Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

55erke


Ik heb een marklinbaan en vele marklin treintjes,
Nu kunnen ze bij mij zeggen wat ze willen en BOE roepen zo veel ze willen elke keer ze marklin horen of zien. Ik amuseer men ijgen tog zeer goed met mijn marklin treintjes[:D]

janjozef

Ik denk dat Marklin een merk is waar je 100% voor bent of 100% tegen bent. Ik ben dan ook een van de tegenstanders. Al heb ik er toch in totaal 15 jaar mee bezig geweest en ben ik nog maar 5 jaar met gelijkstroom bezig. vooreerst de motoren : hun laatste nieuwe zien er goed uit, dat er mij dan eens iemand zegt waarom ze niet algemeen gebruikt worden, waarom verkoopt marklin alleen nog (of toch bijna) digitaal, en waarom zijn marklin modellen een stuk en tot 100? duurder dan andere merken en zo zijn er nog vele opmerkingen, die mischien niet allemaal even volledig waar zijn maar waarom doen ze er dan niets aan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Marklin locs zijn helemaal niet meer zoveel duurder ten opzichte van tweerail modellen. De prijzen zijn voor Marklinlocs zijn bij lange na niet zoveel gestegen als bij de tweerail fabrikanten. Ik kan dit zien aan de prijslijsten die ik heb uit de jaren tachtig en negentig. Sommige Marklinlocs zijn maar 20 tot 40 euro duurder geworden de afgelopen vijftien jaar en dat is ten opzichte van de rest niet veel.

De verschillen ten opzichte van vroeger zijn een heel stuk kleiner geworden. Al zal een Marklinloc nooit kunnen concurreren qua prijs met een loc die made in China is, maar met een goede marketing hoeft dat ook helemaal niet. Made in Germany en een kwaliteitsprodukt heeft nog altijd aantrekkingskracht.

De compleet nieuwe modellen hebben bijna allemaal motoren met vliegwiel, dan wel een klokanker of sinusmotor aan boord. Zowel een klokanker als een sinusmotor is duurder dan een motor uit een Roco loc. Ook de driepolige naaimachine motor bij Marklin is nu eindelijk verleden tijd.

Bovendien zet Marklin in op metalen kappen die ook qua produktiekosten duurder zijn dan kunststof kappen. Dit zijn allemaal oorzaken dat sommige locs nog duurder zijn dan de tweerail varianten. Bovendien zit in elke Marklin loc een decoder. Bovendien is Marklin tot nu toe het enige Europese merk dat erin slaagt locs uit te brengen met esu soundecoders zonder dat de loc in prijs veel stijgt. Geeft misschien ook wel aan hoe duur die motorola decoders wel waren geworden voor Marklin.

En dit waren decoders die of ze nu goed zijn of niet wel tegen een stootje konden. Want ik heb al locjes in mijn handen gehad die helemaal verzuipen waren in de olie of waarbij de decoder half gesmolten was, maar die na reiniging het toch nog deden.

Bovendien komt het merendeel van een Marklin loc niet uit een lage lonenland als China.

Maar Marklin brengt ook nieuwe locs uit die wel goedkoper zijn dan een tweerail variant. En bij Marklin zit er dan ook nog eens een decoder in. Al komen er ook steeds meer tweerail fabrikanten alleen nog maar met modellen met decoder. Hoe minder varianten des te goedkoper de produktiekosten. Lilliput modellen voor tweerail komen alleen nog maar  met decoder uit. Bovendien maakt bijna elk merk locs voor het drierail systeem. Vroeger was dit wel anders.

Marklin is momenteel volledig digital in elke loc zit al een decoder.
En het mobile station ondanks haar beperkingen en tekortkomingen is een geweldige vooruit gang ten opzichte van de delta controller en het mobile station is hiervan de opvolger.

De kracht van Marklin is degelijkheid, betrouwbaarheid, naamsbekendheid van het merk, simpelheid en metalen modellen. En niet op alle punten scoren ze even goed hoor.[;)]

En wat ik sommige handelaren altijd hebben horen zeggen is dat drierail rijders loc kopers zijn. Of dit waar is, maar als handelaren dit zeggen zal er wel een zekere waarheid in zitten. Voor mij zelf geldt het wel trouwens.[:D]

Maar wat voor alle merken van levensbelang is toegankelijkheid, het aanboren van een nieuwe generatie en het kunnen concurreren met videospelletjes. Want daarvoor geven kinderen wel 40 tot 60 euro voor uit. Dus het hebben van digitale startsets met geluid en een prijs van 100 tot 150 euro is van levensbelang denk ik zelf voor iedere fabrikant. Kortom zolang het maar niet duurder is dan een Xbox of Playstation en dat deze treinsets weer verkocht worden bij winkel om de hoek.


Gerolf

Ook al gebruik ik geen M?rklin, ik kijk er niet echt op neer.
Waar ik wel op neerkijk, zijn mensen die niet kunnen nuanceren. Er is al genoeg extremisme in de wereld. Wie het schoentje past ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

......De kracht van Marklin is...... naam,.......

