Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Krokodillenvraag

Gestart door Klaas Zondervan, 16 juli 2005, 09:26:43 AM

Klaas Zondervan

In het huidige nummer (39) staat een artikel over de krokodillen.
Daaraan is ??n ding wat mij niet duidelijk is aangaande de signalen op de krokodil. Er staat: -15V is doorrit zonder beperking, +15V is beperkend seinbeeld. Dat is mij duidelijk.
Maar dan komt het: 0V betekent: rood, stoppen. De vraag is nu: hoe ziet de locinrichting het verschil tussen nul volt op de krokodil en de situatie waarbij de borstel geen kontakt maakt met de krokodil? In het laatste geval staat er ook nul volt op de borstel, dus zal de loc op elke plek op de vrije baan in de remmen gaan. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gerolf

Dat klopt, Klaas: daarmee is deze seinherhalingsinrichting inderdaad niet veilig genoeg: een rood sein wordt hiermee niet doorgegeven aan de machinist. Gelukkig bestaan er op vele lijnen betere systemen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Nu wordt het mysterie voor mij alleen maar groter. Als uitgerekend het roodsignaal niet correct wordt doorgegeven, zou dit betekenen dat er niet wordt ingegrepen als de trein een rood signaal voorbijrijdt. Wat is dan het nut van het krokodillensysteem?

Gerolf

Dat is voor mij ook een raadsel ... ik begrijp die keuze ook niet
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

De redenering is verkeerd. Als er 0 volt is, dan is het rood. Dat betekent ook dat als de inrichting defect is, dat dit gezien wordt als rood. Maw: een defect wordt als onveilig gezien. Dus wel degelijk een goede keuze.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Johan,
Alles goed en wel, maar als de locborstel geen kontakt maakt met de krokodil, dan ziet hij toch ook nul volt?
Wat mij afvraag is hoe de locschakeling het verschil ziet tussen nul volt van de krokodil en nul volt doordat hij in de lucht hangt.

M4m

Inderdaad goede opmerking van Klaas.
Bij rood is er geen signaal op de kroko, bij het rood sein is het gevaar er al.
Daarom wordt er bij een waarschuwingssein een signaal gegeven, wordt dat signaal niet verwerkt door de machinist (meester bij NS) grijpt de trein zelf in, er gebeurd een noodremming. Dus de trein komt wel degelijk voor het rode sein tot stilstand, het is dus toch een veilig systeem.
Ook als het rood licht niet brand komt er een signaal op de kroko, dus zelfs een gedoofd sein wordt opgemerkt mocht de machinist het niet zien in het donker.
Spoorse groeten, Peter

Gerolf

Dat neemt niet weg dat een machinist adequaat kan reageren op een dubbelgeel sein, maar wat later toch "ongestraft" door het rood kan bollen. Of zie ik dit verkeerd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Hier staat een en ander...

http://www.b-signal.be.tf/

En op volgende site staat een pdf-file die erg volledig mag genoemd worden.
http://users.pandora.be/dirk.viaene/
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Vna die .pdf van Dirk Viaene heb ik wat informatie gebruikt voor het artikel, trouwens. Zeer goede info geeft die man!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw