Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ervaringen met de Noch gras master?

Gestart door Kautenbach, 04 april 2010, 12:58:20 PM

Roy A1987

& moesten er mensen zijn die mij niet geloven:





De rand van plakband is goed tezien.

Gerolf

citaat:
Roy & zijn plakband.
[:D] Mooi gedaan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Zelf heb ik een grasmaster gekocht met een collega modelspoorder, daardoor is de prijs gedrukt.  Nadat mijn collega hem enkele jaren terug met succes gebruikte was het mijn beurt enkele weken terug.  Zonder ervaring ben ik erin geslaagd een mooi resultaat te bekomen.  In een oude Modelrailroader vond ik hulp in een artikel geschreven door een NieuwZeelander.  Met zijn ervaringen doorgelezen was het poepsimpel om dit grasveld aan te leggen.


Wat leerde ik van die man.  Meng meerdere zakjes naar wens door mekaar tijdens het strooien om variatie in je grasveld te bekomen.  Zomers gras is hoger en dat kan je makkelijk bekomen door te werken in meerdere lagen.  De eerste graslaag hou je donker.  Daarna neem je de airbrusch en vernevel je verdunde houtlijm 50/50 met afwasmiddel over het grasveld dat je wil laten groeien.  Daarna breng je laag 2 aan met de grasmaster.  Gebruik nu lichtere tinten gras. Dor bruingeel gras doet het prima om lange sprieten uit te beelden.  Variatie is troef om een mooi resultaat te bekomen. Kijk vooral veel naar de realiteit, maar dat weten jullie zelf ook wel.  Zelf vond ik het enorm leuk om bloempjes over het grasveld te strooien en zo kleur op de modelbaan te brengen.  Mijn bloemen zijn zijn zelf gekleurde schuimvlokken die ik fijnmaalde alsof het peterselie was.  Ze werden aangebracht met een zeefje om zeker te zijn dat enkel de fijnste bloempjes in het net vernevelde lijmbad zouden blijven kleven.  je kan grasvezels nakleuren door met fijne turf over de met houtlijm besproeide grasvezels te strooien.  op deze manier kan je bevoorbeeld makkelijk een netelstruik imiteren.  Kortom je kan eindeloos vari?ren en zo is het in de natuur toch ook.

Op de foto rechts zie je een graspartij die in ??n laag werd opgebracht en enigsinds saai ooit.  Links is meer structuur in het gras gebracht dankzij het opbrengen van een tweede en soms derde laag.  Wacht voldoende lang tussen de lagen zodat de lijm kan drogen en je geen gras wegblaast met je airbrusch. Als alles naar wens is nog een lichte lijmnevel over je kunstwerk spuiten zodat het eindresultaat sterk opdroogt.  Niet teveel lijm dimaal want dan krijg je lelijke matgrijze grasvezels.

evan

Hoi,

Het feit van verschillende soorten te mengen is inderdaad een goede techniek.
Ik gebruik zulk toestel ook geregeld en het is de investering meer dan waard.
Nog een tip..

Na het aanbrengen van het gras strooi ik er nog heel fijn bruin of nog donkerder zand over.  De minder begraste delen en de randen lijken dan een echte ondergrond te hebben.
De overschot die miniem is verdwijnt in de stofzuiger...

Groetjes

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Het lijkt me leuk om enkele fotos toe te voegen van het gras dat tijdens de voorbije natte weken gegroeid is op mijn modelbaan.
Eerst een macroopname van het aardewegje dat naar het station van Hamsart loopt.  Zoals je kan merken is de lokale fauna een adder rijk.



Jullie vragen je wellicht af kan dat wel werken de grasmaster methode als er al een laag gras is opgedroogt.  Het antwoord is ja.  Er ligt wel eens een grasprietje niet mooi recht maar de meerderheid vind toch de juiste weg om zich vast te hechten aan een reeds rechtop gelijmd sprietje.  Probeer het maar eens het resultaat zal je vast aangenaam verrassen.

Van iets verder bekeken ziet het aardewegje van Hamsart er zo uit.



Het aardewegje zelf werd gemaakt met aarde die ik vond aan de voet van de rots die het station van TroisPonts domineert.  De kleinste zeeffracties werden gebruikt om dit wegje te maken.
In het midden van het wegje werd eveneens gras aangebracht met de grasmaster.  Dit kan trouwens nog nadat het aardewegje zelf is opgedroogd. Gewoon wat houtlijm aanbrengen op de plek naar keuze en laat het gras maar dwarrelen.  De aarding hoeft niet in de net opgebrachtte houtlijm te staan.  Zelf zet ik ze gewoon in de buurt waar ze niet stoort.