Hier moest ik even glimlachen [:)][:)][:)]
(is niet lelijk bedoeld, Davy en ik kennen elkaar, hij snapt me wel)

laurens66

citaat:
Geplaatst door Davy







Marklin is momenteel volledig digital in elke loc zit al een decoder.






in bijna elke lok he, er zijn nog een paar lokjes zonder decoder, onderandere wat tenderlokjes, kleine dingetjes.

n/a

Dat weet ik wel Klaas.[:)] Ik heb er trouwens naamsbekendheid van gemaakt.

En Laurens volgens de catalogus 2005 zijn het er nog drie.

tonycabus

Tja, waarom hebben M?rklinisten zo'n lange tenen[?][?][;)]

Je bent voor het ??n, of voor het andere systeem. Smaken verschillen. Portemonnees ook.
40 jaar geleden ben ik bvb met Lima begonnen, omdat die tenminste een paar bruikbare Belgische modellen hadden; En Nederlandse (voor de Noorderburen) en Franse (voor de zuiderburen) en Engelse en Duitse[;)][;)]
En dat voor weinig geld! Goed rijden was misschien een probleem in die jaren, maar de kasten waren behoorlijk. Daar konden duurdere merken soms een punt aan zuigen, vooral toen.
En aangezien het aantal "ouderlingen" in deze kringen toch behoorlijk hoog ligt (wie zei daar "fossielen"?[:(!][;)]) blijft er dan ook de garde die bij 2-rail zwoer omwille van Limaprijzen of de lelijke pukkels in het spoor, en de andere (helft?) die hun M?rklin-Spielbahn, die ontussen wel ge?volueerd is, gelukkig, trouw bleef.

Ieder zijn meug! Hoofdzaak blijft toch: plezier aan je hobby beleven?
(En sommige M?rklinrijders: effe verder kijken dan de neus van je slepers[:p])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Ik ben niet echt voor het ??n of het andere systeem. Je h?bt gewoon het ??n of het andere systeem. Het is natuurlijk onzin om altijd van systeem te wisselen, gezien de investering in het materiaal [:D].

Wat aankopen betreft, heb ik zoals iedereen een voorkeur ontwikkeld. Mijn locs van M?rklin of Roco, wagonnetjes vaak van Piko.

Tja, en dat van die pukkeltjes op M?rklin sporen, het heeft mij nooit gestoord (misschien omdat ik C rail rijd). Eens je de sporen in het landschap verwerkt hebt, vind ik ze realistisch genoeg. Liever een baan met M?rklin rails dan ??ntje die geen scenery heeft [:D] Wat mij betreft, zinkt het visueel nadeel van die puntjes in het niet bij de extra voordelen van elektrische eenvoud met 3 rail. Niet iedereen heeft een opleiding elektronica genoten. Als ik zo lees wat er allemaal speciaal geregeld moet worden bij gelijkstroom voor detectie en keerlussen, dan gaat mijn hoofd al tollen.

Overigens vind ik niet noodzakelijk dat M?rklinisten lange tenen hebben. Je moet rekenen dat voor elke keer dat een M?rklinist eens tegengas geeft, hij het zo'n 10 keer heeft gelaten. Er wordt gewoon buiten proportie gezwetst over M?rklin. Meer dan over de hobby, vind ik soms. Je kan er niet naast kijken.

Zoals Gerolf al wijselijk aangeeft: nuanceren is de boodschap.

Slotsom is: het is een fijne hobby en iedereen doet wat hij leuk vindt. En het is gewoon storend dat er in onze hobby mensen zijn die het moeten hebben van het anti-anti. 't voegt niks toe aan de hobby, dat is zeker.

laurens66

citaat:
Geplaatst door Steven86





Tja, en dat van die pukkeltjes op M?rklin sporen, het heeft mij nooit gestoord (misschien omdat ik C rail rijd)



Mij ook niet, je ziet ze bijna niet op k en c rails van afstand.
Wel storen mij de puntjes op M-rails maja dat hebben de meesten onder de baan liggen[:)]

Brunel

citaat:

Overigens vind ik niet noodzakelijk dat M?rklinisten lange tenen hebben. Je moet rekenen dat voor elke keer dat een M?rklinist eens tegengas geeft, hij het zo'n 10 keer heeft gelaten.



Je bedoelt dat M?rklinisten zich nog veel vaker aangesproken voelen dan ze al laten merken? Dan is er sprake van ultra lange tenen.

Over de puko's is al veel gezegd. Maar in het algemeen geldt dat het M?rklin railmateriaal beperkingen oplegt: puko's, hoge railstaaf en krappe wissels. Zo vloeiend als met Tillig of Rocoline railmateriaal is met M?rklin rails niet te leggen. Persoonlijk vind ik dat het grootste nadeel van drierail rijden.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel
Je bedoelt dat M?rklinisten zich nog veel vaker aangesproken voelen dan ze al laten merken? Dan is er sprake van ultra lange tenen.



