Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ClassiX - NMBS M6 rijtuigen

Gestart door itchy, 27 februari 2010, 00:26:07 AM

Wallabie007

Afgelopen weekend heb ik uiteindelijk ook de stap gewaagd om een M6 set van Classix aan te schaffen om op mijn Märklin AC baan te zetten.

Helaas gaat zowel in R1 als bij verder testen ook op R2 de boel eraf.

Nu kan ik me niet inbeelden dat er niemand anders is met dit probleem? Ik heb de rest hier ook al eens doorgelezen, maar het gaat wel degelijk om de M6 (Antwerpen) set. Ik zag ergens dat er sprake was van uitstekende stukjes om weg te vijlen (daar ben ik sowieso al geen fan van) maar zoiets zit niet op mijn set zover ik kan zien.

Wat ook de oplossing is, de oorzaak lijkt me een combinatie van koppeling tegen bogeys te zijn?

Wie brengt raad :-)

doomslu

Welke koppelingen heb je gebruikt?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

#377
Met Marklin koppelingen loop je bij sommige rijtuigen de kans dat ze in scherpe bochten tegen de onderkant van de buffers duwen,met alle gevolgen van dien,
probeer eens een profi,of een van de Roco koppelingen,die zijn bovenaan plat in tegenstelling tot de Marklin.

;)

Michael

Rudy, heb je geen begeleidend schrijven? Ik weet het niet meer precies maar volgens mij moet je de koppelingen los halen, de draaistellen 180 graden draaien en dan zijn deze problemen verleden tijd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Wallabie007

Tussen 2 wagons zijn de bijgeleverde starre koppelingen gebruikt. Zoals je ziet op de foto, begint op dat punt in de bocht de wagon te ontsporen.

Tussen de laatste wagon en de locomotief zijn gewone koppelingen (ook netjes uit de verpakking gewoon genomen) gebruikt. Eerst gaf ook dat problemen, maar ik heb dat tot nu toe niet meer voorgehad voorlopig.

Ik wil best de draaistellen gaan draaien, maar ik hoop dat dat dan ook echt werkt :) Ding is dat de vorige posts al minstens een jaar geleden zijn en dit een 'nieuwe' set is. Ik heb de indruk dat er ondertussen kleine aanpassingen zijn geweest of vergis ik me daarin?
Bekijk gerust de foto's eens zou ik zeggen!

Alvast bedankt voor de reply's.




2012

de draaistellen komen ook soms tot tegen de deuren, ik heb daar beetje zitten aan vijlen en da is gelukt zunne, in mijn schaduw station werk ik ook met C rails en nergens heb ik nog ontsporingen van die M6'en en zichtbare schade door het wegvijlen is er ook niet, alle ja, met een vergrootglas zitte daar ook ni op te kijken he.

OlivierV

Ik vind wel met rijtuigen op correcte lengteschaal ga je toch niet door R1 bochten rijden en zichtbaar ook niet door R2, dat is gewoon afschuwelijk en gelijk welk 1/87 lengteschaal rijtuig vindt dat niet zo tof om daardoor gejaagd te worden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: Michael op 23 december 2013, 18:45:06 PM
Rudy, heb je geen begeleidend schrijven? Ik weet het niet meer precies maar volgens mij moet je de koppelingen los halen, de draaistellen 180 graden draaien en dan zijn deze problemen verleden tijd.

Michael,
Ik heb geen problemen(voor't ogenblik )met koppelingen hoor!
Zal wel een vergissinkje zijn zeker?
Maar allee,'t is u op voorhand vergeven... ;D

;)

Michael

Citaat van: Rangeerduivel op 23 december 2013, 23:58:38 PM
Citaat van: Michael op 23 december 2013, 18:45:06 PM
Rudy, heb je geen begeleidend schrijven? Ik weet het niet meer precies maar volgens mij moet je de koppelingen los halen, de draaistellen 180 graden draaien en dan zijn deze problemen verleden tijd.

Michael,
Ik heb geen problemen(voor't ogenblik )met koppelingen hoor!
Zal wel een vergissinkje zijn zeker?
Maar allee,'t is u op voorhand vergeven... ;D

;)

Rudy inderdaad een vergissing, bericht was voor Bart bedoeld maar ook Bart had dat al begrepen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Wallabie007

Wel, ik had al willen zien dat hij inderdaad aan de deuren wat lijkt te haperen, maar ik was niet zeker. Ik ga eerst proberen een andere oplossing dan vijlen te zoeken.

Als ik ooit de ruimte heb, zou ik ook graag R3 en hoger hebben, maar ik heb nu een L tafel met de lange zijden telkens op 4 meter en dan lukt dat bijna niet.
En dan om goed te zijn 24711 R9 wissels gebruiken, mijn station zal dan een pak groter zijn waarschijnlijk :) Tot dan zal hij toch moeten leren rijden op deze baan, des te beter zal hij wellicht later dan ook rijden op een "makkelijker" spoor.

In ieder geval waren jullie opmerkingen al leerrijk, ik weet wat doen de komende dagen.

Rangeerduivel

Bart,
Als ik zo op de 2 foto's kijk,denk ik eerder dat het aan de koppelingsschachten ligt die niet ver genoeg kunnen uitwijken,wat ze echter wel zouden moeten doen daar ze met een starre koppelstang verbonden zijn.
Tussen de loc en het rijtuig heb je dit niet omdat de beugelkoppelingen op zich iets meer speling geven,dus een voorlopige oplossing zou ook kunnen zijn om alles met beugelkoppelingen te verbinden tot je een "gemakkelijkere baan hebt.
Het is minder mooi,maar alles is beter dan voortdurend ontsporen,
Je moet van de nood soms een deugd maken!

;)

bumper

Ik had in het begin ook ontsporingsproblemen, vooral dan in duwcombinatie. Ik heb 3 aanpassingen gedaan. In plaats van de draaistellen te draaien heb ik gekozen voor het afknippen van de V vormige uitsteeksels zoals door de fabrikant is aangegeven. Verder de starre koppeling toegepast. En als laatste alle stroomafnemers zo licht mogelijk gezet. Sommigen geven een veel te grote druk op de wielen, dit wordt trouwens ook door de fabrikant aangegeven. voorlopig geen problemen meer. Mijn kleinste boogstraal is 424.6, dus kleiner geen ervaring.
Groeten.
Ludo.
 

Alan On Track

Ik lees dat ClassiX de activiteiten heeft stopgezet in 2014, wat is er eigenlijk gebeurd met dat bedrijf?
Modelbouw is een kunst

the_gold

Lag die niet in een gerechtelijk geschil met Ls Models?

Metpetergaathetbeter