Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Brunel

citaat:
Geplaatst door Davy

Ik heb het over versimpeling. Dit gebeurt niet omdat er een strijd momenteel plaatsvindt tussen Lenz en Zimo anderzijds en Uhlenbrock en Fleischmann aan de andere kant in de DCC wereld. Kortom het rommelt in de DCC wereld en niet een beetje ook.




Versimpeling? Starten met een Lokmaus en binnenkort een Trix mobile is net zo gemakkelijk als met een M?rklin mobile. En de standaard wordt ook voor de nieuwe ontwikkelingen bepaald door Lenz, tot op heden gevolgd door de NMRA. DCC is een wereldstandaard. In de VS of in Australi? zijn ze echt niet ge?nteresseerd in de mening van MIBA en van Uhlenbrock of dat peperdure Lissy systeem hebben ze nog nooit gehoord.

Havoc

Davy heeft het er over dat er niet maar 1 enkele tsandaard komt, maar een versnippering. Niet dat het systeem eenvoudiger in bediening wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

Zou het? Dan is versimpeling een beetje vreemd woord.

Het enige wat ik zie is dat Lenz/Zimo voor de bidirectionele informatie heeft gekozen voor een in DCC ge?ntegreerd systeem volgens de aanbevelingen van de NMRA en technisch vergelijkbaar met het systeem van M?rklin. Naar ik begrijp gaat dat ook de standaard worden.
Uhlenbrock heeft een infraroodsysteem ontwikkeld, maar dat heeft niks te maken met DCC en dus ook niet met versnippering in de DCC-wereld. Dat heeft te maken met het feit dat ze voor de IB natuurlijk een bidirectioneel systeem wilde dat juist onafhankelijk van welk protocol dan ook werkt. Ik hoop dat Fleischmann er niet te veel schade van gaat ondervinden. Ze hebben daar met FMZ al eerder op het verkeerde paard gewed.

tonycabus

Sven zegt nu eens precies wat ik bedoelde met mijn commentaartjes....[:D]

Van een sch... maken sommigen een donderslag, storm in een glas water...

En Havoc kan ik ook volgen, maar tegen Z heeft niemand wat zover ik kon begrijpen[;)]
Oorspronkelijk wou M?rklin N gaan produceren, maar ze wilden een technisch hoogstandje uithalen voor die tijd en kwamen met Z.

Oh, en wat die drie sterretjes betreft, wel, het "bad word filter" vervangt drieletterwoorden door sterretjes. Schrijf maar eens "celluloselak"[:D][:D][:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Wat ik vind is dat we ver af-topic zijn dit gaat duidelijk over nog enkel over digitaal, en laat ons eerlijk zijn er is niemand die met een digitaal systeem van roco of fleischmann rijdt enkel met dat van Marklin wordt nog gereden, in gelijkstroom is het eender wat maar niet met dat van een "trein"merk dus daar heeft marklin voor op de anderedus heren marklinisten trek jullie tenen in.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steven86


FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo "Menschen",

Volgens de tietel van deze rubriek en ik qoute
<< WAAROM WORDT HIER ZO NEERGEKEKEN OP M?RKLIN? >>
unqoute

zijn we ver van de begin vraag.

Eventjes terug naar de bron gaan zou ik zeggen.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

erik de noorman

Volgens mij is iemand die echt met modelspoor bezig is niet pro of contra van een merk.
Ik bezit overwegend marklin loks aangevuld met 2 rail loks  omgebouwd naar 3 rail.
En daar gaat het volgens mij om (ook al eerder aangehaald op dit forum) ofwel rij je 2 rail of 3 rail. Als je 3 rail vergelijkt met 2 rail dan heeft het 3 rail systeem alleen maar voordelen op het 2 rail systeem.
En inderdaad estetisch gezien oogt het niet altijd realistisch. Maar als ik op een beurs een prachtige, sfeervolle 2 rail baan sta te bewonderen, en daar komt de tr... (eerst een duwtje, noch een duwtje) ..ein is dat voor mij even realistisch als pukkeltjes tussen de rails.
En een marklin lok heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen.
Mijn eerste lok was een marklin BR 78 en dat oud machientje kan je nog steeds met een hele sleep wagons laten kruipen door een wisselstraat of op een helling in een keerlus met een min. aan stroomtoevoer. Nadeel draai de knop helemaal open en hij vliegt als de TGV. En die koffiemolen , ja maar een die na al die jaren gesmeerd en op wieltjes loopt.
Enfin iemand die de voordelen en nadelen van welk merk, 2 rail of 3 rail, anoloog of digitaal niet ziet zal altijd beperkt zijn in de mogelijkheden die hij heeft in het modelbouwen.
Lang leve de hobby met marklin of zonder.

Ps. ik heb nu letterlijk echt lange tenen maar ik steek ze nergens
   onder en dan kan je er niet op trappen.

Erik

Brunel

Dat is een hele geruststelling Erik.

Overigens heb ik op mijn tweerailbaan geen last van stilstaande loks. Is ook nergens meer voor nodig. Naar mijn ervaring heeft drierail alleen bij tweeassers nog een merkbaar betrouwbaardere stroomafname. Voor de rest hebben moderne tweerailloks stroomopname van alle wielen en een vliegwiel, waarmee onverwacht stilstaan tot het verleden behoort. Ik hoef niet eens erg veel te poetsen.

De praktische verschillen zijn in de loop der jaren een stuk kleiner geworden.

Het ging misschien wat al te gedetailleerd over digitaal. Maar de keuze voor een volledig eigen systeem is zo typisch M?rklin, dat het hier toch wel thuishoort. JanJozef, ik denk dat het niet alleen maar voordelen heeft om voor digitaal van ??n merk afhankelijk te zijn. Het wordt er in ieder geval niet goedkoper van.

Toch even ter overweging. Volgens mij is de 'keuze' voor het een of het ander voor veel mensen door de startset bepaald, weinig overwogen dus. Dat heeft in veel gevallen tot een hobby geleid. Maar ik ken redelijk wat mensen die na jaren hobby?sme van drierail naar tweerail zijn overgestapt. Het omgekeerde komt erg weinig voor.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

..... Als je 3 rail vergelijkt met 2 rail dan heeft het 3 rail systeem alleen maar voordelen op het 2 rail systeem.....

Erik,
je gebruikt hier ook het woord voordelen in het meervoud. Er zouden dus meerdere voordelen moeten zijn.
Eerder in dit draadje had ik al aangegeven dat het enige significante voordeel van 3-rail is het probleemloos leggen van keerlussen.
Maar wat zijn volgens jou dan de overige voordelen?
Ik moet erbij zeggen dat ik veel heb nagedacht over de voordelen van 2-rail resp. 3-rail, maar voor 3-rail kom ik echt niet verder dan het keerlusverhaal.

n/a

Klaas,

Een ander voordeel kan zijn de eenvoudige manier van het maken van een spoorbezetmelding, dit zonder een aanpassing aan het rollende materiaal. Dit geldt voor analoog en digital.

Wim.

Brunel

En de stroomafname van tweeassertjes heren.
Drierail heeft meerdere voordelen. Maar volgens Erik heeft het 'alleen maar' voordelen en dat zie ik toch anders.

Toch nog even die knuppel in het hoenderhok.
Overstappen van het ene naar het andere systeem komt niet veel voor, vanwege alle praktische problemen.
Maar voor zover het gebeurt, gaat het bijna altijd om de overstap van drierail naar tweerail.
Hoe zou dat komen?

janjozef

Hoe zou het komen dat er in de modelspoorclubs hoofdzakelijk met 2-rail gelijkstroom wordt gereden ??? en veeeeeel minder met 3-rail wisselstroom. En op welk stroomsysteem rijdt marklin Z en marklin I eigenlijk ??? Wie heeft al ooit een 3-rail wisselstroombaan gezien in schaal O ??? Okee ik ga volledig off-topic maar ik stel zomaar onnozelweg wat vraagjes.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
En op welk stroomsysteem rijdt marklin Z en marklin I eigenlijk ??? Wie heeft al ooit een 3-rail wisselstroombaan gezien in schaal O ???


In Z zou ik het nog eens willen zien...gewoon te klein. Maar stroomafname is daar een serieus probleem, net zoals keerlussen en bezetmeldingen. Vliegwielen zijn zo goed als onmogelijk etc etc. Voor 1 denk ik dat dit komt omdat dat veel later dan H0 terug gekomen is. Trouwens, als je naar tuinspoor gaat kijken, daar wordt ook behoorlijk wat met batterijvoeding gewerkt wegens stroomafname problemen. En 0 was oorspronkelijk allemaal 3 rail. Wat er nu is is bijna allemaal van merken die reeds met 2 rail bezigwaren.

Allemaal zaken die een logisch antwoord hebben en/of historisch gegroeid zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

En hoe komt het dan dat de amerikaanse merken zoals lionel die toch langer met modelspoor bezig zijn dan marklin ook 2-rail gelijkstroom zijn ??? Er was vroeger spoor 0 in 3-rail gelijkstroom en niet 3-rail wisselstroom. Spoor Z is 2-rail gelijkstroom omdat het te klein is voor 3-rail wisselstroom ??? als in Z de stroomafname beter is met 2-rail gelijkstroom geloof me dan zal het in HO ook zo zijn. Er is slechts 1 merk dat in 1 en slechts 1 schaal met 3-rail wisselstroom rijd en dat is Marklin in HO. kom me nu niet vertellen dat alle merken ongelijk hebben behalve 1. Ik weet dat ik een na?ve dommeling ben, maar om dat te geloven ben ik niet na?ef genoeg, misschien wel dom genoeg, maar dat is zeer misschien

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem