Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Steven86

citaat:
Geplaatst door Wim
Steven86,

Ik weet niet waar jij deze onzin vandaan haalt, maar op een decoder zit geen, dus nogmaals geen mechanische rijrichtings omschakelaar.

Als bijvoorbeeld Uhlenbrock een decoder kan maken voorhet motorola formaat voor 25,-- tot 30,-- Euro, moet Marklin dat zelf toch ook kunnen, maar nee hoor, die kost dan ineens 80,--.

Wim.


Wim eerst en vooral: ik heb het woord "mechanisch" niet vernoemd. Ik heb het over electronica dus.
Die 'onzin' zoals jij dit noemt, komt geheel en al conform de zinssnede "er werd al eens geopperd op dit forum", uit het draadje: ..Belgische modellenRoco 62, waar op 26/6/2005 werd geschreven:

citaat:
Dag,
Idd terug naar dat prijsverschil. Zonder dit model te kennen in WS, kan ik wel zeggen dat het meer is dan een sleper. Een rijrichtingsschakelaar heb je ook nog nodig.
Nu wat is de kostprijs (als onderdeel) van een sleper: 10 euro ? En van die electronische schakeling (20 euro).



Volgens mij is dat juist (ik geloof de auteur 100% wat dit betreft) en helemaal geen onzin. Er zit op een Motorola decoder logica voor het beheren van de rijrichting. In de vorm van een elektronische schakeling.

Wat die decoders betreft, stel ik vast dat als je je decoders niet bij M?rklin koopt, dat bij alle leveranciers die een decoder in wisselstroom en gelijkstroomversie leveren, de wisselstroomversie 10 EUR duurder is. M?rklin komt daar niet aan te pas.

Dus ofwel, zijn de decoders goedkoper in wisselstroom omdat de markt meer speelt (suggestie van Brunel) ofwel omdat er gewoon iets extra op moet, een rijrichtingsschakelaar (suggestie eerder op dit forum).

Brunel

Zoek de verschillen tussen onze opvattingen zo langzamerhand Steven. [:)] Ik heb er in ieder geval niets meer aan toe te voegen.

Sorry, ik had deze reactie even weggehaald en nu lijkt het antwoord van Steven niet meer aan te sluiten. Mijn excuses.

Maar het prijsverschil tussen Motorola- of MFX-decoders enerzijds en DCC-decoders anderzijds is echt alleen maar te verklaren door verschillende marktomstandigheden Steven. Lenz en Zimo hebben hun prijzen in het recente verleden meermalen moeten verlagen om niet te worden weggeconcureerd. M?rklin hoeft dat niet te doen, omdat de ware M?rklinist toch alleen maar M?rklin vertrouwt. Voor de duidelijkheid, dat gaat niet over alle drierailers, maar wel over een belangrijke categorie uit de groep drierailrijders.

Dat verhaal uit een ander draadje ging kennlijk ook ergens anders over. Technisch zit een Motorola-decoder niet anders in elkaar dan een DCC-decoder. ESU verkoopt bijvoorbeeld zowel een LokPilot DCC als de gewone LokPilot voor Motorola en DCC. Het enige verschil is de software in de programmeerbare processor. Oh ja, en al gauw een tientje in de winkel.

Steven86

Ik heb ook niet veel meer toe te voegen eigenlijk, Brunel [:)].
Een mooi moment om dit experiment wat mij betreft, af te ronden.

Enige toelichting bij deze afronding, mag wel gegeven worden.

Ik behoor namelijk niet tot de echte harde kern van Maerklinisten, noch tot de harde kern van gelijkstroompuristen. Noem me maar amateur, middenstroom [;)] Dat stelt een aantal mensen gerust.

Ik denk wel te behoren tot die mensen die hun best doen om zoveel mogelijk informatie te delen met anderen, zonder een vooroordeel over het ene systeem of het andere uit te spreken.
De ene doet dit via een club, de andere via zijn website, de andere via zijn bijdrages en engagement via een tijdschrift. Al deze zaken maken de hobby zo leuk.

Ik stel vast als je dat doet, dat er wel altijd een of andere pipo is die een opmerking moet maken over M?rklin of Motorola of whatever. Omgekeerd ook.

Als het deze mensen een plezier doet, graag. Zolang ze niet vergeten, dat er andere collega modelspoorders zijn die op zoek zijn naar informatie. Ik heb ik dit draadje heel actief meegepost omdat ik wou aantonen dat er teveel gezwetst wordt en als je dat wil, kan je over M?rklin ook hele pagina's kan je volschrijven. EN IK HEB DAT OOK GEDAAN. BEWUST.

Ik heb tot mijn tevredenheid gemerkt dat in deze discussie heel wat fundamentalist-gelijkstromers (was: purist-gelijkstromers) hebben afgehaakt. Goed zo. Dat is namelijk het gevoel wat ze doorgaans aan andere modelspoorders geven telkens ze aan die sneercampagnes van M?rklin beginnen. Hou dat gevoel vast mannen en verplaats jullie wat meer in de schoenen van anderen. De hobby kan er alleen maar leuker mee worden.

Mijn persoonlijke conclusies:
a) een dikke proficiat voor iedereen die in dit draadje bewezen heeft dat een discussie best volwassen kan gevoerd worden, met humor, met inzet maar zonder schimpwoorden en persoonlijke aanvallen. Dit forum mag daar fier op wezen.
b) daarbij aansluitend, toch eens een 'thumbs up' voor Tony die er toch in slaagt alles in dit forum in goede banen te leiden, ook al moet hij daarvoor af en toe zijn eigen mening onderdrukken (geapprecieerd, Tony!)
c) als je wil, kan je dagen voor en tegen van elk systeem afwegen; het is zinloos
d) we moeten dus blij zijn met de overvloed aan keuze in systemen; zoals ze in het zuiden zeggen; "il n'y a que l'embarras du choix"
e) 't is jammer van die pukkeltjes op mijn rail
f) nu ga ik mijn dak en terras herstellen (gisteren was het hier stormwind)
g) dan ga ik lekker mijn Model Railroader lezen
h) dan ga ik lekker in MSTS met die machtige US diesels rijden (en dat zonder puntjes) op de rails
i) dan ga ik eindelijk mijn fotoreportage van de Schwarzwaldmodelbahn uit Hausach voor de collega modelspoorders online (op mijn website) plaatsen - want dat was toch wel een prachtige baan met prachtige scenery en superstille, lange Roco treinen (overigens niet vermeld in MSM als modelspoormuseum).
j) vanavond ga ik nog een traan pinken om Roco

Over en uit wat mij betreft. Ciao. Je zal mij de komende maanden niet meer horen als reactie op sneren naar M?rklin. Things back to usual; kom maar weer boven water mannen.

Ik ga mijn tijd besteden aan nuttige zaken ;-)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Steven86

....Ik heb tot mijn tevredenheid gemerkt dat in deze discussie heel wat purist-gelijkstromers hebben afgehaakt. Goed zo.....

Steven, ik voel me aangesproken omdat ik zelf vind dat ik een purist-gelijkstromer ben. Maar ik heb nog niet afgehaakt.
Enne, wat is er eigenlijk zo goed aan dat dezulken afhaken? [:)]

Steven86

Tja, Klaas. Daar heb je een punt. Toen ik purist-gelijkstromer schreef, doelde ik op het type gelijkstromer dat zo purist is dat ze het nodig uit te halen naar alles wat anders is.
Zo ben jij niet, dat is waar [;)] Ik zal de tekst even aanpassen.

n/a

citaat:
Wim eerst en vooral: ik heb het woord "mechanisch" niet vernoemd. Ik heb het over electronica dus.
Die 'onzin' zoals jij dit noemt, komt geheel en al conform de zinssnede "er werd al eens geopperd op dit forum", uit het draadje: ..Belgische modellenRoco 62, waar op 26/6/2005 werd geschreven:


citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Dag,
Idd terug naar dat prijsverschil. Zonder dit model te kennen in WS, kan ik wel zeggen dat het meer is dan een sleper. Een rijrichtingsschakelaar heb je ook nog nodig.
Nu wat is de kostprijs (als onderdeel) van een sleper: 10 euro ? En van die electronische schakeling (20 euro).

--------------------------------------------------------------------------------



Volgens mij is dat juist (ik geloof de auteur 100% wat dit betreft) en helemaal geen onzin. Er zit op een Motorola decoder logica voor het beheren van de rijrichting. In de vorm van een elektronische schakeling.



De bovenstaande auteur weet duidelijk niet waar hij het over heeft.

Het is zelfs zo dat een motorola decoder niet eens in staat is om zijn rijrichting te onthouden.

Steven, hier kan gesproken worden over een ANALOGE rijrichtings schakeling,  Bv voorbeeld een FRU van Uhlenbrock. Dit is GEEN decoder, en kan ook niet op een Digitale systeem gebruikt worden.

