led aansluiten

Gestart door didier1990, 10 maart 2010, 14:29:11 PM

didier1990

beste wil graag vier ledjes aansluiten op een kring

info led
if: 20mA
uf: 3,2V
info transfo
uitgang: 14V gelijkspanning

Nu is mijn vraag hoe sterk moet mijn weerstand zijn?
Ik heb dit berekent en kom op 60 ohm uit deze heb ik er tussen gestokken gehad.
Helaas heeft deze het niet lang gedaan en is die opgesmoort. kan iemand helpen?

mvg
didier

PeterC

Didier,
Met 60 ohm heb je waarschijnlijk je led zien afscheid nemen met een kleine rookpluim (+/- 200 mA) [:D] ze durven zelfs in stukken springen bij een te hoge stroom [B)]

Je mag gerust 1K van weerstand nemen (1 kilo-ohm = 1000 ohm), je krijgt dan een 10 mA door je led wat meestal wel genoeg is.  Voor je volle 20mA moet je er de wet van ohm bijhalen om je weerstand te berekenen:
I: stroomsterkte, Us: voedingsspanning, Ul: werkspannings van de led, R: voorschakelweerstand.

Us - Ul
------- = R
 I

Voor meer gegevens over leds: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led
Groetjes, Peter


didier1990

beste

oke bedankt de ledjes leven nog :).
Alleen die formule gebruik ik maar krijg toch 60ohm.
dat snap ik niet
dus doe het volgende

pak uitgang 14v
pak de ledjes is 3,2V per led dit doe ik maal 4 is 12,8V.
Dan 14V-12,8V
dat deel ik dan door 0,02A
En dan heb ik een totaal van 60ohm wat doe ik dan niet juist?

(14V-(4X3,2):0,02= 60ohm

PeterC

Didier,

Welk kleur van leds gebruik je?  3,2V per led lijkt me wat veel?
[Edit] Ik zie nu pas dat dit de gemiddelde spanning is voor witte en blauwe leds.  Je zet je leds toch in serie?  Indien zo, klopt je redenering en moet het werken.
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Je rekensommen kloppen wel. Maar de spanning over de weerstand is te klein.
Het zou wel kloppen als die 14V echt precies 14,00v zou zijn. Maar waarschijnlijk is die spanning een stuk hoger. Heb je die al eens gemeten?

Als vuistregel kun je aannemen dat tenminste 1/3 van de spanning over de weerstand moet vallen. Dat betekent in jouw geval dat je maximaal 3 leds in serie mag hebben.

Nog iets: je had de leds toch wel in serie staan en niet parallel?

didier1990

beste

ik heb deze in serie staan dus van de eerste vertrekken.
dan van de eerste naar de tweede en van de tweede naar de derde en zo naar de vierde.dit met de plus en zo ook met de min
Dit zijn witte ledjes.
Nu heb ik er een gestoken van 680ohm en ze werken goed maar begrijp het niet goed.
dus dat ik het goed begrijp voor zo redelijk zware ledjes mag je maar 3 hebben.
op een kring.

mvg
didier

didier1990

beste

Ik zit hier niet met een serie schakeling maar met parallelschakeling.
Ik dacht echt dat ik met een serie zat dus niets van waar.
Kan ik dan op parallelschakeling ook uitrekenen welke weerstand of is dit gewoon een lamp nemen. en daar op berekenen.

of radden jullie mij aan van de schakeling nog te veranderen of gewoon zo laten.
en een hogere weerstand tussen te plaatsen.

mvg
didier

PeterC

Didier,

Leds parallel plaatsen doe je best niet!  Voorzie elke led afzonderlijk van een voorschakelweerstand en zet die dan parallel op je voeding.

[Edit] een kleine berekening op je weerstand van 60 ohm leert dat je er meer dan 1 watt aan energie hebt doorgestuurd en dan is het niet verwonderlijk dat die afscheid neemt met een rookpluim [:D]
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Tja, als je ze parallel had staan, dan klopt je hele rekensommetje niet meer. Want dan heb je maar 3,2V over de leds en 10,8V over de weerstand.

in jouw geval, waar het over 4 leds gaat, zou ik er steeds 2 in serie zetten met een weerstand, en dat dan 2 keer.

Leds parallel zetten kan wel, maar je weet dan nooit zeker of de stroom wel gelijkmatig over de leds verdeeld wordt.

En te veel in serie zetten werkt ook niet. Je hebt dan te weinig reserveruimte in de spanning.
Reken b.v eens uit wat er gebeurt als je de 4 leds in serie hebt staan, op een voeding van 14V, en met een weerstand die de stroom op 20mA houdt, dus zoals in het begin. Kijk dan eens wat er met de stroom gebeurt als de voedingsspanning niet 14V is, maar b.v. 15V of 16V. je ziet dan dat een relatief kleine schommeling in de spanning een grote invloed heeft op de stroom.
Vandaar dat ik zei dat minstens 1/3 van de voedingsspanning over de weerstand moet komen, dan heb je veel minder last van spanningsschommelingen.


didier1990

beste

Dan ga ik ze per twee zetten en dan in serie zetten.
En die zo een laten opsmoren is niet aangeraden. het stinkt en blijft goed stikken.[:D]
Dan weet ik hoe dat het komt en kan ik dit oplossen he
Dus dat ik het dan goed begrijp dan is parallel schakelen niet goed?
En serie schakeling wel goed is.
Maar over die spanning ik gebruik een transfo van fleischmann daar staat op 14V gelijkstroom.
Kan dit dan toch nog wat meer zijn dan?

alvast bedankt voor de reacties
En voor de hulp

mvg
didier

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door didier1990

Dus dat ik het dan goed begrijp dan is parallel schakelen niet goed?
De leds rechtstreeks parallel schakelen is in het algemeen geen goed idee. Er kunnen wel situaties zijn waar het niet anders kan, maar dat zijn uitzonderingen.

citaat:
En serie schakeling wel goed is.
Serieschakelen is de aangewezen methode, omdat je dan maar 1 keer de stroom hebt voor meerdere leds. Maar zoals ik eerder zei, met mate, want er moet ook nog voldoende spanning over de weerstand staan.
citaat:
Maar over die spanning ik gebruik een transfo van fleischmann daar staat op 14V gelijkstroom.
Kan dit dan toch nog wat meer zijn dan?
Het is wel zeker dat het meer is. Die 14V staat er als de trafo vol belast is. Dat staat er ook op, zal 1A zijn of zoiets. Maar als er geen stroom loopt, of maar heel weinig, dan zal het zeker meer zijn. Het is aan te raden om een eenvoudige universeelmeter aan te schaffen. Die heb je tegenwoordig al voor 5 euro. Dan kun je dingen zelf controleren.

didier1990

beste

bedankt voor de info allen
Ik heb alles nu in serie aangesloten en alles brandt goed
geen smoorende weerstandjes meer [:D].
En zo een multimeter zal ik mij toch eens gaan halen aangezien dit intressant is.
En nooit weggegooit geld is.

mvg
didier