Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Stations TP I en II

Gestart door ToThePoint, 25 maart 2010, 12:59:08 PM

ToThePoint

Hoi allen

Zoals velen hier op dit forum ga ik starten met een modelbaan.
De tijdperken zijn gekozen en de thema's ook.
De helft word opgevat zoals u kan zien in Bokrijk. Een zogezegd openlucht museum.
Ik heb uit oude postkaarten en foto's het volgende kunnen afleiden.

Stationsnamen waren een wit vlak met blauwe letters en enkel op het stationsgebouw geplaatst.
De omheining was echter ook anders. Een op menshoogte wit hek, er was nog geen sprake van het typische NMBS hek.
Op sommige afbeeldingen zag ik ook oude dwarsligger die ervoor gebruikt werden.
Een slagboom bestond evenmin, ik merk dat men gebruik maakte van een hek met 2 wielen dat schuivend kan dichtgerold worden op een stuk rails.
Uiteraard waren er de armseinen en daar heb ik genoeg info over.

Is er iemand die deze vermoedens kan bevestigen of ontkrachten?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Jean-Paul,

tof dat je tijdperk I en II overweegt. De meesten gaan voor III tot en met XXXVII, maar die eerste 2 tijdperken worden haast vergeten. Het wordt dus ook een hele hoop zelfbouw, want kant en klaar zal je ook niet veel vinden. Het is dan ook door middel van observatie en onderzoek van oude prenten, plannen en teksten dat je aan je informatie zal moeten geraken. Jouw observaties betreffende station uit die tijd zijn correct, maar er zijn natuurlijk veel meer verschillen met nu: trapgevels, lage perrons, onder zand ondergestopte spoorbielzen, gaslantaarns, bruine huiskleur van materieel (TPI)... en ga zo maar door.

Ik wens je veel succes met je onderzoek, en je mag van mijn part gerust ergens een draadje starten met je vonsten, plannen en ideeën! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

ik heb het laatste jaar (samen met een collega modelbouwer) nogal een pak "studies" gedaan van die eerdere periodes.
Een kompleet foutloos parkoer zal het wel niet worden maar alles wat je opsomt kan ik je zowat bevestigen... misschien spreken we beter eens af om alles te overlopen wat ik weet. Het is een zee aan info die moeilijk via het forum afgehandeld wordt...
je geeft maar een seintje!

ToThePoint

@Saraan

Ik ben dat reeds gewoon om alzo onderzoek te doen.
Een van de andere hobby's is reconstructie's maken van 15de eeuwse meubels. Info vind men in prenten, gravures, schilderijen, enz ...
Het brengen van levende geschiedenis kan zo gestaaft worden met bewijzen.

Zelfbouw is geen probleem, ben daar al reeds mee gestart dankzij het draadje van Stefan Appelmans ivm mallen gieten.
De hekjes oud systeem zijn reeds in volle productie.
Wat u vermeld ivm de perrons had ik recent een foto gevonden van zulk station dat inderdaad lagere perrons heeft.
Het station gaat de naam TRIMAXION-Museum dragen, kwestie van de Bokrijk geest te behouden. Tegenover het rollend materiaal kan ik dan uitgebreidere plannen invoeren. Het is tenslotte een museum.

@ Dirky

Super, ik laat u een PB. Het is inderdaad veel makelijker dan via het forum.
De ondervinding hier is inderdaad zo dat een vermoeden van hoe het zou kunnen geweest zijn, niet per definitie wel echt zo was.
Gelukkig hebben we foto's en zo, maar toch kan er ergens wel iets fout geinterpreteert worden.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

HIER staan veel documenten van die periodes. In het Frans [;)]

ToThePoint

@ dgrr57

Hartelijk dank voor de link.
Ik had reeds via die site de handleiding voor de machinist en den stoker in het nederlands gevonden. Een zeer uitgebreid en lijvig document. Info ivm met armseinen oud en nieuw systeem staat daar ook in. Signaalvoering en wat diens meer.
Echt een vonst en super dat het gedigitalliseert is.
http://www.tassignon.be/trains/machinist-stoker/Machinist_Stoker.htm
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

Ja, zonder de info van Patrick - en Rixke - zou ik niet gekomen zijn waar ik nu ben qua kennis! [:)]

edit: sorry, was Rixke vergeten te vermelden!!!

Michiel

Inderdaad, Patrick's archief, samen met Rickxe Rail's archief hebben ook mij enorm veel geholpen met het inzicht over deze vroege periodes, en heb een enorme bewondering voor hun inzet en toewijding naar hun archief toe. Met dank aan beide! Dat mag toch eens even gezegd worden! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

"I have a train riding in my brain"

conducteur

Welk tijdperk is dat dan:XXXVII? 4000..............00-?????
Ik heb last van het-terug-in-de-tijd-gaan effect. Mijn plan was van met mijn minibaantje met treinen te rijden die er NU nog rondrijden. Ondertussen zijn we al ergens 2000, 10 jaar terug in de tijd om toch die welbepaalde trein te kunnen laten rijden. tegen november zijn we dus al in 1990. Tegen de tentoonstelling zal dat waarschijnlijk nog enkele jaren terug zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

@ conducteur

Met alle respect waardige medemens, maar ik begrijp met het verwarde brein hier niet wat u bedoelt.
Als u nu een baan begint met al het materiaal van nu dan is het reeds verouderd en geschiedenis morgen. Elke dag is een kans om het anders te doen. Als u kijkt zoals u altijd keek zal u zien wat u altijd zag.

Mvg
TTP
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

doomslu

citaat:
Geplaatst door Saraan

Inderdaad, Patrick's archief, samen met Rickxe Rail's archief hebben ook mij enorm veel geholpen met het inzicht over deze vroege periodes, en heb een enorme bewondering voor hun inzet en toewijding naar hun archief toe. Met dank aan beide! Dat mag toch eens even gezegd worden! [;)]

groetjes,

Dat mag zeker nogmaals onderstreept worden. Bravo! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

fnmdevil

ik weet niet of het nog een aanvulling kan zijn, maar op www.delcampe.net kan je nog veel oude postkaarten vinden met afbeeldingen van stations.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Enkele uittreksels uit mijn archieven, o.a foto's te vinden van de stationsplaten (ook op het perron !), rolbarelen, ...
Kijkt U even, TTP ?

http://www.tassignon.be/trains/Rixke/gare_antan/gare_antan_nl.htm

http://www.tassignon.be/trains/Rixke/getuige/getuige.htm

http://www.tassignon.be/trains/Rixke/getuige_1/getuige_1.htm

http://www.tassignon.be/trains/Rixke/getuige_2/getuige_2.htm

http://www.tassignon.be/trains/Rixke/limburg/limburg.htm

Veel succes met Uw project !
Modelspoorse groeten,
Eric.



Gezien, en uitstekende info bevonden. Vooral het wachthokje en de man die de vrouw in kwestie staat ( hangt ) te begluren. Dat ga ik zeker namaken !!!

Manny tnx rixke rail
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI