Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ClassiX - NMBS M6 rijtuigen

Gestart door itchy, 27 februari 2010, 00:26:07 AM

doomslu

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Ge kunt al beter beginnen gokken : Wie EERST: LSM of ClassiX ? ? ?
...

Ik wil best voor een behoorlijke som wedden. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

chef garde

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Ge kunt al beter beginnen gokken : Wie EERST: LSM of ClassiX ? ? ?
...

Ik wil best voor een behoorlijke som wedden. [;)]

Hmmmm, verrassingen op til voor dit weekend??

doomslu

citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Ge kunt al beter beginnen gokken : Wie EERST: LSM of ClassiX ? ? ?
...

Ik wil best voor een behoorlijke som wedden. [;)]

Hmmmm, verrassingen op til voor dit weekend??

Ik weet nergens van, echt waar, maar mijn gezond verstand zegt dat de ene ongetwijfeld al enkele etapes voor ligt op de andere.
Tenzij er inderdaad een verrassing uit de bus komt. Wie weet???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterBrz


itchy

M6 bij ClassiX: het is ondertussen al november-december geworden... dat wordt spannend voor onder de kerstboom...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

centauri167

Mogen van mij nog wel even op zich laten wachten, heb genoeg opgedaan tijdens de expo.

RABE

Het is beslist spannend wachten wat de M6-rijtuigen in model zullen
teweegbrengen.
Hetgeen mij ook interesseert is : welke lokomotieven hebben de M6-en gesleept of geduwd ?
Kan er iemand mijn lijstje nakijken en eventueel vervolledigen/aanpassen :

enkel slepen :

blauwe 55 (is wellicht nog niet voorgekomen)
21  ok
22  (is uitzonderlijk voorgekomen)
23  (is uitzonderlijk voorgekomen)
25  (is mij niet bekend)
25/5(is mij niet bekend)
26  (is uitzonderlijk voorgekomen)
27   ok
28(2) (is mij niet bekend)
13   ok
3000 CFL  ok
15    (is mij niet bekend)
16   ok

trek en duw met stuurstand :
27  ok
13  ok
3000  CFL (is mij niet bekend)
21 heb dit tot hiertoe nog niet in de praktijk gezien,
  is dit technisch mogelijk of is er een andere beperking ?


trek en duw met 2e soortgelijke lokomotief :

21 (persoonlijk nooit gezien).
26  ok
27  ok

Veel HO-plezier voor iedereen.

R & B.

 

the_gold

15 heeft ooit met M6en gereden als testrit.


Sicco

Reeks 25 ook ene keer, maar ook dat was een uitzondering. Laten we die apart houden van wat de regel was [:D]

itchy

Reeks 20 vergeten (enkel sleep, zonder stuurstand)
Ook een keertje gezien op de lijn Namen-Luxemburg: sleep M6?en, geen stuurstand, met een reeks 13 (defect of gewoon mee opgezonden?) en een reeks 20. Of was het nu net omgekeerd?! [:I]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

the_gold


TreinTeLaat

Even een vervolledigd lijstje (o.b.v. RABE):

enkel slepen :

20   ja
21   ja
22   (is uitzonderlijk voorgekomen)
23   (is uitzonderlijk voorgekomen)
25   (zeer uitzonderlijk)
25.5 (is mij niet bekend)
26   (p-treinen ?)
27    ja
28(2)  (zeer waarschijnlijk niet, want de traxx'en vd reeks 28 zijn er pas sinds 2009, en in 2009 reden alle M6'en al gewoon rond zonder uitzonderlijke stammen enzo...)

11   neen
12   neen
13   ja
3000 CFL  ja
15   (testrit, dus uitzonderlijk)
16   ja
18(Siemens)  (binnenkort!)

trek en duw met stuurstand :

27  ja
13  ja
3000  CFL (is mij niet bekend, maar is in principe wel mogelijk)

21 heb dit tot hiertoe nog niet in de praktijk gezien,
  is dit technisch mogelijk of is er een andere beperking ?
. . > voor zover mensen van de nmbs me gezegd hebben, is het niet mogelijk voor een 21 om een M6-stam te duwen..., maar als de 21 met de juiste kabels uitgerust wordt, kan dat wel ... (maar is niet)


trek en duw met 2e soortgelijke lokomotief :

21  ja => In den beginne reden er op de lijn Antwerpen-Brussel-Charleroi M6-stammen met langs beide kanten een 21, later ook met 27's. De 21's reden zo ten tijde dat het M6 ABD-rijtuig nog bestond (heb er ergens ook een filmpje van).  Later reden er vooral 27's op de lijn met M6'en tussen.

