Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Steven86

LOL, dan hebben je een 'hidden feature' van dit forum ontdekt. Ik ga het ook even proberen:

... = ...

Ongelofelijk, het werkt. Daar gaan we Tony toch even moeten over ondervragen [}:)]

tonycabus

Heeft niemand ooit gemerkt dat tussen de twee kampen steeds plagerijtjes uitgewisseld worden, maar dat idd vooral naar de 3-railers "uitgevallen" wordt? Misschien een beetje jaloezie van de 2-railers ivm met de re?le voordelen van het 3-rail-syteem[?][?][?]

De een is veeleisender dan de ander, en er zijn 3-railers die verdomd mooie baantjes bouwen (zie "Dwarsliggers", maar bvb ook Erik de Noorman........)
Dat bewijst dus dat er tussen beide systemen op gebied van modelistische mogelijkheden geen onderscheid is. Wie mooie kasten in 2-rail wil kan voor Trix kiezen, als hij die van andere merken niet mooi vindt.
Kwaliteit maakt elke fabrikant, de accenten liggen gewoon verschillend.

De "ruzietjes" zijn er steeds geweest en zullen er steeds blijven.

Dat heeft echter nooit vriendschap of clubgeest geschaad. Laten we het dus zo houden [:)][:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

citaat:
Geplaatst door Havoc

Wel Steven, wat je daar opmerkt is ook wat ik waarneem. Daarom eens de vraag "wat is er mis?". En aan de reacties te zien is er niet veel echt mis. Kort samen gevat:
- er zijn rijtuigen/wagens in de cataloog die niet genoeg op schaal zijn voor sommigen
- velen vinden de pukkels te storend
- enkelen vinden de mogelijkheden van de rails/wissels te beperkt voor hun goesting
Al de andere opmerkingen zijn oude koeien die uit de gracht gehaald worden, maar eigenlijk reeds lang achterhaald.

Die opmerkingen worden dan wel gegeven door een schare modelbouwers die er niet voor terugschrikken om amerikaanse koppelingen op europese modellen te zetten, en te ... zijn om dan zelf hun bogen te maken met flexrail.



Die laatste opmerking begrijp ik niet Havoc.
Maar ook dat van die oude koeien klopt niet. Natuurlijk brengt M?rklin tegenwoordig technisch moderne modellen uit. Maar bij M?rklin - bij Fleischmann trouwens ook - kom je wel degelijk ook nog allerlei overblijfselen uit het verleden tegen. M?rklin brengt bijvoorbeeld nog steeds modellen uit met daarin de oude rondmotor, zelfs nieuwontwikkelingen, en ziet er ook niet tegenop om een nauwelijks opgewaardeerde kap uit de jaren zestig nog maar eens van stal te halen.
Wat ook vreemd is. Het digitale systeem van M?rklin was al jaren verouderd. M?rklin moest wat nieuws, maar wilde per se niet aansluiten bij de wereldstandaard DCC, en kwam met M?rklin Systems op de markt. Dat systeem kan zo'n beetje hetzelfde als DCC, maar kent wel flink wat kinderziekten.
Dat soort fratsen is typsich M?rklin. Ook de oprechte M?rklinliefhebber wordt daar niet beter van en als tweerailer verbaast het me voornamelijk. Mij valt slechts op dat nogal wat M?rklinisten het niet kunnen hebben als zoiets wordt geconstateerd. Jij vermoedelijk wel, overigens.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tonycabus

....... Misschien een beetje jaloezie van de 2-railers ivm met de re?le voordelen van het 3-rail-syteem[?][?][?].....

Ik ken maar ??n significant voordeel van het 3-rail systeem, en dat is dat je probleemloos keerlussen kunt leggen.

Precies DIE feature bedoelde ik, Klaas, want vele gelijktromers zijn bang van keerlussen[;)]  Tony

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

....... Wat ook vreemd is. Het digitale systeem van M?rklin was al jaren verouderd. M?rklin moest wat nieuws, maar wilde per se niet aansluiten bij de wereldstandaard DCC, en kwam met M?rklin Systems op de markt. Dat systeem kan zo'n beetje hetzelfde als DCC, maar kent wel flink wat kinderziekten.
Dat soort fratsen is typsich M?rklin. Ook de oprechte M?rklinliefhebber wordt daar niet beter van en als tweerailer verbaast het me voornamelijk.

Dat is ook mijn gedachte. Het is een typisch M-verschijnsel dat ze zich voortdurend afsluiten voor andere systemen. Binnen het M-systeem proberen ze zoveel mogelijk alles voorwaarts en achterwaarts compatibel te maken, maar ze doen aan de andere kant hun stinkende best om met andere merken zo veel mogelijk incompatibel te blijven.
Dat is hun goed recht, maar ik denk dat de modelspoorder hier niet mee is gediend.
Daarbij zijn ze ook niet consequent. Toen ze met een nieuw digitaal systeem kwamen kozen ze tot mijn verbazing voor iets geheel nieuws, waar ik verwacht had dat ze bij DCC zouden aansluiten. En tot mijn nog grotere verbazing gaan ze in het Trix segment nu wel DCC toepassen. Wie mij de logica daarvan kan uitleggen heeft nu het woord.....

tonycabus

Ook d?t vind ik (persoonlijk) knudde. Niks belet je natuurlijk om DCC-dekoders in je loks te bouwen, alleen zonde van de originele natuurlijk[xx(]

En wat nu Trix betreft, gelukkig maar! Dat had er nog moeten aan mankeren, voor een 2-rail-syteem n?g een ander protocol uit te werken, alleen maar om de eigen markt te beschermen...[:(]

Of zouden ze gaan inzien bij M.. dat het toch maar beter is in te spelen op het bestaande aanbod?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
dan hebben je een 'hidden feature' van dit forum ontdekt. Ik ga het ook even proberen:


Grappig h?... Tony, je moet eens proberen om drie "sterretjes" met langs iedere kant een spatie in een post te verwerken. Kennelijk kan je dan voorhebben dat er ipv die drie sterretjes een -niet zo proper- woord in de plaats komt. Steven en ik hebben dat in elk geval voor.

Terug naar het onderwerp:
citaat:
Maar bij M?rklin - bij Fleischmann trouwens ook - kom je wel degelijk ook nog allerlei overblijfselen uit het verleden tegen. M?rklin brengt bijvoorbeeld nog steeds modellen uit met daarin de oude rondmotor, zelfs nieuwontwikkelingen, en ziet er ook niet tegenop om een nauwelijks opgewaardeerde kap uit de jaren zestig nog maar eens van stal te halen.


Ja, maar is dat dan enkel bij marklin een probleem? In de laatste (of was het de voorlaatste?) MSM stond er iets van een vorkheftruck die opnieuw in productie was. Dat was ook een mal uit de jaren 60, stond er letterlijk bij. Maar daar doet niemand druk over.

citaat:
Het digitale systeem van M?rklin was al jaren verouderd.


Voor zover ik weet was dat het eerste commercieel systeem dat in grote getale werd toegepast. Maar de rest heeft zich willen afzetten (gewoon een andere gezichtspunt). Toegegeven, het was niet perfect. Maar de latere generaties (zoals dcc) hebben er wel van geleerd en daardoor problemen kunnen vermijden. Dat zijn keuzes die gemaakt worden. Op het tijdstip dat die gemaakt worden is er een goede reden voor. Later kan dat anders zijn, maar dan zit je wel met een hele hoop producten in de field. En klanten die je dan al hebt -en dus mogelijk terugkomen- moet je trachten te houden. Dat kom je overal tegen, niet enkel bij treinen.

citaat:
Mij valt slechts op dat nogal wat M?rklinisten het niet kunnen hebben als zoiets wordt geconstateerd. Jij vermoedelijk wel, overigens.


Ik ben dan misschien marklinist, maar toch een buitenbeentje met Z. Nee, het verwondert me enkel dat marklin het enige merk is dat wordt afgevallen. Maar tegelijk is het ook het oudste overlevende in de branche. Dat bereik je niet zomaar.

Wat me vooral hoog zit (nu ja...) is dat als marklin zoiets doet, iedereen op zijn achterpoten gaat staan, maar als anderen zoiets uithalen dit opgehemeld wordt als het laatste nieuws onder de zon. Bvb alleen al het feit dat "het andere kamp" het altijd heeft over M, of M* en "marklinisten", net alsof die van een andere planeet komen. Zijn er dan geen fleishmanisten? Toch wel, ik heb zo'n collega.

citaat:
Die laatste opmerking begrijp ik niet Havoc.


Neen? Wel het gaat er over dat er steeds wordt gedaan alsof marklin modellen zomaar door een of andere kinkel uit zijn duim gezogen zijn. Als er ergens een tiende van een milimeter ontbreekt of teveel is, dan is het geen "schaal model", een hoofdzonde tegen de hobby. Maar langs de andere kant wordt er in MSM wel verdomd veel reclame gemaakt voor Kadee koppelingen. Vooral hoe je die op europeese modellen moet installeren. Dat is nu eens echt natuurgetrouw en op schaal...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

Het spijt me Johan, maar je haalt er allerlei dingen bij die er niets mee hebben te maken en je legt mensen woorden in de mond die hier nergens zijn gezegd of geschreven.

