Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Invoeren modeltreintjes - welke taksen ?

Gestart door Gottardo, 20 maart 2010, 14:45:30 PM

Gottardo

Hallo allemaal,

weet er iemand me te vertellen welke kosten er komen kijken als je een treintje invoert vanuit een niet-EU-land (i.c. Zwitserland) ? Ik veronderstel dat dit gelijkaardig is met wat je moet betalen bij het invoeren van foto-apparatuur enz.

Ik heb even gegoogled, maar het is niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien.  Ik vermoed dat er ongeveer 3% douanerechten (of invoertaksen) betaald moeten worden, evenals 21% BTW.  Natuurlijk wordt de Zwitserse BTW voorheen door de Zwitserse handelaar afgetrokken.

Andere trucs zijn: versturen als geschenk of reparatie (dan hoef je niets te betalen).  Of een winkel kiezen met een filiaal (bijv. in Duitsland).  Of het treintje z?lf gaan halen (gecombineerd met een bezoek aan de echte CH spoorwegen - nuttige aan het aangename koppelen).

Dus: heeft er iemand ervaring met invoer uit CH, en wat moest er betaald worden?

Groetjes,

Gottardo

Geert SBB 460

Hallo Gotardo,
Niet dat ik een expert ben maar dit weet ik wel.
-In normale omstandigheden betaalt de ontvanger de douanekosten
-Indien je particulier bent betaal je geen btw maar zal deze wel op de factuur vermeld staan. Je zal wel als ontvanger douanekosten betalen. Volgens mij komt dit ong overeen met de te betalen btw in het land van ontvangst. Deze transactie en document heeft een naam maar ik kan er even niet opkomen.
-Indien je zelf een btw nr hebt wordt het een intracommunitaire zending,alhoewel ik twijfel of dit ook zo is voor landen buiten de E.U.
In alle geval zijn de andere opties die je noemt ook te overwegen.
Het makkelijkste lijkt me nog om het te proberen te regelen via iemand die een Btw nr heeft. Dit heeft althans voor mij altijd gewerkt.
Verbeter mij als ik fout ben!
Geert,

Gottardo

Hallo Geert SBB 460,

(onze nicknames passen best wel samen, vind je ook niet: SBB 460 (ik veronderstel dat dit wel iets te maken heeft met de SBB Re 460-loks) en Gottardo [:)])

dank je voor je bijkomende informatie.

Ik ben particulier.  Begrijp ik je nu goed dat ik dan enkel die douanekosten moeten betalen (waarvan ik denk dat ze 3% bedragen) ? En helemaal geen BTW ?

Wat ik ook nog kan melden, is dat er tussen de prijs inkl. CH BTW en excl. CH BTW slechts 7% prijsverlaging zit.  M.a.w. de prijs zonder de Zwitserse BTW ligt (slechts) 7% lager.  Wil dit zeggen dat het BTW-tarief in CH slechts 7% bedraagt ?
In dit specifieke geval rekent de CH handelaar trouwens g??n verzendingskosten aan (dat is dan weer leuk meegenomen).

Ik kom dus uit op 2 mogelijkheden:
1) ik betaal enkel douanekosten: => prijs is X - 7% (wegval CH BTW) + 3% (B douanekosten).  Dus uiteindelijk 4% goedkoper dan afhaling in CH-winkel;
2) ik betaal douanekosten ?n Belgische BTW (B BTW): => prijs is X - 7% (wegval CH BTW) + 3% (B douanekosten) + 21% (B BTW).  Dus uiteindelijk 17% duurder dan afhaling in CH-winkel.

Om het verhaal te vervolledigen: ik heb nog een andere CH handelaar, die helemaal niet spreekt over aftrek van CH BTW, en daarna betaling van B BTW, noch over douanekosten.

Ik ben een beetje wantrouwig uit ervaring: ik heb onlangs een Re 620 in CH gekocht via www.ricardo.ch (soort Zwitserse eBay).  Transportkosten, invoertaksen (of douanekosten), en bovendien een niet-EU-overschrijving, maakten samen dat ik meer dan 100 ? extra heb mogen betalen (voor een lok die ik "gewonnen" had voor 240 ?) !?! Voor die extra kost kan je bijna heen-en-weer rijden naar CH.

Gottardo




Greg

Normaal moet je toch altijd BTW betalen?
Dus de eerste optie zal denk ik al niet kloppen, ook als particulier zal je btw betalen.[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Een stevig aantal winkels heeft in zwitserland een hele doos met trucjes om iets zonder problemen naar eu te versturen.
Vraag de winkel,
Natuurlijk niet naar de trucjes vragen maar alleen wat het moet kosten inclus verstuur.
Valt reuze mee.
Bij particulier als kado versturen.
wim

Geert SBB 460

Hallo allemaal,
Ik denk dat iedereen die hierop antwoord wel voor een stuk zal gelijk hebben. Ik vraag het maandagmorgen op het werk even na op de boekhouding.Die hebben (hoop ik toch) wel ervaring hierin.
Tot dan, Geert.

Roderik

Ik kocht onlangs voor zo'n 280 euro aan materiaal in Amerika en heb invoerrechten moeten betalen. Die kwamen op zo'n 65 euro. Dat komt op 21% BTW en 10 euries verhandelingskosten...

Maar koop iets uit het Oosten (China, Japan, India, ?) en je betaalt voor je eerste 600 euro geen importkosten... Waarom? Geen idee.

Om nog een ander voorbeeld te geven: Je koopt iets via Ebay in Duistland: 17 euro portkosten met transportverzekering. Ik heb de reisweg van het pak getraceerd: verzameld in Frankfurt en met het vliegtuig naar Belgi?.
Ik koop iets in Hongkong. Komt met het vliegtuig naar Frankfurt en van daar naar Belgi?. Portkosten met verzekering 1,40 euro... Leg dat maar eens uit.
En het ging 2 keer om 10 Minitrix-wagonnetjes in N-schaal.
Always be modelling!

PeterBrz

Ergens heb ik eens gehoord dat wanneer er op de doos vermeld wordt dat het gaat om een cadeau, er geen kosten bijkomen als het pakje aankomt. Geen idee of het waar is, maar het kan.

Groeten, Peter

Roderik

Even gesurfd en voila!!!

Internet Administratie der Douane en Accijnzen

Alles hangt af van de waarde van het goed:

1. verzending door winkel: <22 EUR = niks; 22 EUR < x < 150 EUR = enkel BTW; > 150 EUR = invoerrechten + BTW

2. verzending als geschenk: de goederen moeten van particulier naar particulier gestuurd worden. Ze mogen geen handelskarakter hebben en de maximale waarde bedraagt 45 EUR. Het al dan niet vaststellen van het handelskarakter is moeilijk indien er andere documenten bijzitten (vb factuur, leveringsbonnetje,...). Waarde kan altijd geschat worden.

3. de kost van 10 EUR is een forfait door de koeriers aangerekend voor hun eigen operaties. Indien je voor douane moet bijbetalen is dit een aparte afrekening. Indien je enkel die 10 EUR moet betalen is je pakje niet gecontroleerd geweest OF was het in orde.

4. belastingen worden berekend op de douanewaarde. Dit is de som van de naar EUR omgerekende waarde van het goed + verzendingskosten. Op de douanewaarde worden de invoerrechten en accijnzen berekend. De BTW op som van waarde + invoerrecht.

voorbeeld

waarde goed = 200 EUR
verzendingskost = 20 EUR
= douanewaarde 220 EUR
5% IR = 11 EUR
maatstaf van heffing voor de BTW = 231 EUR
21% BTW = 48,51 EUR

--> totaal van de belastingen = 59,51 EUR
Always be modelling!

ysbeer

Ja prachtig dat halve wetboek,maar laat nu toch gewoon eens iets sturen,dan zul je zien wat de WERKELIJKHEID is.
Met gepraat (gezeur) over hoe het zou kunnen zijn,en hoe vreselijk duur het dan wordt schiet niemand iets op.
Ik ontvang regelmatig spullen uit buiten EU landen en dat is de praktijk en niet de theorie.
wim

Gottardo

Prachtig, h?, zo'n forum ! Je lanceert een vraag, en pats, van overal komen de antwoorden binnengestroomd.  Met dank aan iedereen (en met name aan Roderik voor het uitgebreide opzoekingswerk).

Ik had ook al eens op die site van Douane en Accijnzen gezeten, maar ik had er niets gevonden over die 5% invoerrechten.

