Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

janjozef

Heren als ik jullie zo lees zijn jullie 3-rail maklinrijders net kleine kinderen die blijven zagen om bewondert te worden voor iets wat elk klein kind kan. Sorry maar het groei-segment van marklin zit niet bij de modelbouwers maar bij de kinderdoosjes en het is geen groei maar minder-verlies-segment.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Ja en hebben sommige tweerailrijders lange tenen.
[:D]

svvander

Tony, inderdaad, indien je vroeger met de paplepel, M?rklin of 3-rail gevoeierd zou geweest zijn... maar dat was bij mij verre van het geval.
Pa en familie... hardnekkige 2-rail-rijders. Ik tot mijn 12de ook. Maar omdat ik enkel Lima had (en mij uiteraard toen nog niet zo kon informeren, zoals nu), ben ik bewust overgeschakeld op M?rklin, omdat er toen (in mijn opzicht) meer keuze was in M?rklin.
Achteraf gezien is dit dus niet waar. Maar... ik beklaag het mij niet. Alhoewel ik nu ook het voordeel van de andere merken leer kennen, bestaat mijn "wagenpark" toch nog steeds voor 70% uit M?rklin materiaal. Persoonlijk vind ik niet dat alle M?rklin-materiaal beter is, verre van... maar ze hebben sommige modellen die andere merken niet uitbrengen in 3-rail. Omgekeerd is dit natuurlijk ook van toepassing.

Wat het praktische betreft: tot voor kort reed ik nog maar op een groot uitgevallen ovaal, met enkele wissels, gestuurd door het digitale-systeem van M?rklin. Sinds ik mijn IB heb, is er een compleet nieuwe wereld voor mij opengegaan.
Ik kan dus moeilijk bevestigen of tegenspreken, dat 2-rail beter of slechter is dan 3-rail. En persoonlijk vind ik dit ook een onnodige discussie. Dit is ieder zijn mening.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:

Er wordt hier nogal veel over estetiek gebabbeld. Dat is ook zo'n subjectief iets h?.
Die railschoenen op 2 rail zinnen me estetisch ook niet. Het hoge profiel van vele gelijkstroomrails, ook niet. Dat er geen ruimte zit tussen balast en rail, ook niet.



Dat zinnetje over het hoge profiel van sommige tweerailrails is essentieel. Inderdaad is er tweerailrails met een hoog profiel, hoewel meestal niet zo hoog als bij M?rklin. Maar er is ook tweerailrails van 2,1 mm hoogte en zelfs van de vrijwel correcte 1,8 mm hoogte. Alle rails van M?rklin zijn behoorlijk grof, de tweerailer heeft wat te kiezen, ook waar het de estetiek betreft. Over estetiek valt moeilijk te twisten en dus is het wel zo prettig dat er wat te kiezen valt.
Die andere zinnetjes over de rails zijn dan ook een beetje raar. Alsof er maar ??n type tweerailrails is.

Misschien is dat wel de kern. M?rklin biedt een goed uitgedacht, maar nogal gesloten systeem. Dat is handig en veilig, maar de keuze is beperkt en de grenzen zijn vaak moeilijk te overschrijden. Bij tweerail is de keuze van begin af aan groter. Dat kan verwarring wekken, maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden groter. Dat is ook de reden waarom er wordt overgestapt van drierail naar tweerail. Mensen zijn dan tegen de grenzen van het M?rklinsysteem aangelopen.
Misschien is tweerail hier en daar technisch wat ingewikkelder, maar er valt ook meer mee te bereiken en tweerailers zijn daar dan trots op. Misschien lijkt dat wel op neerkijken.

De keuzevrijheid van tweerailers is echt groot Steven. Als een tweerailer zin heeft om alleen met metalen kappen te rijden, dan kan dat. Koopt hij toch gewoon alleen Trix of Hag. [:D]



Brunel, volledig mee eens. De keuzemogelijkheid van 2 railers is echt groot. Dat zeg ik toch. Maar het aanbod niet. Dat is veel minder. Ik definieer aanbod in de puur economische zin: aantal verdelers, beschikbare voorraad, distributeurs, drempels die de consument dient te overwinnen.

Trouwens, Hag is een zalig merk [:)] voor metalen kappen ?n detaillering. Telkens ik zo'n redenering lees dat je in metaal niet kan detailleren, glimlach ik even en denk ik aan Hag, Zwitserland en lekker geurende koffie van het merk Hag [;)].

Steven86

citaat:
Geplaatst door janjozef

Heren als ik jullie zo lees zijn jullie 3-rail maklinrijders net kleine kinderen die blijven zagen om bewondert te worden voor iets wat elk klein kind kan. Sorry maar het groei-segment van marklin zit niet bij de modelbouwers maar bij de kinderdoosjes en het is geen groei maar minder-verlies-segment.


Hahahaha, jan jozef. Altijd de leukste thuis. Ik heb mijn kinderen hier net het principe van een keerlusdetectie uitgelegd en ze vroegen of het wat met Pok?mon te maken had.
Maar ja, ' t zijn kinderen van een 3 rail rijder, wat wil je. Had de pa 2 rail gereden, was het genetisch eenvoudiger geweest. [;)]

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

....Bij onze club zijn de drierail rijders veruit in de meerderheid......

Ik ervaar dat zo dat de 3-railers een staatsgreep hebben gepleegd[8D]
Toen de club werd opgericht waren er nog geen 3-railers, in de loop van de tijd zijn ze binnengeslopen zonder dat iemand het in de gaten had.[:D]



Soms is een regimewissel het enige middel [}:)] tegen oligopolie.
Nee, alle gekheid op een stokje Klaas. Wat je aanhaalt, zou wel eens het gevolg kunnen zijn van een lang volgehouden strategie van M* om enorm veel startdozen op de markt te brengen.

Het zou interessant zijn om het verband tussen startsets en marktvertegenwoordiging eens objectief te bekijken. Mij zijn alleszins geen cijfers of studies bekend. Maar ik heb wel de indruk dat indien modelspoorfabrikanten het startsegment verwaarlozen en teveel gaan luisteren naar het gezeur van de 'ervaren modelspoorders' dat hen dat zuur opbreekt.

M?rklin, Roco, Rivarossi. Piko doet het daarentegen goed. Droom ik, of heeft iemand anders dit verband al opgemerkt?

Brunel

citaat:
Brunel, volledig mee eens. De keuzemogelijkheid van 2 railers is echt groot. Dat zeg ik toch. Maar het aanbod niet. Dat is veel minder. Ik definieer aanbod in de puur economische zin: aantal verdelers, beschikbare voorraad, distributeurs, drempels die de consument dient te overwinnen.




[?][?][?]
Geen idee in welke winkels je komt, maar het aanbod aan tweerail is minstens zo groot als drierail. Het is misschien even wennen voor drierailers, maar ook dat moet je natuurlijk niet per merk bekijken, maar je moet het volledig tweerailaanbod vergelijken met het drierailaanbod. Geen klagen aan deze kant in ieder geval en dan in heel gewone winkels.

Voor exclusievere dingen ligt dat natuurlijk anders. Daar moet je vaak wat verder voor, logisch. Drierailers hebben dat niet snel, omdat er zo weinig echte exclusieve aardigheden voor drierail bestaan. Hag is inderdaad een hele fraaie uitzondering. Maar de meeste M?rklin bulkhandelaren doen daar niet aan, dus daarvoor moet ook de drierailer zoeken. Maar dat soort aardigheden zijn de moeite waard om je best voor te doen, toch?

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

Geen idee in welke winkels je komt, maar het aanbod aan tweerail is minstens zo groot als drierail.


Geenszins - in mijn ervaring. Of jij stelt het gemak waarmee je zelf aan spullen komt gelijk aan aanbod in economische termen. Maar dat zijn twee verschillende dingen.

