Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Bundesbahnfreak

Ik heb zeker nix tegen Marklin, heb ook een stomer (012 van de DB) van Hamo. En volgende ruilbeurs (als hij er nog ligt) koop ik een stangenlok type 152 (DB).
Als ik de 012 vergelijk met een Roco die in dezelfde periode gemaakt is (vb 043) dan heb ik toch mijn bedenkingen over de afwerkingsgraad van de Marklin (Hamo).
Zo kan ik nog verschillende modellen vergelijken.
Misschien is de huidige afwerkingsgraad van Marklin te danken aan het feit dat een 25 jaar geleden een merk als Roco furore maakt (prijs/kwaliteit).  Ook de overname van Trix zal hier ook wel met te maken hebben
Nogmaals ik heb niets tegen Marklin en iedereen moet maar kopen wat hij mooi vindt.

Groeten

Rudy


poco loco

Ik heb al enkele interventies gedaan om de absurditeit van een dergelijke discussie aan te kaarten.
MAAR:
Valt het mij enkele weekends geleden (Antwerpen, Klapdorp, totaal verzopen Spaanse braderie + opendeurdagen Modelspooracademie) toch wel heel erg op dat de Modelspooracademie zich enkel op Marklin (materiaal-technieken-propaganda-...) richt.
En dat stoort mij!
En dat doet mij, als tweerailer, alle goesting vergaan verder contact te nemen.
Is het niet Marklin zelf dat als enige baat heeft bij deze polemiek?

Groet, luc.


Frans HOOYBERGHS

Je hebt niet goed gekeken!!! In de etalage stond en staat nog steeds een stuk van een gelijkstroombaan!!! Er was Mehano, Lima, Roco en Fleishmann rollend materiaal!!! En ja, er is veel "reclame "voor M?rklin. Maar dat is helaas het enige wat we "krijgen". Geen enkele andere fabricant of leverancier stopt ons promotiemateriaal toe, zelfs niet als we er om vragen. Ik ga me niet in de pro of contra-discussie moeien. Maar wil nog maar eens duidelijk maken dat wij geen uitsluitend "M?rklinisten" zijn (voor sommigen onder ons zelfs integendeel)!!! En uitgeregend, dat is nog zacht uitgedrukt ...

Jurgen

Deze discussie gaat volgens mij weer de verkeerde kant opgaan. Meer ga ik er niet over zeggen. Trek allen uw conclusies.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Frans HOOYBERGHS

Je hebt niet goed gekeken!!! In de etalage stond en staat nog steeds een stuk van een gelijkstroombaan!!! Er was Mehano, Lima, Roco en Fleishmann rollend materiaal!!! En ja, er is veel "reclame "voor M?rklin. Maar dat is helaas het enige wat we "krijgen". Geen enkele andere fabricant of leverancier stopt ons promotiemateriaal toe, zelfs niet als we er om vragen. Ik ga me niet in de pro of contra-discussie moeien. Maar wil nog maar eens duidelijk maken dat wij geen uitsluitend "M?rklinisten" zijn (voor sommigen onder ons zelfs integendeel)!!! En uitgeregend, dat is nog zacht uitgedrukt ...



Mijn verontschuldigen als ik ??n of ander verkeerd geinterpreteerd heb. Ik zag wat ik zag.

Groeten, luc.


Pol

Ik rijd Roco en Fleischmann. DUS ...

IK BEN V??R M?RKLIN! WOEHA!

ECHT WAAR!

Beetje gek? Nee hoor. Samen met een maat die M?rklin rijdt naar een beursje gaan en elkaar niet beconcureren! Chance dat er nog verschillen zijn!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Raoul en Jordy

maar het voordeel van Marklin is wel als je een keerlus maakt dat je geen problemen hebt.[:D][:D][:D] ook da afwerking IN HET ALGEMEEN vind ik toch ook beter van Marklin.

rgp

Dag,

Die problemen in keerlussen zijn al 25 jaar opgelost.  Daar zijn al hele boeken vol oplossingen geschreven.

Roland

treinliefde

Die keerlus, dat is dan ook het enige voordeel bij M?rklin. [:D]


eric

@ Roland

Dat zijn onze jonge modelspooropvolgers in volle verkenning en ik hoop dat er nog meerdere volgen die onze mooie hobby in leven houden.
(Of het nu met of zonder puntjes tussen de rails is)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door treinliefde

Die keerlus, dat is dan ook het enige voordeel bij M?rklin. [:D]


Er is nog een voordeel: bezetmelding is mogelijk zonder stroomdetector.
Desondanks houd ik het zelf bij 2-rail, ik hoef geen spikkeltjes tussen de rails.

Bundesbahnfreak

We waren in augustus in Goslar op vakantie, in een winkel stonden van M?rklin een E04 en een stomer 03.  Die E04 (of 104) heb ik van Roco, een model uit de jaren 70. Akkoord de M?rklin is fijner afgewerkt (zou sonde zijn et zoveel jaar ertussen) maar een stuurpost stond er niet in en door de vensters van de machinekamer zag ik draadjes en stukken van de motor, bij mijn Roco  oldtimer is dit allemaal weggewerkt en steekt er een stuurpost in.
De stomer 03 (of 003) is nog steeds afgewerkt zoals de M?rklins in de jaren 80, niet zo mooi als een Roco uit die tijd
Nee ik heb niets tegen M?rklin want in mijn verzameling zitten ook Hamo's.  maar soms moet men ze eens langs elkaar zetten en objectief zijn

Groeten

Rudy

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Vraagje ...
Welke draad sluit ik aan die derde rail aan [}:)][:o)][}:)][:o)]

Neerkijken op M?rklin ... Er al aan gedacht je tafel hoger te plaatsen [:D][:D][:D].


Even ernstig (dat kan ik ook nog zijn);
In de discussie over twee of drierail wil ik me niet moeien,
Wel even zeggen dat M?rklin ook wel mooi materiaal heeft, want wie
van onze Belgische rijders heeft er geen reeks 22/23/25 of een reeks 55 op zijn baan. 't maakt tegenwoordig echt niet uit van welk merk 't is ... Je koopt toch gewoon naar je smaak. En tegenwoordig wordt het al in twee en drierail aangeboden, of bouw je hem zelf om.  

Heb je groot gelijk in! Iedereen is vrij in wat hij koopt of niet koopt h?

Groeten

Rudy


INFO

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Vraagje ...
Welke draad sluit ik aan die derde rail aan [}:)][:o)][}:)][:o)]



Daar sluit je de rode draad op aan, die ook door deze discussie loopt.[;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

Behalve dat ik persoonlijk de N koppelingen beter vind werken, heb ik niets tegen Marklin. Jammer dat dat matrieel niet zonder meer uitwisselbaar is met DC of aanverwante systemen, vermits wat ombouwwerken.
Groet van Frank