Dat gedoe over die Kadee-koppelingen is een goed voorbeeld. Kadee wordt door sommigen gebruikt, omdat die koppelingen zo lekker handig rangeren. Natuurlijk zijn ze niet natuurgetrouw, maar wat dat betreft zijn ze niet beter of slechter dan de andere gangbare koppelingen. Maar wat heeft het gebruik van Kadee-koppelingen nou met het al of niet waarderen van M?rklin te maken?

Het versterkt me in mijn standpunt dat liefhebbers van M?rklin wel erg snel vinden dat hun merk wordt aangevallen. Schrijf een artikel over Kadee; dan zal je wel een hekel aan M?rklin hebben. Zeg dat het handig was geweest als M?rklin voor DCC had gekozen; dan zal je wel een hekel aan M?rklin hebben.

ps.
Wist je dat het M?rklin was die Lenz intertijd opdracht heeft gegeven het protocol te ontwikkelen dat we nu DCC noemen? Echt waar. Ik ben daar M?rklin zeer dankbaar voor.

Havoc

Brunel, nu moet je niet overdrijven. Waar het om gaat is dat er sommigen zijn die zeer "rare" opvattingen hebben over modelbouw. Alles moet op schaal zijn, anders is het niet goed, maar ze zien er geen graten in om totaal absurde dingen te doen. Voor mij valt het gebruik van kadee daar onder. Dat heeft misschien niets met marklin te maken, maar alles over de hersenkronkels van sommige modelbouwers. Er zijn zo andere dingen aan te halen, maar ik heb er enkel dat uit gelicht.

Voor dcc is het hetzelfde. Het kan best zijn dat marklin lenz dcc heeft laten ontwikkelen. Mij best. Alleen hebben ze toedertijd een keuze gemaakt voor motorola. En de boel werkte. Alleen is het nu tien jaar later (of zoiets) misschien niet de beste keuze gebleken. So what? Dat gebeurt in elke technologie. Minidisk heeft het gehaald, dcc niet, vhs wel, betamax niet. Vaak heeft dat zelfs niet eens te maken met wat technisch het beste is. Maar eenmaal dat je er enkele tienduizenden van verkocht hebt, wat doe je dan? Al die klanten laten vallen? Dan zie je ze nooit meer terug. Iets dat velen vergeten is dat het gemakkelijker is om een nieuwe klant te winnen dan een verloren klant terug te winnen.

Een voorbeeldje dat je misschien wat nauwer aan het hart ligt: het gebruik van de "atmospheric railroad" bij de South Devon in 1844. Achteraf gezien een onzinning ide, maar toen door velen gezien als een ideale oplossing. Oa Mallet ging dit in het franse net promoten...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

citaat:
Geplaatst door Havoc

Brunel, nu moet je niet overdrijven. Waar het om gaat is dat er sommigen zijn die zeer "rare" opvattingen hebben over modelbouw. Alles moet op schaal zijn, anders is het niet goed, maar ze zien er geen graten in om totaal absurde dingen te doen. Voor mij valt het gebruik van kadee daar onder. Dat heeft misschien niets met marklin te maken, maar alles over de hersenkronkels van sommige modelbouwers. Er zijn zo andere dingen aan te halen, maar ik heb er enkel dat uit gelicht.



En volgens mij hebben nu heel wat mensen het recht om zich beledigd te voelen. [8D]Ik zou niet weten waarom het gebruik van Kadee absurd is. Je kunt met die koppelingen rangeren op een manier die met gewone koppelingen niet kan, niet meer en niet minder. Erg leuk voor mensen die van rangeren houden. Dat is niet gekker dan gebruik maken van de aloude Telex van M?rklin of de tegenwoordige Krois-koppeling.

Neem me niet kwalijk Havoc, maar uit je teksten blijkt dat je van zaken als Kadee-koppelingen of de verschillende digitale protocollen het fijne niet weet. Dat is niet erg, maar je trekt op basis van die beperkte kennis vergaande conclusies over hoe mensen M?rklin waarderen. [?][?][?][?][?]
Wat mij betreft prima voorbeelden van ultra lange tenen. [xx(]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

......Voor dcc is het hetzelfde. Het kan best zijn dat marklin lenz dcc heeft laten ontwikkelen. Mij best. Alleen hebben ze toedertijd een keuze gemaakt voor motorola. En de boel werkte. Alleen is het nu tien jaar later (of zoiets) misschien niet de beste keuze gebleken....

Even de zaak in het juiste historisch perspectief plaatsen:
M?rklin was al begonnen met Motorola. Dat was een bestaand protocol, naar ik meen bedoeld voor afstandsbesturingen. Dat is bewerkt voor gebruik in modeltreinen, o.a. door Bernd Lenz, die toen in dienst was bij...... M?rklin.