Winkels waar ik kom: Het Spoor, Chalumano, BT, Verschooten, eBay, Lokshop, Euro-tecnica, VanBiervliet, Olaerts, TAM, en elke modelspoorhandelaar in kweetnietwelkdorp in Duitsland.
Tel bv. eens het aantal items in wisselstroom op eBay en tel eens het aantal gelijkstroom items... (gewoon even links kijken in het menu).
Zelfs in een winkel als Chalumano die uitgesproken gelijkstroom is, heb je meer aanbod aan scenery dan aan treinen, dus dat maakt echt het aanbod niet. En je vindt er dan bovendien nog wisselstroom Piko. En als je weet dat alle gelijkstroomwagons probleemloos op C rails rijden, dan is het hek helemaal van de dam. Dat is ook aanbod. Omgekeerd, is het pas aanbod als je de railasjes ter plekke kan laten omwisselen naar gelijkstroom. Hoeveel handelaars ken je die dat doen?
Ik heb zelfs al Belgische modellen besteld van M?rklin in Friesland notabene. Gewoon per mail.

Bij Jocadis ben ik nog niet geweest, ik ben nog nooit aan die kanten gepasseerd. En ik ga er voorlopig ook niet speciaal voor naar daar. Er is voldoende aanbod 3-rail, scenery etc. zonder die verre verplaatsing naar Edingen. Het Pareto-principe, nietwaar. eBay is dichterbij dan Jocadis.

In welke winkels kom jij, puur uit interesse?

Kortom, het aanbod, is vele, vele malen hoger in 3 rail. En dan zwijg ik maar over het aantal varianten in startsets.

En het is heel eenvoudig om buiten de grenzen van M?rklin te stappen, maak je geen illusies:

gelijkstroomwagonnen rijden gewoon
wisselstroomwagonnen rijden uiteraard
gelijkstroommerken bieden wisselstroomlocs en ze geven er nog een Motorola of multiprotocol decoder bovenop
Er zijn multiprotocol centrales
Elke winkelier heeft 3 rail, niet elke winkelier heeft gelijkstroom
ook de eenvoudigste speelgoedwinkels bieden 3 rail.

citaat:
Voor exclusievere dingen ligt dat natuurlijk anders. Daar moet je vaak wat verder voor, logisch. Drierailers hebben dat niet snel, omdat er zo weinig echte exclusieve aardigheden voor drierail bestaan.

Dat geloof je toch zelf niet? Definieer eens exclusief? Subjectief criterium, volgens mij. Afhankelijk van wat je exclusief noemt, denk ik dat de uitkomst anders is. Als ik zeg: antieke oude exclusieve treinmodellen , dan is M?rklin king of exclusief. Roco bv. bestond ocharme nog maar sinds 1960 en toen maakten ze minitankjes. Het is maar wat je onder exclusief definieert. Als exclusief moeilijk verkrijgbaar is, volledig mee eens met je stelling. Dat is nu net wat ik met aanbod bedoel. Piko was 10 jaar geleden uiterst exclusief, want je moest er voor naar de DDR.

citaat:

Hag is inderdaad een hele fraaie uitzondering. Maar de meeste M?rklin bulkhandelaren doen daar niet aan, dus daarvoor moet ook de drierailer zoeken. Maar dat soort aardigheden zijn de moeite waard om je best voor te doen, toch?


Hag is inderdaad fraai. Je kan het overigens gewoon via internet bestellen; tot vorig jaar had Roco nog niet eens een overzicht van zijn modellen op het internet, kan je nagaan. En nu hebben ze dat eindelijk voor elkaar, dan gaan ze helaas over kop.

Over Zwitserland: elke modelspoorwinkel die ik daar binnen kom heeft voornamelijk Hag, M?rklin. Hag is enkel Zwitsers, van M?rklin hebben ze ongeveer de hele catalogus. Van al het andere (Brawa bv.) doen ze meestal enkel het Zwitsers materiaal. Ook daar geldt: 3 rail, meer keus. En Zwitserland is nu ??n van 's werelds modeleconomie?n.

