Stations TP I en II

Gestart door ToThePoint, 25 maart 2010, 12:59:08 PM

ToThePoint

Hoi allen

Nog een ander issue waar ik mee worstel.
Dat de dwarsliggers volgens specificatie?s 5cm ondergestopt diende te worden vernam ik van Dirky. Waar ik geen info over vind is het spoor buiten de stations. Ligt dat op het zelfde niveau als het aanpalende land ? De typische verhoogde spoorbedding is naar wat ik vermoed nog niet gekend.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ik vermoed dat er geen verhoogd ballastbed was, maar om zeker te zijn zou ik eens in de archieven van Rixke duiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Er zijn 2 documenten op de site van Patrick Tassignon die het hebben over de aanleg van het spoorbed. Jammergenoeg is de datum van beide werken niet vermeld. Wel blijkt het om ondergestopte bielzen te gaan, dus de period zou kunnen kloppen. Ik heb deze documenten nog niet doorgelezen.

Onderhoud der sporen en aanhorigheden (pikeur)

Handleiding voor het leggen van het spoor en voor het onderhoud van het spoor en zijne aanhoorigheden

Als ik er foto's op nasla, dan merk ik dat vanaf de jaren 30 er  een verhoogd ballastbed wordt gebruikt. Tot die tijd blijken de sporen zonder verhoogd bed, of naast liggende greppel, ingegraven te zijn onder een soort grof zand. Maar die waarneming is subjectief.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

pikeur is gedateerd 1921

ToThePoint

Dat zou dan kunnen met het einde van TP I dat men niet alleen het aanleggen van spoor, maar ook veranderde van type armsignaal. Geen vakwerkmast meer, signaallamp ingebouwd in de arm (in begin en medio TP I nog niet bestaande en achteraf appart toegevoegt), en 3 standen van de arm ipv 2.
TP I bied heel veel voordelen dus. Maar materiaal van TP I werden dus nog gebruikt in TP II. Alleen dien ik op te letten ivm spoorbedding in TP II.
Dit help me veel om het plaatje dat ik in het hoofd heb te vervolledige.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Na de oorlog, in 1919, werd bij de Belgische Staatsspoorwegen een totaal nieuw seinstelsel onworpen en ingevoerd. Het oude had 2 armstanden, en het nieuwe 3. De seinbeelden waren dus veel uitgebreider, en zoals je al aanhaalde, was de constructie ook verschillend. Op de doc-site van Patrick vind je een paar documenten over dit onderwerp.

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)