Perrons

Gestart door edwintje, 09 maart 2010, 16:56:23 PM

edwintje

Beste collega's;)

We zijn vandaag begonnen met de eerste baanplannen te maken van onze toekomstige modelspoorbaan.Graag hadden wij volgende vragen gesteld; hoe breed moet een perron zijn,wat is de ideale lengte van een perron,gezien de lengte van onze baan kunnen we toch een middelgroot eindstation bouwen (we willen toch met lange slepen rijden).

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

ERVIN

#1
Mijn perrons van mijn kopstation zijn 3.00 meter lang en 9 cm. breed.

En die zien er zo uit....


chef garde

#2
De lengte van uw perrons hangt af van de lengte van uw treinsamenstellingen.  Jij spreekt van lange treinen, maar wat is lang voor u??  Hoeveel rijtuigen??  Ik persoonlijk vind een modeltrein van 8 rijtuigen een mooie (en naar grootvoorbeeld realistische) samenstelling en ook een lange samenstelling.  Even rekenen: 8 rijtuigen van 30 cm = 2,40 meter lengte, de lok moet niet aan het perron komen.

Wat jammer zou zijn (en naar grootvoorbeeld onrealistisch) is dat diezelfde trein van 8 rijtuigen stopt aan een perron bv 1 meter lengte, dan staan 3,5 rijtuigen aan perron en mag de rest van uw reizigers in de ballast afstappen, uw miniatuur chefgarde zal boffen in dat geval!!

Een tip, ga eens een perron gaan bekijken, met papierke, potlood, fototoestel in de hand, ge zult al een pak wijzer worden!  Hou wel het treinverkeer in de gaten terwijl je opmetingen doet!

doomslu

#3
Toch gebeurt het in het echt ook wel dat de trein langer is dan het perron. Sommige treinen tussen Brussel en Luxemburg bestaan uit 10 M6-rijtuigen en er zijn stations waar het laatste rijtuig of de twee laatste rijtuigen niet aan het perron staan! In dat geval mogen de reizigers niet in- of uitstappen in/uit die rijtuigen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

#4
Klopt volledig Luc, ook de trein Mol-Antwerpen-Centraal is tijdens de piek-uren soms te lang voor de perrons in Olen, ook daar zijn dan twee rijtuigen die buiten de perrons blijven staan tijdens de stilstand.

D_Loc

#5
citaat:
Geplaatst door doomslu

Toch gebeurt het in het echt ook wel dat de trein langer is dan het perron. Sommige treinen tussen Brussel en Luxemburg bestaan uit 10 M6-rijtuigen en er zijn stations waar het laatste rijtuig of de twee laatste rijtuigen niet aan het perron staan! In dat geval mogen de reizigers niet in- of uitstappen in/uit die rijtuigen.


Klopt, dit gebeurt ook soms in Kautenbach bij treinen van Luxemburg naar Wiltz. De laatste 1,5 ? 2 rijtuigen en de lokomotief stonden buiten het perron en er werd omgeroepen dat je niet vanaf die rijtuigen mocht uitstappen. Ik heb trouwens geen idee hoe (belachelijk) dit eruit ziet bij Merkholtz en Paradiso (op dezelfde spoorlijn) want dat zijn maar kleine stationnetjes met korte perrons waardoor het voorbeeld van chef garde ineens niet meer zo onrealistisch is... Er wordt overigens alleen op deze stations gestopt als dit is aangegeven bij conducteur/treinbegeleider.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

#6
citaat:
Geplaatst door D_Loc

citaat:
Geplaatst door doomslu

Toch gebeurt het in het echt ook wel dat de trein langer is dan het perron. Sommige treinen tussen Brussel en Luxemburg bestaan uit 10 M6-rijtuigen en er zijn stations waar het laatste rijtuig of de twee laatste rijtuigen niet aan het perron staan! In dat geval mogen de reizigers niet in- of uitstappen in/uit die rijtuigen.


Klopt, dit gebeurt ook soms in Kautenbach bij treinen van Luxemburg naar Wiltz. De laatste 1,5 ? 2 rijtuigen en de lokomotief stonden buiten het perron en er werd omgeroepen dat je niet vanaf die rijtuigen mocht uitstappen. Ik heb trouwens geen idee hoe (belachelijk) dit eruit ziet bij Merkholtz en Paradiso (op dezelfde spoorlijn) want dat zijn maar kleine stationnetjes met korte perrons waardoor het voorbeeld van chef garde ineens niet meer zo onrealistisch is... Er wordt overigens alleen op deze stations gestopt als dit is aangegeven bij conducteur/treinbegeleider.


Even OFF-Topic. Kautenbach... in MSM 91 [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

edwintje

#7
Beste collega's[;)]

Mogen wij iedereen die een reactie heeft geschreven bedanken,voor ons leken in onze hobby zijn jullie reacties altijd wel gekomen en kunnen we uit leren.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

BD1701

#8
Nu we het toch over perrons hebben, had ik graag nog even geweten, welk tegelmotief van Slaters Plastikard, of eventueel een ander merk het best bruikbaar is om een (zeg maar Belgisch perron) te maken, mijn perrons zijn gemaakt uit MDF, maar ik zoek dus nog een geschikt tegelmotief voor erop. Zijn die platen van Slaters trouwens in een grijze kleur beschikbaar?
Bedankt voor de info
 

Jozef

#9
Ik gebruik tegelplaten van Auhagen.
ze lijken goed op de Belgishe tegels (Dals)
Een minpuntje is ... het tegelformaat lijkt me iets te groot !
Maar daar kan ik mee leven ![:)]
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

13erke

#10
citaat:
Geplaatst door D_Loc

citaat:
Geplaatst door doomslu

Toch gebeurt het in het echt ook wel dat de trein langer is dan het perron. Sommige treinen tussen Brussel en Luxemburg bestaan uit 10 M6-rijtuigen en er zijn stations waar het laatste rijtuig of de twee laatste rijtuigen niet aan het perron staan! In dat geval mogen de reizigers niet in- of uitstappen in/uit die rijtuigen.


Klopt, dit gebeurt ook soms in Kautenbach bij treinen van Luxemburg naar Wiltz. De laatste 1,5 ? 2 rijtuigen en de lokomotief stonden buiten het perron en er werd omgeroepen dat je niet vanaf die rijtuigen mocht uitstappen. Ik heb trouwens geen idee hoe (belachelijk) dit eruit ziet bij Merkholtz en Paradiso (op dezelfde spoorlijn) want dat zijn maar kleine stationnetjes met korte perrons waardoor het voorbeeld van chef garde ineens niet meer zo onrealistisch is... Er wordt overigens alleen op deze stations gestopt als dit is aangegeven bij conducteur/treinbegeleider.


Hier iets voorbij mijn deur te Houraign (tegen lessen) gebeurd dit dagelijks, de L-trein bestaan uit 2 breaks (rijden verder door naar A'pen), als je wil afstappen is dit ook niet mogelijk in de twee laatste rijtuigen, er kunnen immers maar 4 rijtuigen aan het perron[:D].

Peter

#11
Voorbeeldje:





Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

#12
Knappe foto's h? Peter , net echt.[;)]

PeterBrz

#13
Chapeau Peter [;)] ziet er echt fantastisch goed uit!

Alain

#14
Mooie foto's Peter[8D]

Vind die 27 een prachtig machine. [:D]