Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Havoc

Daar wil ik nu eens een serieus antwoord op graag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Het is gewoon beter om de tweestrijd tussen 3-rail en 2-rail totaal te negeren, en gewoon te kopen wat je zelf mooi of goed vind. Niet iedereen rijdt in een OPEL, er zijn ook mensen die in een VOLKSWAGEN rijden.

Wim.

Havoc

Ik heb de indruk dat het dieper zit dan 2-rail vs 3-rail.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

laurens66

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik heb de indruk dat het dieper zit dan 2-rail vs 3-rail.



betwijfel ik, begin anders een poll

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Een mogelijk antwoord, dit Z O N D E R daarvoor een polimiek op te starten.

M?rklin is wat M?rklin is. Maar de fijnere afwerking van hun modellen is blijven steken in de jaren 60-tig.

Persoonlijk, bezit ik een paar omgebouwde modellen. Dit wil zeggen, aangepast aan gelijkstroom en uitgerust met RP-25 wielstellen. Enkel maar een paar lokomotieven, geen wagens.

Als je een M?rklin model toevallig laat rijden op een baan en je heb het ongeluk dat er op het tegengestelde spoor, hetzelfde model voorbij rijd van een ander merk, dan zie je toch ook duidelijk het verschil in afwerking.

Modellen moeten goed zijn, maar niet meer zo rubust als in de 50-, 60-tiger jaren.
Een modelspoorder heeft respect voor zijn materiaal en zal dus zijn uiterste best doen om zijn materieel met de grootste zorg te behandelen.

Verder zijn er nog andere specifiekaties, maar dit zou het veeeeeel te ver brengen.

Hier laat ik het bij.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Rochevalien

Die vete tussen "marklinisten" en "gelijkstromers" is iets wat ik zelf nooit begrepen heb.Ik heb zelf voornamelijk Belgisch ?n Luxemburgs materieel en daar zitten ook Marklin/Trix treinen tussen.Het is natuurlijk waar dat bv de bolle neuzen van Roco veel mooier zijn dan die van Marklin maar dat model is dan ook 20 jaar ouder,dus dat is niet te vergelijken.Echter de stelling dat marklin nog steeds modellen uitbrengt met de afwerkingsgraad van de jaren 60 is klinkklare onzin en is volgens mij alleen maar bedoeld om de 3-rail rijders tegen het zere been te schoppen.Ik begrijp alleen niet waarom dat -steeds weer-moet gebeuren.Als je een model niet mooi vindt of als je het niet voor een bepaald merk hebt:koop het dan niet en verknoei iemand anders zijn plezier niet.

Gerrit Van Roy


Steven86

citaat:
M?rklin is wat M?rklin is. Maar de fijnere afwerking van hun modellen is blijven steken in de jaren 60-tig.


Leuke theorie, maar te algemeen. Het spijt me voor de hele Fremo Afdeling, maar als er iets is blijven steken in de jaren zestig, is het niet M?rklin, maar een aantal mensen die sindsdien M?rklin niet meer kennen, in geen tijden een recent M?rklin model hebben gezien maar wel een mening over M?rklin hebben. Je herkent ze aan de volgende symptomen:
"M?rklin is niet gedetailleerd"
"M?rklin heeft motoren die lawaai maken"
"M?rklin wagons zijn niet op schaal"
"M?rklin rails zijn zo lelijk"

Diagnose van de dokter: ergens in de jaren zestig afgehaakt op M-rail en tenderlokjes, wellicht.

Er zijn modellen van M?rklin die zeer goed gedetailleerd zijn, beter dan welk ander merk ook. En ja er zijn ook modellen die minder gedetailleerd zijn. Je ziet het ook in het prijsverschil, al durft M?rklin heel af en toe eens een model dat het niet waard is naar de hogere prijsklasse te duwen. Maar dat doen ze allemaal.

Doe eens de moeie om regelmatig modelbesprekingen van MIBA te volgen, dan zal je zien dat alle fabrikanten modellen met goede score hebben en slechte score. Je kan bv. alle testen nalezen op hun website.

Los daarvan, apprecieer ik het enorm dat je een mogelijk antwoord hebt gegeven. Erg moedig. Dat waardeer ik.