Zet je echter een decoder in een lok dan heb je als je er een analoge spanning opzet gelijk een richtings omschakelaar als je dat zo wil noemen, maar dat verhoogd de prijs van de decoder zeker niet. De decoder herkend dan de 24V overspanning, en zal daar op reageren, door de andere veldspoel van een Marklin lok aan te sturen.


De rijrichting van een decoder wordt gewoon door het gebruikte decoder  bepaald en is voor DCC of Motorola of Selectrix of FMZ min of meer gelijk, en zal niets extra's kosten.

Wim.

Steven86

Bedankt Wim, dan heb ik weer wat bijgeleerd. Het prijsverschil tussen Motorola en DCC decoders lijkt dan meer en meer een marktzaak te zijn. Dat sterkt me in mijn mening dat alle fabrikanten op 3 rail vettere marges hanteren.

Groeten,

Steven

doomslu

Aan Steven86 :
dat zijn heel mooie conclusies. Bravo ![:)]

En ... voorzichtig op je dak h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven86

Maak je geen zorgen, ik ben al van het dak. Volop bezig met de reportage van de modelbaan in Hausach [:)]

en klaar: http://users.telenet.be/musena/hausach.htm

coalminer

Ik hou helemaal niet van Maerklin en wel hierom ;a) ten eerste de lelijke hoge rails , wissels , veel te hoge flenzen ,lelijke koppelingen en natuurlijk de puntcontacten .B) Ik bezoek heel veel shows in binnen -en buitenland , en ik heb nog geen enkele goede Marklinbaan gezien , meestal te wijten aan punt a.Dit wil ook zeggen dat een modelbouwer , die een reeks modules maakt voor een tentoonstelling zowiezo al kiest voor het twee rail systeem.
Over de kwaliteit van Marklinlocs kan ik niets zeggen ,ik heb er geen, maar ik vind de prijs wel overdreven .Bv de speciale serie 55 met dat Maerklinstickertje erop .De verkoop van de "wereldrekord locs".Gewoonweg idioot. Heeft niks te maken met modelbouw .c) Marklin is de firma die begonnen is met beperkte series en zo alles duurder gemaakt heeft.  Bv. de belachelijke bierwagentjes waar verzamelaars veel geld voor betalen .Er worden er zelfs valse verkocht die door andere firma's of priv?personen bedrukt zijn .De absolute "bad dream " van een echte modelbouwer is toch wel een spagetti-baantje(50 wissels per m2) van Maerklin met kartonnen tunnel van Faller en een burcht van Kibri. Kijk , iedereen zijn hobby natuurlijk en ik ben de laatste om Marklinisten te bekritizeren , ik ben zelf met Maerklin begonnen .
Maar aub , hou Maerklin uit de vaktijdschriften .Zegt de foto op blz 64 van MSM 39 dan niet genoeg ?

 

coalminer

citaat:
Geplaatst door Wim

Het is gewoon beter om de tweestrijd tussen 3-rail en 2-rail totaal te negeren, en gewoon te kopen wat je zelf mooi of goed vind. Niet iedereen rijdt in een OPEL, er zijn ook mensen die in een VOLKSWAGEN rijden.

Wim.


 

coalminer

"Niet iedereen rijdt in een OPEL, er zijn ook mensen die in een VOLKSWAGEN rijden."

Slecht voorbeeld ! beter zou zijn : " niet iedereen rijdt in een Opel , er zijn ook mensen die in een Alfa Romeo of Renault of Peugeot etc.rijden !" Iemand die in een Opel rijdt is essentieel dezelfde als iemand die in een Volkswagen rijden .Komt niet van mij ,zulle, maar er zijn interessante studies over gedaan ;-)

Rene
 

coalminer

"en als we nu toch gaan zeuren, marklin was volgens mij wel even het eerste modelspoormerk"

Jaja , en Panhard was een van de eerste automerken ...?? Dus ....??
 

n/a

Sjongejonge, coalminer toch, wat een geur van agressie komt er toch uit je reacties naar boven. Is toch allemaal nergens voor nodig. Laat iedereen in z'n waarde!! Als N-spoorder heb ik met plezier de hele draad doorgelezen en me hogelijk geamuseerd. Lang leve de verschillen en dat de "strijd" nog maar lang moge voortduren.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door coalminer

......Maar aub , hou Maerklin uit de vaktijdschriften .Zegt de foto op blz 64 van MSM 39 dan niet genoeg ?

Ik zie aan die foto wat je bedoelt, en ik ben ook geen M?rklin-fan, maar nou overdrijf je toch een beetje.
Maak van een willekeurige 2-rail modulebaan een soortgelijke foto uit hetzelfde perspectief en je ziet dezelfde fouten.