Belgische loks - of misschien LS-Models ?!

Peter

Toen de Lima modellen op de markt kwamen waren die helemaal niet slecht gezien in het licht van het tijdstip waarop ze verschenen.
Maar nu, 175 euro betalen voor zo'n model (Verschooten-Antwerpen) is echt te veel. De Roco 54 kost in de meeste winkels maar 175 euro. Dus voor die prijs mogen wel iets meer verwachten. Daarom mijn vraag naar een betere, nieuwer model.
Nog even over de reeks 11: Deze heeft GEEN vernauwing onderaan de kast zoals de anderen. De zijkant is hier inderaan volledig glad.
Peter [:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

De inzet van Philippe is lovenwaardig en bij de Belgische constructeurs moeten we voor deze locs onze hoop zetten op Rocky en LS.  Maar we moeten opletten dat we de markt niet verzadigen.  Op dit forum is er al aangehaald dat er een overvloed is aan Belgische modellen en dat men keuzes moet maken.  Dit houdt in dat sommigen wel willen, maar een bepaald model niet zullen kopen, wat de uiteindelijke markt nog verkleind.
Anderzijds zou ik ook willen zeggen, zeker wat Rocky rail aangaat, tracht uw modellen op tijd te leveren.  Sommige aankondigingen zijn al jaren oud en sommige hebben nog steeds niets ontvangen en dan nieuwe aankondigen (51) en zeggen dat men de bestellingen (AR41)wegens tijdsgebrek niet tijdig kan honoreren is niet goed voor het vertrouwen (Zaal Star Vilvoorde juni 2004)  En dat vertrouwen is toch wel essentieel voor een kleinseriefabrikant.  De modellen zijn wel zeer mooi.

Roland

locomotion

Op Rocky zou ik niet direct mijn hoop durven stellen. Op Mehano is wat anders.
En waarom ook niet M?rklin/Trix vernoemen. Een dikke tien jaar geleden zijn hierover gesprekken gevoerd op basis van een beperkt dossier. Hiervoor was ook interesse bij M?rklin. Daarna zijn er bij M?rklin grondige herstructureringen doorgevoerd (de eerste in een lange rij) zowel in Duitsland als in Belgi?. Daarna heeft de initiatiefnemer niets meer van zich laten horen (waar ik alle begrip voor heb). De toenmalige initiatiefnemer is niet niet dezelfde als diegene die de dossiers heeft voorbereid van de 55, 22-23 en 59.
Dus geef alle hoop niet hoop en wie weet komt M?rklin nog wel eens met een reeks 27. Waarom ook niet.

Locomotion