Brunel

Ik kom in veel winkels in Nederland en Belgi? en ik herken het beeld gewoon niet. In een gewone modelspoorwinkel hebben ze de standaard tweerailzaken die ik nodig heb, net zoals ze de standaard drierailzaken verkopen.
Overigens is het omwisselen van drierailassen voor tweerailassen gebruikelijk en gratis. Dat is een regeling van M?rklin zelf. De winkeliers kunnen de drierailassen bij M?rklin kosteloos omruilen. Goede service van M?rklin.

Je begint zelf over internet om aan te tonen dat Hag toch wel gemakkelijk te koop is. Dat is natuurlijk waar, maar dan houdt het hele debat gelijk op. Op internet is alles te vinden.

Wat betreft de exclusiviteit. Misschien een verkeerd woord, maar ik zal uitleggen wat ik bedoel. Er is een handvol fabrikanten (10 of zo?) dat regulier drierailspullen levert. Daarbij reken ik ook de tweerailmerken die drierailloks in het assortiment hebben. Een goede winkel heeft dat ook allemaal in huis.
Er zijn honderden merken en merkjes die voor tweerail produceren, gewoon omdat drierail in een groot deel van de wereld van geen belang is. Daarbij zitten hele lollige spullen en vaak is er ergens in de Benelux wel een handelaar die daar de hand op weet te leggen.
Geen misverstand, ook tweerailers kunnen zich beperken tot het gangbare aanbod en kunnen daarvoor bij iedere goede winkel terecht. Maar voor drierail is er niet veel meer dan het standaardaanbod, terwijl voor tweerailers de horizon een stuk verder ligt. De meeste tweerailers ontdekken dat vroeg of laat en sommige drierailers ook.

ps Altijd al blij geweest dat ik niet in Zwitserland woon, maar dat ben ik nu helemaal.[:D]

n/a

Dan zal ik je toch even weer met beide voeten op de grond zetten. De markt voor modeltreinen in Europa is net zo groot dan wel groter dan de rest van de wereld. Alleen de markt voor treinen in Duitsland is goed voor de helft of meer dan de hele markt qua omzet in de VS.


svvander

Hier moet ik Marc toch ook ff gelijkgeven hoor... er is over het algemeen veel meer keuze uit 2-rail, dan uit 3-rail.
Zeker via E-bay en nog zekerdere als over Belgisch materiaal gaat.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander

Hier moet ik Marc toch ook ff gelijkgeven hoor... er is over het algemeen veel meer keuze uit 2-rail, dan uit 3-rail.
Zeker via E-bay en nog zekerdere als over Belgisch materiaal gaat.



Als het over Belgisch materiaal gaat, is het aanbod in 2 rail hoger. Dat is heel juist. Maar Belgisch materiaal is slechts een verwaarloze fractie van de totale markt. Ze is overigens de laatste 2 jaar op een hoogtepunt, mede dankzij de moedige inspanningen van Modelspoormagazine. Ik vrees dat nu Roco failliet is, het heel wat minder weer wordt met Belgische modellen.

Wat eBay betreft, meen je dat echt? Ik heb het even voor je opgezocht op eBay:

eBay Duitsland:
Modelleisenbahn Spur H0 (25807)
Gleichstrom Loks (2772)
Gleichstrom Waggons (4384)
Gleichstrom Zubeh?r (529)
Wechselstrom Loks (3186)
Wechselstrom Waggons (3897)
Wechselstrom Zubeh?r (1210)

Wisselstroom: 3186 + 3897 + 1210 = 8293
Gelijkstroom: 2772 + 4384 + 529 = 7685

en ik tel nu even gelijkstroomwagons niet mee als optie voor 3 railers. Als is die wederzijds zou meetellen (gelijkstromers kopen ook wisselstroomwagons; ook al roepen een aantal mensen dat dit 'brrrrrrh' is), in de veronderstelling dat elke eBay verkoper probleemloos asjes uitwisselt, dan wordt het aanbod:
Wisselstroom: 3186 + 3897 + 1210 + 4384 = 12677
Gelijkstroom: 2772 + 4384 + 3897 + 529 = 11582

Dus, als je stelt dat er meer gelijkstroommateriaal te koop is, dan is dit juist voor a) gelijkstromers die Belgisch rijden en b) naar hun favoriete winkels gaan. Maar dat is dus niet representatief voor de totale markt, 't spijt me.

Brunel

Daaruit kunnen we toch concluderen dat het gangbare tweerailaanbod net zo gemakkelijk is te krijgen als het gangbare drierailaanbod? Met dit verschil dat het gangbare tweerailaanbod al een grotere variatie vertoont dan het gangbare drierailaanbod, zeker wat het railmateriaal betreft.
Maar mijn argument is telkens dat er voor tweerailers daarnaast nog een hele wereld bestaat waar ze wat meer moeite voor moeten doen.

De opmerking van Davy kan ik wat dat betreft niet goed plaatsen. Ik schrijf toch nergens dat Europa onbelangrijk is? Zal de rest van de wereld ongeveer even belangrijk zijn, maar dat is wel een tweerailwereld. Feit blijft dat er een handvol merken is dat regulier drierailmaterieel maakt en dat er honderden bedrijven en bedrijfjes zijn die tweerail produceren. Dat gaat om loks, maar bijvoorbeeld ook om DCC. Losse DCC-decoders zijn niet voor niets veel goedkoper dan losse Motoroladecoders.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

Daaruit kunnen we toch concluderen dat het gangbare tweerailaanbod net zo gemakkelijk is te krijgen als het gangbare drierailaanbod?

Absoluut. Dat kunnen we concluderen. Het is ruim toegankelijk. Maar dat het aanbod minstens zo groot zou zijn, is volgens mij niet te concluderen. Integendeel.

citaat:
Met dit verschil dat het gangbare tweerailaanbod al een grotere variatie vertoont dan het gangbare drierailaanbod, zeker wat het railmateriaal betreft.

Ook dat is juist. Dat geldt overigens ook voor decoders. Zoals ik al zei, dat maakt het er voor de niet experten niet altijd eenvoudiger op. Want ook al is DCC een standaard, het gedrag van de decoders kan enorm verschillen.


citaat:
Maar mijn argument is telkens dat er voor tweerailers daarnaast nog een hele wereld bestaat waar ze wat meer moeite voor moeten doen.

Ook dat klopt. Maar dat geldt dus ook voor 3 railers, zoals Erik terecht al aangaf. Je kan je 3 rail baan zo bouwen dat er ook 2 rail op rijdt.


citaat:
Losse DCC-decoders zijn niet voor niets veel goedkoper dan losse Motoroladecoders.


Er werd al eens geopperd op dit forum dat dit zou kunnen komen door de aanwezigheid van een richtingsomschakelaar op Motorola decoders (dus extra componenten), die dan telkens voor 10 EUR verschil zouden aantikken.

n/a

citaat:
Losse DCC-decoders zijn niet voor niets veel goedkoper dan losse Motoroladecoders.


Er werd al eens geopperd op dit forum dat dit zou kunnen komen door de aanwezigheid van een richtingsomschakelaar op Motorola decoders (dus extra componenten), die dan telkens voor 10 EUR verschil zouden aantikken.
[/quote]

Steven86,

Ik weet niet waar jij deze onzin vandaan haalt, maar op een decoder zit geen, dus nogmaals geen mechanische rijrichtings omschakelaar.

Als bijvoorbeeld Uhlenbrock een decoder kan maken voorhet motorola formaat voor 25,-- tot 30,-- Euro, moet Marklin dat zelf toch ook kunnen, maar nee hoor, die kost dan ineens 80,--.

Wim.