Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

de 5533 van Marklin

Gestart door LockyLuke, 12 maart 2010, 16:08:04 PM

the_gold

Ik kan niet wachten tot hier de helling klaar is en de 55 zich een weg naar boven mag sleuren [:)]

D_Loc

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi D_Loc , dat is het dus h?, ik wist niet dat je dit ermee kon doen.

Dus je mag mij altijd die CV-waarden even doorsturen.[;)]

Bedankt collega.


Erwin, om de juiste CV's door te kunnen geven moet ik weten onder welke functie toetsen je deze wilt plaatsen. Ik weet namelijk niet welke functie toetsen bij de Van Biervliet 55 sound allemaal in gebruik zijn. Ik kan je wel wat op weg helpen met de volgende gegevens, bij mij zit de functie onder F7 (=toerental verhogen) en F8 (toerental verlagen).

Hieronder volgen de CV waarden die daar bij horen:
Functietoets F7 (opschakelen)
CV 183 = 64
CV 186 = 64

Functietoets F8 (terugschakelen)
CV 189 = 128
CV 192 = 128

In de Duitse handleiding van de Lokprogrammer software staat op pag. 13 en 14 wat algemene informatie over deze functie en op pag. 31 en 32 kan de nodige informatie gevonden worden over de CV's met bijbehorende waarde. Deze handleiding is te downloaden vanaf de ESU-site http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/lokprogrammer/
Uiteraard is het wijzigen van de CV's op eigen risico, ik doe het zelf via de Lokprogrammer en heb dus niet direct met de CV's te maken.

De Loksounddecoder dient wel voorzien te zijn van een redelijk recente firmware, ik vermoed echter dat de decoders in de Biervliet 55'ers daaraan voldoen. Indien de firmware te oud is, zal de functie niet werken. Dit probleem had ik bij de eerste poging maar na een firmware update werkte het. Echter voor die update heb je wel een Lokprogrammer nodig.

Indien je nog vragen hebt dan lees ik het wel.

@allen
Bedankt voor de positieve reacties[:)]
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Nog even ter verduidelijking, het doorslippen van de wielen kan niet via bovenstaande aanpassing worden gerealiseerd. Dit geluid is als extra sample toegevoegd en is door een strategische plaatsing in het schema (Aufbauplan) telkens opnieuw op te roepen door met de rijregelaar "te spelen"
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

B-Cargo

prachtig geluid toch!!! ik heb zelf ook enkele filmpjes gemaakt vanuit de stuurpost van een 55 en in de machinekamer bij het optrekken, oorverdovend dat wel, maar het blijft toch echt wel indrukwekkend!!!

Jurgen

Een bericht van de Belgische M?rklin website geplukt:

citaat:
De locomotief reeks 5533 van de NMBS met referte 37674, werd onlangs gedeeltelijk uitgeleverd. De eerste produktie van dit model werd met zwarte trappen voorzien, hoewel deze in het geel moesten zijn. Inderdaad, in de werkelijkheid werden, omwille veiligheidsredenen , na de jaren '70, alle trappen van dit type loc in het geel herspoten. Het model dat M?rklin uitbrengt is uit periode 5, dus met gele trappen. Er werd besloten van de uitlevering van dit M?rklin model te herstarten zodra de gele trappen gemonteerd zijn. Voor de reeds geleverde modellen in de handel, zullen gele trappen beschikbaar zijn voor diegenen die deze trappen wensen te vervangen.



Toch nog service. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.