Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

ERVIN

Ik volg de mening van Luc.[:I]

Knap , nog nooit gezien.

Koen

Ik hou zowel van de oude als de moderne architectuur. Alles hangt af van welke periode deze dateert.
In dit geval spreekt de moderne tunnel mij meer aan dan de oude. Maar ja, smaken verschillen h? (gelukkig want anders zou het maar een saaie boel worden [;)]).

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Ik vind de 2de tunnel ook mooi. Ik stel het mij wel voor met een beetje meer groen errond want dat zal nadien nog wel geplaatst zijn, maar die tunnel mag er wezen.

Dat wil niet zeggen dat ik de eerste tunnel niet mooi vind.

De eerste tunnel geeft gewoon een rustieke indruk, de 2de oogt futuristisch. Beide zijn dus gelijkwaardig.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

Ondertussen ben ik begonnen met de bouw van de onderbouw van het spoordijkje. Het is nog in ruwe vorm, maar het silhouet van de dijk stilaan krijgt vorm.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Michiel

De boog lijkt me een elipsvorm te hebben.
Ik denk eerder dat het een samenstel van cirkelsegmenten is. Het bovendeeel is een (bijna) halve cirkel, de zijwanden zijn cirkelsegmenten met een grotere straal.Vergelijk maar eens met http://www.morop.org/de/normes/nem105_d.pdf Daar wordt ook een tunnelprofiel aangegeven dat is opgebouwd uit cirkelsegmenten. Lijkt me ook wel logisch, want dat is op de bouwplaats veel makkelijker uit te zetten dan een echte ellips.

Michiel

Klaas, het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt. Ik had het nog niet door. Goed gezien! Ik heb het eens uitgezet op een foto, en jouw idee lijkt erg goed te kloppen! [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na een half dagje verder knutselen met multiplex ziet het er zo uit...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De spoordijk krijgt vorm. De zijkanten van het loopvlak werden ook afgeschuind, in lijn met de spanten. De binnenkant van de dijk werd verder voorbereid om de bedrading en modules te kunnen ontvangen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Gezien XPS (parket ondervloerisolatie) vrij goed aanvaard blijkt te zijn als vervanger voor kurk, heb ik het ook maar eens geprobeerd. Ik heb een laagje vastgekleeft op mijn dijkje...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat ziet er alvast goed uit, Michiel.
Hoe dik is die XPS?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik gebruik XPS van 3 mm dik. Ik heb bij de bouwmarkt alleen maar deze van 3 mm gevonden. Persoonlijk lijkt het me een te hard en te licht schuim om goed het rijgeluid te isoleren, maar gezien het toch vrij veel gebruikt wordt, probeer ik het maar eens.

Wat me efficienter lijkt te kunnen werken tegen rijgeluid, zijn bitumenmatten van een paar mm dik. Als XPS niet voldoet, ga ik daar eens mee expermenteren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swa

Zijn bitumenmatten dan niet te zwaar Michiel?  
Ik denk dat er v??l lichtere materialen zijn die ook goed voldoen. Bvb ondervloer voor laminaat. Opgelet, je hebt daar meerdere soorten in! Ik bedoel dus niet die plastiekfolie-achtige (die zijn volgens mij meer voor het vocht), maar precies zo meer een mat van ineengeperste oude lompen. (De mijne waren groen-blauw met allerlei kleurstippen). Ik heb die destijds gebruikt (voor mijn laminaat, op de treintafel heb ik er geen ervaring mee!), en dat viel/valt goed mee. Ook het verwerken (snijden....).
Het is een min of meer buigzame mat (niet h??l soepel dus!) van ong. 50x100 cm., en ong. 3 ? 5 mm dik, weet het zo juist niet meer.
Een tweede hint, en veel dunner: (luxe)vloeipapieren bureau-onderleggers. Desnoods enkele op elkaar.

Michiel

Bitumen zijn inderdaad vrij zwaar en taai. Dat is ook de rede waarom ze zo efficient geluid absorbeeren. Ik zou het dan ook niet overal leggen zoals nu met de superlichte XPS, maar enkel smalle stroken onder de rails zelf. Maar goed, dat is voorlopig niet aan de orde. Ik test nu deze groene matten. Voldoen ze, dan ga ik daarmee door voor de rest van mijn toekompstige baan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En we gaan gewoon door met bouwen! Langs onder worden de modules op een scharnierend plaatje gemonteerd. Het plaatje kan langs beide kanten voorzien worden van modules. En, ik kan ook nog aan de onderkant van het rijvlak om er de aansluiting van de rails te voorzien. De connector zal dienen om dit segment te verbinden met de digitale centrale (en later met de definitieve modelbaan). Een beeld zegt meer dan duizend woorden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)