Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michiel

Hoi Gerolf,

De dunste visdraad dat ik heb gevonden bleek nog veel te dik, en vooral veel te stijf. De ander materialen ken ik niet, maar ik ben nog niet veel draadmateriaal tegengekomen met een gedrag als dat van smeltlijm.

Ik wou gewoon even melden die de draden van smeltlijm zich zeer natuurlijk gedragen als luchtlijndraden.

Ik ga het hier zeker niet toepassen, want dan zou de baan eigenlijk heel erg kwetsbaar worden, en in een glazen kast moeten weggezet worden, buiten bereik van stof en graaiende kinderhandjes. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Even gegoogled, en de dunste vislijn die ik vond was 0.08mm. Een mensenhaar is gemiddeld 0.05 [;)]
0.08 in schaal N is 1,28cm - dat lijkt me niet overdreven dik. Bovendien is visdraad meestal nylon, transparant. Daardoor lijkt hij nog dunner dan hij is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik heb alleen vooraan draad op de telegraaf masten,die op afstand zie je ook in werkelijk heid niet meer zitten,dus alleen de palen gezet.
Schoonmaken gaat bij visdraad heel goed met cockpitt spray (ooit gekocht bij de Aldi)
Niet te dichtbij sproeien(spuitbus)en het stinkt nogal.
Eerst proberen en zonder garantie op niet smelten e.d
wim

just4fun

citaat:
Geplaatst door Michiel

Haar heeft een eigen wil, legt zich niet neer bij de zwaartekracht.


Ik denk dat dit bij syntetische extentions niet zo is.
Alleen haar van levende wezens heeft een eigen willetje [;)].
Paul

Michiel

Vroeger heb ik lang gezocht naar tanks en dubbeldekkers uit WO1 om mijn toekomstige baan te stofferen, en nooit kunnen vinden. Nu struikel ik toevallig over deze kit, aangeboden in de US voor een paar dollar, IN SCHAAL N! Ik heb het zo even los tegen elkaar gezet, maar uiteindelijk moet het een overhoopgeschoten, achtergelaten hoopje schroot worden; in 1920 nog een herinnering aan de vreselijke oorlog. Een interessant dingetje voor een scene ergens op een hoekje van de baan.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Mooi dingetje. En dat in N !
Maar zonder moeilijk te willen doen, ik weet echt niet of er in WOI een Franse Renault-tank in Brussel geweest is. Er staat er nu wel ene in het legermuseum, gratis te bezoeken in de 'cinquantenaire'. Moest je hem willen detailleren...

Michiel

Marc, bedankt voor de tip!

en inderdaad, het front was een eindje van Brussel verwijderd, maar misschien als dichterlijke vrijheid om de sfeer te scheppen? Het is niet de bedoeling om de hele baan vol oorlogsmateriaal te leggen, maar hier en daar in een hoekje lijkt me een interessante variatie op het na-oorlogse thema. Maar op de keper beschouwd, heb je gelijk. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)