26  ja  => p-treinen
27  ja  => vroeger veel !, nu ook nog 2 zulke stammen gezien op de lijn Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi (locs 2723+M6+2731  en 2718+M6+2726 ) (op 29 september 2010 en 4 oktober 2010 )




Voila, ik hoop dat dit wat meer info geeft.
Aanpassingen en toevoegingen steeds welkom ! :)

Michiel

Je zou het lijstje nog kunnen aanvullen met de samenstelling met lok in het midden en een stuurstand aan elk uiteinde. (Ook op Brussel-Charleroi gezien)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Of de Antwerpen-Noorderkempen verbinding?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TreinTeLaat

Even een vervolledigd lijstje (o.b.v. RABE): (Uitgebreid)

enkel slepen :

20   ja
21   ja
22   (is uitzonderlijk voorgekomen)
23   (is uitzonderlijk voorgekomen)
25   (zeer uitzonderlijk)
25.5 (is mij niet bekend)
26   (p-treinen ?)
27    ja
28(2)  (zeer waarschijnlijk niet, want de traxx'en vd reeks 28 zijn er pas sinds 2009, en in 2009 reden alle M6'en al gewoon rond zonder uitzonderlijke stammen enzo...)

11   ja, recentelijk als P-trein, maar was wel uitzonderlijk!
12   neen
13   ja
3000 CFL  ja
15   (testrit, dus uitzonderlijk)
16   ja
18(Siemens)  (binnenkort!)

trek en duw met stuurstand :

27  ja
13  ja
3000  CFL (is mij niet bekend, maar is in principe wel mogelijk)

21 heb dit tot hiertoe nog niet in de praktijk gezien,
  is dit technisch mogelijk of is er een andere beperking ?
. . > voor zover mensen van de nmbs me gezegd hebben, is het niet mogelijk voor een 21 om een M6-stam te duwen..., maar als de 21 met de juiste kabels uitgerust wordt, kan dat wel ... (maar is niet)


trek en duw met 2e soortgelijke lokomotief :

13  ja
21  ja => In den beginne reden er op de lijn Antwerpen-Brussel-Charleroi M6-stammen met langs beide kanten een 21, later ook met 27's. De 21's reden zo ten tijde dat het M6 ABD-rijtuig nog bestond (heb er ergens ook een filmpje van).  Later reden er vooral 27's op de lijn met M6'en tussen.

26  ja  => p-treinen
27  ja  => vroeger veel !, nu ook nog 2 zulke stammen gezien op de lijn Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi (locs 2723+M6+2731  en 2718+M6+2726 ) (op 29 september 2010 en 4 oktober 2010 )



Speciale samenstellingen:  (pijltjes geven aan naar welke kant de stuurstand stond)

GF-koppeling:
27 + M6 + 27 + M6
M6 + 27 + 27 + M6
27 + M6 (mt stuurwagen ->) + (<- Stuurwagen) M6 + 27 (=>> als het zijnde 2 stuurstanden aan elkaar gekoppeld) (kwam ook voor zonder GF-koppeling)


Antwerpen <-> Noorderkempen
M6 Bx(<-)+A+ 13 + BD+ Bx(->)
M6 Bx(<-)+ 13 + BD+ A (2x) + Bx(->)

Turnhout - Mechelen - Brussel (vaststellingen van oktober 2010 met verschillende 27'ers)
27+ B (3x)+ BD+ A+ B(2x)+ Bx(->)+ B + Bx(->)
27+ B (2x)+ BD+ A+ B(3x)+ Bx(->)+ B + Bx(->)
27+ B (3x)+ A+ BD+ B(2x)+ Bx(->)+ B + Bx(->)


Antwerpen - Brussel - Charleroi
M6 Bx(<-)+B+ 27 + B(2x)+BD +A + B(3x)+ Bx(->)

Wat de laatste betreffen, zijn het enkel de waarnemingen die ik zelf heb gedaan.
>> Indien je nog samenstellingen kent waar de loc in het midden zit of ergens speciaal in de reeks staat (of je er een filmpje van vindt of hebt), laat het me weten !


Voila, ik hoop dat dit wat meer info geeft.
Aanpassingen en toevoegingen steeds welkom ! :)
Laat dit een soort naslagwerk worden van de M6'en [:)]