Ik zal ook eens een poging doen: misschien wordt er wel vaak op M?rklin ingehakt omdat er in het verleden door M?rklin bij zijn klanten heel wat teleurstelling is gecre?erd (misschien wel in de jaren zestig), zijn toen een aantal mensen teleurgesteld overgestapt naar gelijkstroom en vormen die nu de harde kern van wat ik noem "m?rklin trappen is leuker dan met de hobby bezig zijn".

Maar mijn theorie is heel waarschijnlijk ook fout. Er is geen algemeen antwoord op te vinden, vrees ik.

Brunel

Ik vind de mening over M?rklin op dit forum helemaal niet zo negatief, een enkeling daargelaten. M?rklin zou dat ook niet verdienen.
Maar denken oprechte M?rklinisten niet een beetje snel dat hun geliefde merk wordt aangevallen?

JoVer

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

Een mogelijk antwoord, dit Z O N D E R daarvoor een polimiek op te starten.

zucht Als dat niet comfortabel is: lekker onzin verkopen en al vooraf zeggen dat je geen reactie wil.

Ik ben M?rklin rijder en ik wil meestal niet reageren op het anit-M?rklin gezwets dat je hier soms leest, maar voor Fremo maak ik een uitzondering. Ik denk dat die dus echt een jeugdtrauma heeft opgelopen in verband met M?rklin.

Toch probeer ik beleefd deze vraag: stop er mee en rij een toereke meer met uw treinstel in plaats van deze onzin te blijven verspreiden.

Brunel

Dat onzinnige verhaal van Fremo maakt mijn stelling wel lastig overeind te houden. Mijnheer Fremo, het is ook niet nodig om dikke letters in allerlei kleuren te gebruiken. Komt schreeuwerig over, net alsof een gebrek aan inhoud moet worden gecamoufleerd.

Maar mij valt op dat M?rklinisten wel erg snel denken dat hun merk wordt aangevallen, ook als er sprake is van gewone kritiek. M?rklin is in veel opzichten gewoon meegegaan met de ontwikkelingen, maar heeft zo nu en dan ook de keuze gemaakt dat niet te doen. De C-rails is beter dan de M-rails, maar je kan het nog absoluut geen modelrails noemen. En M?rklin vindt 1:100 nog altijd een heel geschikte schaal voor rijtuigen, compleet met het zo nu en dan weglaten van raampjes. Dat mag best gezegd worden zonder dat er gelijk wordt gedacht dat er sprake is van M?rklin bashing.

laurens66

en als we nu toch gaan zeuren, marklin was volgens mij wel even het eerste modelspoormerk, of zit ik fout?

Klaas Zondervan

Laurens,
M?rklin was niet het eerste modelspoormerk. In de tijd dat M?rklin met modeltreinen begon waren er al meer speelgoedfabrikanten die treintjes maakten.
M?rklin was wel de eerste die een normalisatie van spoorwijdten begon.

Persoonlijk kijk ik niet neer op M?rklin, maar aan de techniek die ze toepassen kleven voor mij wel wat bezwaren. Allereerst de puntkontakten in het midden van de baan. Die vind ik zo lelijk dat ik alleen al daarom geen M?rklin wil hebben. Verder passen ze in hun wisseltechniek maatvoeringen toe die spotten met de beginselen van goede wisselbouw.

Zelf ben ik nog steeds een fervent aanhanger van het tweerail analoog gelijkstroomsysteem. Dit is namelijk het enige systeem waarbij de rijrichting volkomen voorspelbaar is.

n/a

citaat:
Geplaatst door Havoc

Daar wil ik nu eens een serieus antwoord op graag.



Ik vind dat helemaal niet wordt neergekeken op Marklin hier. Op een bepaalde Marklin hater hier na. Maar die neemt niemand serieus. Op Beneluxrail.net wordt pas echt neergekeken op Marklin. Veel marklinisten zie je daar ook niet meer. Ik werd daar zelf beschuldigd van het maken van Marklin propaganda. Terwijl als mij iets niet bevalt ik dit ook gewoon zeg. of het nu van mijn eigen merk is of van merk X, dat maakt mij niets uit.

En als je daar wat van zegt dan wordt je geblokkeerd.

Maar ik vind juist dat men hier heel goed met elkaar omgaat. Niets mis mee.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

...... En als je daar wat van zegt dan wordt je geblokkeerd......

Hangt er ook een beetje vanaf hoe je het zegt[:D]