04/02/10 ...Goederentrein snijdt vrachtwagen door

Gestart door tufken, 03 april 2010, 12:26:15 PM

tufken

Vrijdagavond rond 17u30 is hier bij ons in de Waaslandhaven een botsing gebeurd tussen een vrachtwagen die het rode licht negeerde en een goederentrein.

De Ravage is toch groot, 2 loc's van het type 77 zijn ontspoort en een 6 tal wagons.
De ontsporing is onder een brug en zal heel wat werk vragen om alles te verwijderen, een deel van de bovenleiding en het spoor zijn beschadigd.

Het betreft hierhet hoofdspoor richting haven Kallo en Doel, dus een groot probleem voor de haven toevoer.

Foto's: van een familielid die werkt voor de GVA

Volgens spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel gebeurde het ongeval rond 17.30 uur op een spoorwegovergang zonder slagbomen. Er is heel wat schade aan de sporen en aan de bovenleiding.

Enkele rijtuigen bevatten een licht ontvlambare, giftige vloeistof, maar er is geen lek.

Het goederenverkeer op lijn 10, van bundel zuid op Linkeroever tot Kallo, zal nog het hele paasweekend stil liggen.

"Het is nog onduidelijk wanneer getakeld kan worden en wanneer de herstellingen rond zullen zijn. Daarvoor is afwachten tot dinsdagochtend", zegt Infrabel.
Een vrachtwagenchauffeur beleefde vrijdag rond 17 uur de schrik van zijn leven toen een trein zijn trekker met oplegger ramde. Het ongeval deed zich voor op een bewaakte spoorwegovergang ter hoogte van de Steenlandlaan. De chauffeur had de trein niet zien aankomen en had blijkbaar ook het belsignaal niet gehoord. De zwaar beladen goederentrein raakte de vrachtwagen toen die bijna geheel dwars op de sporen stond. De gevolgen waren spectaculair: de trein doorkliefde de vrachtwagen en scheidde daarbij de oplegger van de cabine. De cabine kwam aan de andere kant van de sporen op haar zijkant terecht. Het mag een heus mirakel heten dat de vrachtwagenchauffeur levend uit zijn stuurhut stapte. De man liep slechts lichte verwondingen aan het been op. Hij werd voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht.

Door de klap ontspoorde het voorste deel van de trein en scheurden de wanden van enkele wagons. Even werd voor brandgevaar gevreesd, aangezien de trein gevaarlijke stoffen vervoerde, maar al snel werd duidelijk dat de beschadigde wagons leeg waren. De machinist bracht het er zonder kleerscheuren vanaf.

De eerste vaststellingen gaven aan dat de trucker blindelings een voorganger volgde en daarbij niet op het treinverkeer lette. 'In het belang van het onderzoek kan ik nog niet al te veel kwijt, maar ??n ding staat vast: de bestuurder zou niet goed opgelet hebben', verklaarde een hulpverlener van de spoorwegen die liever anoniem wenst te blijven. 'Bovendien zou de radio in de vrachtwagen loeihard gestaan hebben. Op kruispunten als deze is dat vragen om problemen.'


imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/109/id50109-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/120/id50120-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/108/id50108-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/110/id50110-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/111/id50111-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/112/id50112-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/113/id50113-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/114/id50114-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/117/id50117-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/118/id50118-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/119/id50119-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/121/id50121-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/122/id50122-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/123/id50123-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/115/id50115-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/116/id50116-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/124/id50124-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/125/id50125-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/126/id50126-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/127/id50127-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/128/id50128-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/129/id50129-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/130/id50130-960x700-n.jpg/img

imghttp://s4.concentra.be/imgpath/000/000/050/131/id50131-960x700-n.jpg/img

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Gerolf

#1
[:0] Daar gaan ze werk mee hebben om dat op te kuisen.
Goed dat er geen zware slachtoffers zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde

#2
Die verzekeringsmaatschappij zal een factuurke mogen betalen!

ERVIN

#3
Pff amaai dat was een serieuse aanrijding.

Bedankt voor de foto's Patrick.[;)]

tufken

#4
De factuur wordt naar MSM gestuurd [;)]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


edwintje

#5
Hallo[;)]

Amaai zeg das geen kattepis,wat een vrachtwagen kan aan richten.
Tzal ook een tijdje duren voor den opkuis,gelukkig zijn er geen slachtoffers.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

Johnnytrein

#6
Jawadde knotsboenk wat een ravage.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

centauri167

#7
Erg natuurlijk zo'n ongeval.
Maar wel echt zeer geslaagde foto's, zeker die van die eerste ketelwagon. Is dat isolatie dat daar uitkomt of een schuim gebruikt om te dichten ?

PeterBrz

#8
Wat een ravage! Dat zal even duren vooralleer dat terug opgeruimd is!

ERVIN

#9
Nee dat is geen schuim , maar isolatie , voor het vervoer van giftige - vluchtige - of andere brandbare stoffen worden zulke ketels altijd voorzien van isolatie, je kan je best wel inbeelden hoe warm het kan worden als zo'n ketelwagen in de zomer een hele dag in volle zon staat , sommige vloeistoffen bouwen dan een serieuse druk op , net hetzelfde trouwens in de winter h?.[;)]

Je ziet op sommige wagons in bovenstaande foto's nummers staan, dit zijn de ADR-nummers, je ziet hier bvb. 263 , die 2 wil zeggen dat het om een gas gaat , de 6 is een giftige stof en de 3 wil zeggen dat het brandbaar is , het 4-cijferige nummer eronder is de stof-identificatienummer.

Nog een andere wagon draagt het nummer 239 , dus 2 = Gas , 3= branbaar en 9 = gevaar voor spontane hevige reacties.

Ik weet niet of de trein beladen was , maar als zulk een ketel scheurt was het een serieuse ramp geweest , vooral de treinbestuurder heeft veel geluk gehad, want het is net achter zijn loc gebeurt.

centauri167

#10
Had wel gedacht dat het isolatie was, maar tenzij ik me vergis gebruiken ze ook een soort van schuim om zulke scheuren te dichten.
De adr-klassen ken ik wel hoor, "dangerous goods" trainingen zijn bij ons ook verplicht.
Eigenlijk vind ik de schade aan de trein nogal grrot in vergelijking met die aan de oplegger en truck.
Had inderdaad een serieuze ramp kunnen zijn.

OMC

#11
Voor de andere mensen die moesten ge?nteresseerd zijn in de details van de lading, de trein had ketels gevuld met Ehtyleenoxide bij zich en reed van Bundel Zuid in de Waaslandhaven naar Antwerpen-Noord. Het ongeluk zelf deed zich specifiek voor op de vertakking Steenland. Dit is de vertakking van L10 en L211.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

conducteur

#12
...Mijn gedachten ontsporen ook soms, maar zo erg?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

b-shunting

#13
amai daar zullen ze mogen opkuisen !
minibaantje tp 4,diesel

ERVIN

#14
Voor de ge?ntresseerden onder jullie , ethyleenoxide is giftig , kankerverwekkend en zeer explosief , zuivere EtO word onder andere gebruikt voor sterilisatie van medische apparatuur.

Serieus giftig spul hoor!!![xx(]