Nog een paar bijkomende elementen:

- verzending als "geschenk" is inderdaad mogelijk (volgens Rodericks mail blijkbaar enkel geldig voor een vrij beperkt maximaalbedrag), maar deze truc is zeer goed gekend bij de douane, en wordt dus vaak doorprikt.  Ditzelfde geldt eveneens voor verzending als zgn. "herstelling";
- natuurlijk mogen er geen factuurtjes of andere afrekenbonnetjes bij je "geschenk" zitten, anders wordt het wel erg duidelijk verdoken handelswaar;
- in 1996 heb ik een prijzige spoor 1 lok in CH gekocht (en persoonlijk afgehaald).  Om eventuele problemen aan de grensovergang te vermijden, heeft de handelaar me indertijd een speciaal bonnetje "Reparatur Stromabnehmer" gemaakt twv 60 CHF (gelukkig ben ik toen nooit gecontroleerd, maar ik herinner me nog erg goed hoe ik met klamme handen van Luzern naar Bazel gereden ben [:)] - zo wordt de modeltreinhobby plots een beetje avontuurlijk [;)]);
- douanecontrole 1: als je persoonlijk in CH iets gaat halen, laat de (Duitse) douane je normalerwijze met rust als ze je Belgische nummerplaat zien, omdat ze enkel ge?nteresseerd zijn in de eventuele invoer door Duitsers naar Duitsland (en niet door Belgen naar Belgi?);
- douanecontrole 2: als je een pakketje laat versturen, moet je enkel douanerechten (en B BTW) betalen als je pakketje daadwerkelijk gecontroleerd wordt.  Je hebt inderdaad een kans dat je pakketje gewoonweg niet eruit gepikt wordt en aldus door de mazen van het net glipt.

Ik twijfel nog hoe ik het ga aanpakken.  Uiteindelijk draait het er vaak op uit dat ik het treintje gewoon betaal, en het opzij laat leggen door de handelaar, en dan ga ik het vroeg of laat z?lf afhalen in Zwitserland (dat "laat" is ooit al een keer pas na anderhalf jaar geweest [:)]).

Gottardo

Roderik

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ja prachtig dat halve wetboek,maar laat nu toch gewoon eens iets sturen,dan zul je zien wat de WERKELIJKHEID is.
Met gepraat (gezeur) over hoe het zou kunnen zijn,en hoe vreselijk duur het dan wordt schiet niemand iets op.
Ik ontvang regelmatig spullen uit buiten EU landen en dat is de praktijk en niet de theorie.
wim



Jeupla! We zijn weer vertrokken. Ik wist niet meer waarom ik dit forum meer en meer verafschuw maar bedankt om me daar weer eens aan te herinneren. [xx(]
Iemand stelt een vraag. Je probeert een duidelijk antwoord te geven en dan dit...

Ik geef Gottardo liever de harde cijfers zodat hij weet waaraan hij zich KAN verwachten. Is het minder? Wel, fijn voor hem. Beter dat dan afspraken maken met een handelaar die per slot van rekening aan de invoerrechten en taksen geen jota kan veranderen...

En ontwijken van belastingen en taksen is nadelig voor iedereen. 't Is uiteindelijk geld dat ten goede komt aan de staat en die houdt voor zover ik weet nog altijd het land draaiende...
Always be modelling!

Geert SBB 460

citaat:
Geplaatst door Roderik

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ja prachtig dat halve wetboek,maar laat nu toch gewoon eens iets sturen,dan zul je zien wat de WERKELIJKHEID is.
Met gepraat (gezeur) over hoe het zou kunnen zijn,en hoe vreselijk duur het dan wordt schiet niemand iets op.
Ik ontvang regelmatig spullen uit buiten EU landen en dat is de praktijk en niet de theorie.
wim



Jeupla! We zijn weer vertrokken. Ik wist niet meer waarom ik dit forum meer en meer verafschuw maar bedankt om me daar weer eens aan te herinneren. [xx(]
Iemand stelt een vraag. Je probeert een duidelijk antwoord te geven en dan dit...

Ik geef Gottardo liever de harde cijfers zodat hij weet waaraan hij zich KAN verwachten. Is het minder? Wel, fijn voor hem. Beter dat dan afspraken maken met een handelaar die per slot van rekening aan de invoerrechten en taksen geen jota kan veranderen...

En ontwijken van belastingen en taksen is nadelig voor iedereen. 't Is uiteindelijk geld dat ten goede komt aan de staat en die houdt voor zover ik weet nog altijd het land draaiende...


Goed gezegd Roderik! sta ik volledig achter. Heb zoals beloofd nagevraagd op het werk en men gaf me een printje met krek dezelfde tekst. Bij deze hoef ik het niet meer over te typen.
Mvg, Geert

Gerolf

Ik moet zeggen dat ik heb getwijfeld om op de (overbodige) reactie van ijsbeer te reageren. Dat had ik dus beter wel gedaan [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

AtMoPo

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik moet zeggen dat ik heb getwijfeld om op de (overbodige) reactie van ijsbeer te reageren. Dat had ik dus beter wel gedaan [:I]




Overbodig[?][?][?]
Maar wel pure realiteit.
AtMoPo