Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

niets

Gestart door n/a, 16 juli 2005, 16:57:52 PM

n/a

niets

n/a

#1
Ziet er simpel uit, maar hoe zit het nu met een kortsluiting, en hoe wordt deze doorgegeven aan de centrale??

Wim.

n/a

#2
citaat:
Geplaatst door hans

De IC is kortsluit vast, is volledig getest.
Op de print zelf is geen terugkoppeling naar de central.
Doch je kan de uitgang spanning bewaken met een stroomsensor module die als universele input is bestukt, zie handleiding module HDM10.
Groeten
Hans



Ok Hans, maar leg dan eens uit hoe het dan precies werkt, aan ons leken.

Wim.

n/a

#3
Hans,

Dat had ik al verwacht, dus dan werkt een kortsluitmelding alleen als je een besturingsprogramma gebruikt en S88 of loconet terugmelders.
Dat is dus in mijn ogen de verkeerde oplossing benadering van het probleem, de hardware/software van de centrale moet rechtstreeks de kortsluitmelding ontvangen en daar de gepaste maatregelen opnemen.

Dit maakt de booster dus voor mij in ieder geval ongeschikt voor gebruik.

Wim.

n/a

#4
Hans,

Persoonlijk vind ik dat het door de booster zelf geregeld moet worden, dus zonder twee of drie andere producten erbij nodig te hebben. Dus de booster zou het helemaal zelfstandig moeten kunnen.

Wim.

Klaas Zondervan

#5
Nog een vraag die opkwam toen we er vanavond op de club over aan het filosoferen waren: wat gebeurt er met de uitgangsspanning als de sturing op de ingangen wegvalt?

tonycabus

#6
Yess... Daar is Klaas!

M.i. als er geen spanning is en het IC is OK (het is immers een gewone ge?ntegreerde eindtrap) zou de uitgangsspanning gewoon "nul" moeten zijn, dus trein stil....
In  andere gevallen (ingangsspanning constant "hoog" of "laag" door defekt aan de line-driver) en je decoders laten analoog bedrijf toe (CV29 zeker?) is het voller dampf vooruit of achteruit, en da's niet zo leuk, h? Hans?
Misschien zou het nuttig zijn een detectieschakeling in de stijl van PA-versterkers (Speaker-DC-beveiliging) aan de uitgang te zetten dat in geval van een continue positieve of negatieve uitgangsspanning via een dubbelpolig relais de voeding van de versterker onderbreekt?

Eigenlijk dus een goeie "zet" van Klaas...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

#7
Ik stelde de vraag eigenlijk omdat het gebruikte IC geen "gewone" eindtrap is, maar een power-opamp. En daarvan is de uitgangsspanning volgens mij niet helemaal voorspelbaar als je de ingangen laat "zwabberen".
Even afwachten wat Hans er van te zeggen heeft.

tonycabus

#8
Er is idd geen enkele vorm van tegenkoppeling (keek net naar het schema) en de stabiliteit bij open ingang is dus onvoorspelbaar.
Misschien de Application Note van NatSem eens bekijken....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#9
Toch maar even dit: Voor diegene die een gewoon boostertje wil dat krachtig genoeg en kortsluitvast is, is dit de uitkomst! Kost bijna niks!!

Weet soms iemand hoe de stekkers van Roco-versterker en booster bedraad zijn,trouwens?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)