Neen, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel, is dat ze zich er meestal niet door aangesproken voelen, er met de glimlach overheen lezen en heel af en toe er eens tegen ingaan. Als het gezwets echt t? wordt en het aan beginnende modelspoorders foute informatie geeft bijvoorbeeld.

Vergis je niet, de meeste mensen die M* rijden staan heel open naar andere merken, kunnen zeer goed leven met kritiek op het merk. Vergeet niet dat iemand die M* koopt sowieso al regelmatig kritisch dient na te denken over wat hij aankoopt. M* is niet goedkoop, en het feit alleen al dat het 3-rail is lokt veel kritiek uit. Een beetje M?rklin rijder is dus echt wel wat gewoon en kan er wel tegen.

Andersom, is mijn waarneming - let wel, dit is een persoonlijke waarneming, gebaseerd op de fora die ik lees - dat een aantal M?rklin critici een hoge mate van gewenning hebben opgebouwd aan het vrijelijk kunnen bekritiseren van M?rklin zonder zelfs nog maar een goede onderbouwing van hun beweringen te moeten geven.
De gewenning is dermate dat als er al eens wordt ingegaan tegen hun stellingen, ze enorm schrikken en ze meteen op hun achterpoten staan.

Op sommige fora bv., kan je draadjes lezen waarin hele pagina's kreten over M* worden gegeven zonder enig nut, anders dan het zelfamusement van de schrijver. Komt er dan op pagina 5 van zo'n thread toch eens een reactie/kanttekening van een M?rklinist dan is het kot te klein.

Wat je ook vaak ziet, is dat er een hele rits berichten wordt gegeven waarin vrolijk wordt gesneerd naar M?rklin en bij een eerste posting van iemand met een andere mening gaat het plots meteen van "we gaan hier toch niet weer een 2-rail of 3-rail debat beginnen"; terwijl ze daar eigenlijk mee bezig waren. Het lijkt soms alsof er meer een priv? gesprek tussen M?rklin haters aan de gang is, maar dan via een forum.  En ik vind niet dat een forum een gesloten gesprek mag zijn.

Iedereen mag er zijn mening op kwijt. Dus als een aantal mensen het fijn vindt om op een forum hun mening over een merk kwijt te kunnen, dan mag dit best van mij, zolang ze maar open van geest blijven voor a) andere meningen en b) dat het forum nu net er is om deze meningen uit te wisselen.


Havoc

Wel Steven, wat je daar opmerkt is ook wat ik waarneem. Daarom eens de vraag "wat is er mis?". En aan de reacties te zien is er niet veel echt mis. Kort samen gevat:
- er zijn rijtuigen/wagens in de cataloog die niet genoeg op schaal zijn voor sommigen
- velen vinden de pukkels te storend
- enkelen vinden de mogelijkheden van de rails/wissels te beperkt voor hun goesting
Al de andere opmerkingen zijn oude koeien die uit de gracht gehaald worden, maar eigenlijk reeds lang achterhaald.

Die opmerkingen worden dan wel gegeven door een schare modelbouwers die er niet voor terugschrikken om amerikaanse koppelingen op europese modellen te zetten, en te ... zijn om dan zelf hun bogen te maken met flexrail.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

Johan,

Je drukt het plastisch uit [:D], maar zo is het soms inderdaad. Onder de vlag van 'zo realistisch' mogelijk, wordt uitgehaald naar M?rklin of Fleischman (of alles wat in het schootsveld ligt) omwille van de compromissen die deze merken hebben gesloten. Maar modelspoor draait helemaal om compromissen. We drukken nu eenmaal alles uit in een kleinere schaal. En de andere merken hebben ook hun compromissen.

Zo is een kap in kunststof ook een compromis. Want een echte loc is in metaal [;)]

Wat die 1/100ste voor wagonnen betreft: ik vind dit niet storend en een aanvaardbaar compromis omdat het betekent dat ik een kleine baan kan bouwen met krappe boogstralen waarop mijn trein rond kan lopen. Zelf heb ik het namelijk niet zo voor modules. Dus moesten bij mij alle wagonnen op 1/87 zijn, dan reed er weinig rond op mijn baantje.

Als alles ultiem op de werkelijkheid moet lijken, dan is het geen modelspoor meer. Dan kopen we ons een echte loc. En tussen dat ultieme doel en de realiteit in, vind ik dat elk merk zijn bijdrage levert aan deze leuke hobby.

Havoc

citaat:
Je drukt het plastisch uit


Steven, ik neem aan dat je het op dat woordje hebt nu vervangen door ...

Heel grappig, maar daar stonden origineel "sterretjes". Maar als ik dat oplaad naar het forum verschijnt er iets anders! Ongeloofelijk grappig is dat het in de bovenstaande zin dan nog paste ook! Maar het was helemaal niet de bedoeling om het zo sterk uit te drukken.

Nu ja, over schaal geproken: geen enkele modelbaan is op schaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.