Een bezwaar van het Motorola protocol is dat het polariteitsgevoelig is. Simpel gezegd: als je de rode en bruine draad omwisselt werkt het niet meer. Dat probleem is overigens in de nieuwe generatie ontvangers opgelost, maar toentertijd was het voor M?rklin aanleiding om aan Lenz opdracht te geven een nieuw protocol te ontwikkelen dat polariteitsongevoelig was. Deze ontwikkeling werd gedaan in samenwerking met Arnold.

Halverwege het proces heeft M?rklin de ontwikkeling van het nieuwe protocol stopgezet, waarna Lenz voor zichzelf is verder gegaan. resultaat: DCC.

n/a

Wat zitten jullie nu weer te zeuren waarom Marklin niet voor DCC heeft gekozen. Het antwoord is simpel het DCC wereldje is verdeelt momenteel tot het bot. Teveel techneuten die elke versimpeling tegenhouden. Er zijn onderling tussen de grote jongens flinke meningsverschillen. Het bidirectionele DCC is geen NMRA project meer bijvoorbeeld. Het is ieder voor zich en god voor ons allen. Waarom?
Voor digitale beginners is DCC helemaal niet gebruiksvriendelijk. Hoeveel mensen hebben niet problemen met het programeren van hun loc.
Het MIBA brengt het zelf zo hard dat als ze niet gaan werken aan versimpeling dan is het over en uit over een paar jaar.

Er is helemaal geen sprake van lets make things simpel. Waarom kan Marklin systems nu wel werken zonder adressen en drie protocollen door elkaar en DCC werkt nog wel met adressen.

En het niet invoeren van adressen is echt een grote stap vooruit. Bovendien is het programeren van een decoder via een mobile station een fluitje van een cent. Binnen 10 tot 20 seconden ben je klaar. Waarom kan dit nog niet bij DCC? Terwijl ze jarenlang een enorme voorsprong hebben gehad.



Brunel

Voor de basale gegevens - precies dezelfde gegevens die je via de mobile kan programmeren - kan dat wel Davy. Die hebben allemaal een vast CV. Dat heeft ook niets met het digitale protocol te maken. Dat programmeren zit in de mobile als een schil om het feitelijke MFX protocol en dat kan met DCC ook. In MSM 39 kan je nog lezen dat Roco in de lokmaus vaste knoppen aan de basale programmeerfuncties heeft toegekend en de mobile van Trix zal wel met dezelfde icoontjes als bij de mobile van M?rklin gaan werken.
Dat er bij DCC nog veel meer kan worden geprogrammeerd is een extra. Dat kan toch moeilijk als een zwak punt worden gezien. Het is ook niet strikt noodzakelijk.

Overigens zou verdere standaardisering inderdaad een goede zaak zijn. Gezien de marktpositie van M?rklin hadden ze dat samen met de NMRA en Lenz kunnen dicteren. Was mooi geweest wat mij betreft. En het begint ernaar uit te zien dat M?rklin zich daarmee veel problemen had bespaard.

n/a

Ik heb het over versimpeling. Dit gebeurt niet omdat er een strijd momenteel plaatsvindt tussen Lenz en Zimo anderzijds en Uhlenbrock en Fleischmann aan de andere kant in de DCC wereld. Kortom het rommelt in de DCC wereld en niet een beetje ook.

svvander

Hola, 't onderwerp wordt interessant... tijd om in te pikken! [^]

Ok, wat de besturing betreft... als ge echt met de 2 wilt rijden (DCC-Motorala), koop dan een Intellibox en decoders die de 2 aankunnen... probleem opgelost en ook van het gezeur vanaf. (ik spreek vanuit ondervinding, met dank aan Erik de Noorman!).
Het zou natuurlijk wel makelijker zijn, moest er maar 1 universeel systeem zijn. Maar dit is nu niet.

Wat M?rklin betreft: Het product M?rklin zelf, daar heb ik helemaal geen probleem mee, verre van. Ik rij zelf op C-rails en heb de helft van mijn wagenpark bestaande uit M?rklinloc's en wagons.
Wat mij echter wel stoort, zijn de mensen die denken dat er niets anders bestaat dan M?rklin en die dan, indien er iets anders wordt gesugereerd, er een heel verhaal rondhangen, dat er niets mee te maken heeft. Als je dan ook is reageert, dan wordt je M?rklin-hater genoemd uiteraard. Flauw, heel flauw. [xx(]
We zijn volwassen mensen (de meeste toch hier) en ik vermoed dat het ieder zijn recht is, een mening of een keuze te hebben die een ander niet deelt. Als die personen, die dan zo Pro of Contra M?rklin zijn, dit niet doen... zo zij het dan maar.

Neem het beste van beide wereldjes, je hebt de kans... zolang dat er nog meer als 1 merk bestaat (misschien niet zo lang meer, maar bon).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be