Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

betaalbare frees/boormachine voor modelbouw?

Gestart door conducteur, 21 maart 2010, 20:28:36 PM

Gizzmo


conducteur

#16
Ik ben ook eens aan het uitzoeken wat het kost om zo'n cnc-machine zelf te bouwen. Maar dan op proffesionele wijze. (niet zo'n mdf dink waarvan er dertien in een dozijn te vinden zijn op internet). Daarvoor ben ik op zoek naar verspaningsbedrijven die enkele onderdelen kunnen (cnc) draaien of frezen in stukwerk. Ik heb er al enkele gecontacteerd maar ik moest altijd minimaal X stukken laten draaien[}:)]
Kent er iemand toevallig een bedrijfje/ervaring met een bedrijfje die dit zou kunnen doen? Ik heb gisteren bij Tony de mf 70 gezien, precies een freesmachine recht uit kabouterwereld[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ruben13

#17
moest ik jou zijn zou ik eens kijken  naar een klein frees machine
want cnc is toch direct duur hoor.
ik heb dit ook al eens bekennen en dat is te duur voor wat ik het dacht te gebruiken.

PeterC

#18
Rian,
Voor je CNC stukken kan je best eens informeren op technische scholen die CNC machines hebben.  Vaak maken die tegen een kleine vergoeding bepaalde stukken voor de hobbyman.
Groetjes, Peter


conducteur

#19
Ik heb het gevraagd aan dhr. Vanhove bij ons op school maar dat mocht blijkbaar niet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#20
Toch eens een oude koe uit de sloot halen. Mijn hobby, is net zoals jullie modeltreinen. Ik ben geen echte decorbouwer zoals Evan, geen huizenbouwer zoals Peter (zijn stations bv) of... Maar vooral geïnteresseerd in de techniek, in elektronica en alles wat nog met techniek zou te maken kunnen hebben dat een toepassing heeft in onze vrijetijdsbesteding. Een bijzondere fascinatie gaat bij mij uit naar machines, in het bijzonder (CNC) freesmachines.

Ik heb al gedurende twee zomers een vakantiejob uitgeoefend, en met de opbrengst daarvan al twee keer een 'grote aankoop' gedaan.
Vorig jaar een zaagmachine van Metabo 'kgs 254m' gekocht. Dit jaar een nieuwe laptop gekocht die zonder problemen 3D cad en andere zware programma's te draaien   , want de oude was dringend aan vervanging toe omdat die veel te licht was voor die taken.

Soms zijn er momenten dat ik dingen wil realiseren, waarvoor een freesmachientje het ideale gereedschap is. Op die momenten komt het idee dan weer naar boven om zo een machine te kopen. Vandaag had ik weer zo een moment.
Een betaalbare freesmachine vinden is voor mijn budget een zeer moeilijke opgave. Een betaalbare CNC zou ideaal zijn, maar ik denk niet dat dat bestaat. Ik ben al lange tijd op zoek, naar iets die waarschijnlijk niet bestaat, maar toch heb ik de moed nog niet opgegeven.

Je hebt de proxxon mf-70, die is zeer betaalbaar. Het is een zeer mooi machientje, maar voor wat ik het nodig heb te klein. Zoek je grotere dan schiet de prijs snel omhoog....


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Je hebt enerzijds het kleine werk waarvoor een kleine freesmachine zoals bvb die MF70 handig is. Maar je hebt ook het grotere werk waarvoor de proxxon niet bruikbaar is.
Helaas is er geen grote goedkope freesmachine op de markt die voldoende toerental heeft om bvb met freesjes van 1mm te werken.

Je zal dus echt een keuze moeten maken in functie van wat je wil frezen...

Voorlopig kan ik me hier behelpen met de volgende oplossing:

Ik heb de MF70 voor het kleinere werk en heb geen freesmachine voor zwaarder werk. Ik heb echter op mijn grote draaibank de mogelijkheid voorzien om een bankschroef verticaal op mijn beitel-tafel te monteren waardoor ik ook eenvoudig zwaarder freeswerk kan doen.
Moet ik dan andersom bijvoorbeeld 8mm wieltjes afdraaien aan groot toerental dan monteer ik die in de kop van de proxxon met de beitel op de coordinatentafel...

Niet altijd de handigste oplossing maar 't is te doen!

Gerolf

Rian, al eens gekeken bij Colinbus? Die hebben ook cnc-machines in bouwpakket ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

#23
Rian,

Ik ken je budget niet maar er zijn zeker cnc machines aan lage prijzen die uiterst betrouwbaar werken.

Ikzelf ben destijds begonnen met een colinbus CBR40, op school bestelde ze gelijk een CPR30 beide waren toen, grote broer van het bouwpakket profiler.  CPR meer voor de printplaat industrie.
Deze machine stelde me, maar ook de school, enorm teleur.
De software was niet naar wens, wellicht ondertussen wel???  Hij is NL. 3D nu. (nieuwe controllers)

De meegeleverde spindel was niet dat, De Z as was niet correct.
Zelfs na een kress te hebben geinstalleerd was het nog niet altijd naar wens.

Ondertussen bezit ik een nieuwe CNC met HF freq. spindel die zeer nauwkeurig te werk gaat.

Ik wil hem niet meer ruilen voor de CBR.   

Ik kan je desnoods wel helpen bij een keuze te maken.  Het is een vrijblijvend aanbod.
Moesten er nog zijn die zin hebben, spring op de kar en we gaan bemiddelen. ;-)

Op grootte van het werkvlak zijn beschikbaar:
200*300
400*600
600*900
.......


Grtjs,

David

Gerolf

200x300 wat mij betreft, maar over wat voor een prijscategorie hebben we het dan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#25
Met een grootte van 200*300 kan ik al heel veel doen, 400*600 zou ideaal zijn, maar de prijs zal doorslaggevend zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Je hebt van die portaalfrezen, dan is bvb de High-Z "betaalbaar". Die heb ik op een opendeur van 0-forum in werking gezien en dat was prima spul. Of je kan naar iets zoals een KX1-MACH. Direct een stuk duurder (alhoewel je soms interessante promoties vindt) maar ook een ander toepassingsgebied. Grofweg zit je ergens rond 2500-5000 euro.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MARKLINRIJDER

Een 230 cnc tafelmodel start vanaf 1500€

Een 460 tafelmodel 1800€

Een 690model vanaf 2300€

Ik weet niet of dit voor iedereen budgetair ok is.

Met hoe meer geintresseerden hoe lager de uiteindelijke prijs zal worden.

Grtjs,

David

conducteur

Dat valt erg goed mee... Maar de aankoop is natuurlijk niet voor direct, eerst iets vinden voor komende zomer...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

David, heb je een link naar die machines? Of kunnen we die ergens bezichtingen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.