Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoge temperaturen...

Gestart door svvander, 21 juli 2005, 11:55:33 AM

svvander

Tja, zoals het hier de laatste maand is geweest, vraag ik me soms af of onze locomotieven en wagons, geen hinder ondervinden van de hevige warmte...

Tot welke temperatuur zouden deze verdragen? Ik kan me voorstellen dat de meeste van onze modellen op een zolderkamer staan en al is deze ge?soleerd... de temperatuur zal dan toch ook al snel oplopen tot boven de 30? (b.t.w. hoogste temp. gemeten op mijn zoldertje: 38?!)

Allemaal goed en wel, maar wa doe je hier dan aan? Of moet er niets aan gedaan worden?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

Sven,

Hoge temperaturen zijn niet goed. Bepaald materiaal kan kromtrekken, decoders worden te warm en gaan zich slecht gedragen.

Een tip voor de zolderkamer, waarmee je de temperatuur omlaag kan halen: indien een deel van de warmte komt van de zonnestralen via dakramen, dan kan je een speciale folie op het glas zetten (vind je in de Brico of zo), die een deel van de zonnestralen blokkeert, maar wel het licht doorlaat. Je koopt die folie op rol en bevestigt ze door het glas met een spons nat te maken en dan met een ruitentrekker de folie erover aan te strijken.

Niet goedkoop, maar wel effic?nt. Kan 5 tot 7 graad schelen.