Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modules in schaal N

Gestart door dwizeno, 21 november 2004, 16:46:46 PM

dwizeno

Hoi allemaal,

Ik ben zinnes om een modulebaan in schaal-N te gaan bouwen.  Liefst zou ik een in Belgie veel gebruikte norm hanteren.  Voor zover je van veel gebruikt kan spreken in N natuurlijk.

Zelf zou ik willen gaan voor een norm die:
* een vrije keuze laat in module lengte
* niet al te breed (40cm max?)
* DCC, bus XpressNet/LocoNet/Zimo/...?
* Normen vrij beschikbaar

Ik zou hierbij eens willen polsen wat er zoal als module norm gebruikt wordt in Belgie. Welke clubs hebben schaal N module banen etc...

Groetjes,
Dirk.
 

rgp

Hallo,
Qua normen zijn we indertijd niet verder geraakt dan HO-normen voor modulebanen.  De mechanische en 220V normen hebben het daglicht gezien, al de rest niet.
In N zijn er geen "Belgische" normen, je zal dus moeten kijken bij de buren.
Clubs: MOBOV in Antwerpen en RMM in Jambes (Namen)  Die twee hun baan is trouwens koppelbaar.

Roland

tonycabus

Weer een mooi voorbeeld van "Belgitude"

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dwizeno

Dag forumezen,

Wat verstaan jullie onder "Belgitude"?  Mijn interesse gaat vooral uit naar stoomertjes en wagons met spaakwielen. Ik ben gewoon dol op spaakwielen en aangezien een hobby om lol draait is me dat reden genoeg om voor een bepaalde tijdsperiode te kiezen. Ik heb mij beperkt tot de Duitse DRG modellen van Fleischmann. Helemaal niet zo Belgisch lijkt me.

Ik ben niet op zoek naar module normen die modules definieren naar Belgisch voorbeeld maar gewoon naar normen die in Belgie gebruikt worden. Of ze nu Amerikaans, Europees of Afrikaans zijn is me allemaal om 't even.  Het leek mij gewoon interesant om modules te maken die compatibel zijn met wat de meeste mensen in Belgie bouwen.  Dit kan zijn voordelen hebben bij een eventuele verhuis, inter-club evenementen, recordpogingen etc...

Aan 'rgb' wie zijn 'we' en waar kan ik die normen waar jij van spreekt terug vinden?

Groetjes,
Dirk.
 

tonycabus

Hoi!
Met "belgitude" bedoel ik gewoon het samenhorigheidsgevoel van de Belgen. Taaltwisten en -barri?res zijn politiek gel.. dus naar de maan ermee.
Een Vlaamse club en een Waalse die hun baan aan mekaar knopen, dat is dus... jewel!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Dag de N-mannen,

Tof dat jullie iets modulairs willen opbouwen op jullie schaal, ik probeer het in de Z-schaal te doen. De enige ben ik niet, trouwens!

Waar ik hiermee begonnen ben, weet ik niet echt, mar ik probeer het. En ... ik ga ervoor!

De 'belgitude' dat jullie tevoorschijn brengen, daar maak ik ook werk van. Nietwaar,Tony?

Van harte, sucess ermee (tiens, waar iz mijn zpraakge ... och, flut)

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Guy Van Meroye

Antwoord aan dwizeno
Kijk voor N-schaal modulenormen eens op de webstek van Fremo : www.Fremo.org.
Zij hebben reeds jaren ervaring met modulair rijden en het organiseren van module-bijeenkomsten. Het is een systeem dat zijn deugdelijkheid meer dan voldoende heeft bewezen.
En we zijn immers allemaal toch Europeanen?
Guy
 

dwizeno

@Guy

Mijn voorkeur gaat ook uit naar FREMO maar ik wou gewoon weten wat de alternatieven zijn.  

Mijn Duits is niet geweldig, maar klopt het dat de N-modules van FREMO niet DCC zijn maar gewoon analoog?

MvG,
Dirk.
 

Guy Van Meroye

antwoordje aan dwizeno
De Fremo-mannen zijn inmiddels ook met hun tijd meegegaan, het is daar tegenwoordig al digitaal wat de klok slaat. De analoge ringleiding van vroeger gaf immers aanleiding tot veel problemen.
Op 19 en 20 februari is er een regionale Fremo-bijeenkomst in Hoorn, Nederland. In principe enkel voor Fremo-leden, maar je kan jezelf natuurlijk altijd uitnodigen... Nadruk alleszins op HO (Duits), maar wellicht zijn ook andere schaalgrootes aanwezig. Meer info op de Fremo-site.
Ik ben thans geen Fremo-lid meer, maar heb er een aantal jaren geleden toch veel opgestoken.
Groetjes,
Guy
 

Roderik

Even als kanttekening:
http://www.kazmedia.de/bahn
Deze N-rijder heeft de boodschap van plaatsgebrek wil heel inventief opgelost.
't Is eigenlijk via de Fremo-site dat ik hier terecht kwam.
Zeer leerzame site met filmpjes, plannen, en een heel toffe keer- en doorrijlus.
Wel in het Duits, maar klik onderaan een pagina op het Brits vlagje en alles staat in het Engels.
Hopelijk kan dit iemand dienen.[^]
Always be modelling!

tonycabus

[Control]D zou ik zeggen...
Ik was daar al eens maar ik weet niet waarom maar die pagina kreeg ik niet te zien!
Verduveld interesant hoor! Ook voor andere schalen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

railrunner

Reaktie op dwizino

MOBOV gebruikt als standaard afmetingen 80cm X 40cm voor hun modules.  De modules zijn 13cm hoog.  Misschien kan je werken met deze afmetingen.  Deze afmetingen zijn trouwens gemakkelijker te transporteren!

dwizeno

citaat:
Geplaatst door railrunner

Reaktie op dwizino

MOBOV gebruikt als standaard afmetingen 80cm X 40cm voor hun modules.  De modules zijn 13cm hoog.  Misschien kan je werken met deze afmetingen.  Deze afmetingen zijn trouwens gemakkelijker te transporteren!



13cm hoog, wat wil dit juist zeggen?  Van onderkant module tot bovenkant spoor?  Of is dit de hoogt van het frame zonder bedding & spoor?  Zou het mogelijk zijn een koptekening door te sturen?
 

railrunner

Dwizeno,

13,2cm hoog dwz de hoogte van het frame + bedding + sporen.

Michiel

Dit draad je zo'n 4 jaar oud, maar toch even het stof afblazen. Ik vroeg me af of dat er nu 4 jaar later al een evolutie is in de zaak? Zijn er nu Belgische modulenormen voor schaal N en welke clubs volgen die norm dan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)