Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michiel

Ik heb ondertussen Peco code55 rails ontvangen, en kan dus beginnen met sporen leggen. Ik merk dat deze flexibele rails niet veel veerkracht heeft, en snel in allerlei wobbels, slingers en zig-zags ligt. Ik heb hier een zeeeer flauwe boog, maar perfect krijg ik het nog niet.

Hoe doen jullie dat? Peco heeft Tracksetta mallen, maar voor deze boog is er geen mal op maat. Hoe krijg ik een perfect vloeiende spoorlijn? Suggesties?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

moet niet in een perfecte bocht liggen. is dat is werkelijkheid ook niet.

ToThePoint

Michiel, wat ik al eens gezien heb met flexibele rails is het volgende.
Uit hout, mdf, of wat dan ook een mal maken die tussenin de sporen past. Is de mal ok dan is ook het spoor dat. vermoedelijk kan je waar de bevestiging komt een gat in de mal maken. Soit, maar het lijkt mij de meest ideale manier om flexi rails mooi te krijgen. Of een mal uitzagen met de decoupeerzaag die tegen de buitenkant aanpast en dan in de bevestigingsgaatjes vastzetten provisoir met duimspijker met handvatje. Niet de platte soort, maar die gebruikt worden op prikborden met een plastiek teuteke op.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Bedankt voor de tips. Ik ben het er mee eens dat het in het echt ook niet altijd even perfect is, maar ik zou het gewobbel toch een beetje binnen de perken willen houden. Het blijft dus kwestie van buigen passen buigen passen... en kijken op zicht. Met de "wipzaag" (decoupeerzaag) ben ik ook geen meester. Echt strak zagen kan ik daar toch ook niet mee. Dus er een mal mee maken lijkt me ook niet echt te helpen.

Morgen ga ik eens op zoek naar een houten profiel met een zijde van 8mm. Hiermee kan ik alvast een ellips maken. Iets cirkelvormig zal moeilijk zijn. Maar mogelijk is een elips al voldoende...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

fluppe

Michiel,
Ik zit hier te denken aan die plastic tekenvormen waarmee architecten en wegenontwerpers hun bochten mee tekenen ( en flikken [:D] hun schetsen van de plaats van een ongeval ). Misschien is dit een optie voor jou ?
mvg,
Philippe.
 

Gerolf

Ik span een stuk veerdraad in. 1 meter vrij dikke staaldraad (2mm of zo) geeft een perfect gelijkmatig boogstuk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb een strook isolatiemateriaal langs de boog vast gespeld, en het spoor zachtjes, daar waar nodig, tegenaan gedrukt. Vrij eenvoudig ligt het spoor nu haast perfect.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Aha ik zie dat je het opgelost hebt Michiel.
(Ja ik schrijf mijn naam met de decoupeerzaag.)
Ziet er goed en strak uit he
Akkoort dat spoor niet 100% ligt in grootbedrijf, maar als een spoor 1 cm gewobbel heeft in het grootbedrijf dan is dat op schaal geen 1cm, maar op schaal HO is dat 0,11 mm en in N 0.06 mm.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Hetzelfde principe als de veerdraad, maar dit werkt nog handiger, denk ik [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Baureihe 103

Leuk draadje ondersteund met fraaie foto's van tunnels.
Ben zeer benieuwd naar de verdere resultaten.

Groet Bert
Bestaat er een andere hobby.

Michiel

Het solderen van de draden langs de buitenkant van de spoorstaven laat steeds een lelijke soldeerklodder achter. Vooral in schaal N wordt dat heel opzichtelijk. Nu probeer ik het anders. De draden worden nu langs onder gesoldeerd. Dat is wat meer werk, maar het resultaat is ontegensprekelijk mooier, vooral dat tijdens TP1 de bielzen volledig ondergestopt werden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mag ik een tip geven voor het solderen van de draden onderaan?
Snij de bielsmat ook aan de andere rand door, zodat je de bielzen kan opschuiven en ze geen last krijgen van de hitte.
Na het solderen werk je de las eventueel wat bij, zodat de bielzen terug op hun exacte plaatsen kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Dat is inderdaad een goeie tip Gerolf want met solderen durft dat wel eens smoelen trekken die pvc
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Inderdaad een goeie tip, Gerolf. [;)]

De JK-lijnen (zoals de 2 draden voor de digitale railspanning noemen bij Lenz) zijn aangesloten. Ik kan dus eens testrijden. Passief, want de terugkoppeling is nog niet bedraad. De diodeschakeling werd niet vergeten, maar wie kan me vertellen waarvoor die misterieuze weerstand goed is? (bron: Rosoft)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Vraag het eens aan Wim Ros (INFO) zelf [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw