Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

erik de noorman

De voordelen van 3 rail op 2 rail zijn voormij:
*geen keerlus probleem
*betere stroomafname
*eenvoudige bezetmelding
*bij k en c rails (na het scheiden van beide railstaven) kan zowel
 2 rail als 3 rail gereden worden zonder verdere ombouw
*bij ombouw, heel eenvoudige ombouw van 2 rail loks naar 3 rail
 daardoor grotere keuze aan rollend materiaal (ik koop nooit een 2
 rail lok die standaard voorzien is met sleper voor wisselstroom,maar
 een anoloog 2 rail die ik ombouw naar 3 rail en digitalizeer)
 *heel eenvoudige manier om een impuls kontakt in te bouwen (bij
  k rails) 1 of 2 puntkontakten isoleren van de anderen, draadje aan
  solderen verbinden met het te schakelen sein of wissel.
  Voorbeeld:Wanneer een lok met de sleper over het kontakt rijdt
  legt hij zelf een wissel in de juiste stand als hij
  een opstelbundel verlaat in een schaduwstation.
 *de rails kunnen met zowat alle soorten railmateriaaal bereden
  worden
 *rails poetsen zo goed als overbodig
Nadelen:
*estetisch zicht
 

Ik bouw veel mijn eigen 3 rail (2 rail voorzien van puntkontakten)
en dan moet je al goed opletten om de puntkontakten nog te zien.
Op mijn baan liggen de sporen bij dubbelspoor in HO even ver van
elkaar als bij het grote voorbeeld. Dus zeer slanke wissels in volle
baan. Dit zijn omgebouwde k slanke wissels of 2 rail wissels
voorzien van puntkontakten.

Waarom iemand van 3 rail naar 2 rail overstapt:
mischien heeft het iets te maken met de politiek die marklin voert om alleen op dat eilandje te willen zitten. Als je digitaal wil gaan rijden en dan star marklin volgt kan het duur zijn voor een systeem dat toch beperkingen heeft. Tot voor een paar jaar weinig Belgisch materiaal.
Ik ken persoonlijk modelbouwers die na jaren modelbouw met marklin zich niet voor vol aanzien voelen en overstappen naar 2 rail en plotseling zich wel een waardig modelbouwer vinden. Het zijn gewoonlijk ook deze mensen die achteraf ook zoveel kritiek en zelfs neerkijken op marklin en zijn rijders.
Voor mij telt niet met wat je modelbouwt maar wel wat je modelbouwt en hoe je modelbouwt.

Ik probeer de voordelen van alle systemen en merken uit te buiten
en ook als ik daarvoor een kompromis moet sluiten.

Erik

erik de noorman

Jan,

Het gaat voor mij niet om wisselstroom of gelijkstroom maar om 2 rail of 3 rail. En voor clubs zijn die puntkontakten er te veel aan.
Toch hebben de meeste clubs ook een 3 rail wisselstroombaan, vaak zelfs de 2 systemen door elkaar op een baan.

Erik

Brunel

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

De voordelen van 3 rail op 2 rail zijn voormij:
*geen keerlus probleem
*betere stroomafname
*eenvoudige bezetmelding
*bij k en c rails (na het scheiden van beide railstaven) kan zowel
 2 rail als 3 rail gereden worden zonder verdere ombouw
*bij ombouw, heel eenvoudige ombouw van 2 rail loks naar 3 rail
 daardoor grotere keuze aan rollend materiaal (ik koop nooit een 2
 rail lok die standaard voorzien is met sleper voor wisselstroom,maar
 een anoloog 2 rail die ik ombouw naar 3 rail en digitalizeer)
 *heel eenvoudige manier om een impuls kontakt in te bouwen (bij
  k rails) 1 of 2 puntkontakten isoleren van de anderen, draadje aan
  solderen verbinden met het te schakelen sein of wissel.
  Voorbeeld:Wanneer een lok met de sleper over het kontakt rijdt
  legt hij zelf een wissel in de juiste stand als hij
  een opstelbundel verlaat in een schaduwstation.
 *de rails kunnen met zowat alle soorten railmateriaaal bereden
  worden
 *rails poetsen zo goed als overbodig
Nadelen:
*estetisch zicht



Wat ??nzijdig Erik.
Enig tegenwicht.
Voordelen tweerail.
* Veel meer concurrentie en dus een betere prijs-prestatieverhouding. Dat geldt niet alleen voor het rollend materieel, maar bijvoorbeeld ook voor de rails en de digitale systemen.
* Een veel gevarieerder en omvangrijker aanbod. Ook dan moet je niet alleen aan het rollend materieel denken.
* Bij analoog technisch eenvoudiger. Er is geen keerrelais of decoder nodig en er is een enorme berg elektronica die je wel bij gelijkstroom, maar niet bij wisselstroom kunt toepassen.
* En inderdaad, met name het railmateriaal kan veel en veel fraaier dan bij M?rklin. Gezien de grote variatie geldt dat niet voor alle railsystemen. Ik vind Fleischmann rails niet mooier dan die van M?rklin. Maar zoiets als Tillig Elite is er voor drierail helemaal niet. Oh ja, en de K-slanke wissels zijn bepaald niet slank.

Sommige punten die je noemt kloppen niet of hebben praktisch weinig betekenis Erik. Zoals ik al schreef, bestaat het stroomafnameprobleem nauwelijks nog bij tweerail. De eenvoudiger railcontacten is vooral een theoretisch verhaal. Als je bijvoorbeeld een S88 met ingebouwde stroomdetectie koopt, dan is het maken van een terugmeldpunt net zo eenvoudig als bij drierail. In tegendeel tot wat je beweert kan veel tweerailmaterieel helemaal niets met M?rklin K-rails. Met name de puntstukken zijn een onoverkomelijke hindernis voor alles met net iets fijnere flenzen.

Nadelen tweerail:
* het keerlusprobleem voor wie dat een probleem vindt.
* stroomafname kleine lokjes

ps In de VS is schaal O met drierail nog heel normaal. En dan echt drierail, met zo'n lekkere dikke derde rail in het midden. Heeft ook niet zoveel met modelbouw te maken.

Kennen jullie deze trouwens? http://www.maerklinismus.de/ Heerlijk relativerend en toch een echte drierailliefhebber. Let vooral op de onthullingen.

tonycabus

Iemand heeft enkele jaren geleden een club voor M?rklinrijders opgericht. Omdat hij zelf vond dat vele clubs zich (misschien onterecht?) toespitsen op 2-rail. En dat terwijl zijn mooiste baantjes in 2-rail zijn uitgevoerd (en waar alles goed op rijdt ook!)



Zullen we de onnodige (onnozele[?]) discussie maar niet beter sluiten hier? Of gaan we door, constructief?

De hele wereld draait op kompromissen. In beide systemen worden er gemaakt, en in de hele rest van de modelspoorwereld.

Een pas geploegd veld maak je van golfkarton, dat er met een beetje "nabewerking" zo goed als echt uitziet.
Idem met een rijtuig op 1/100e: als het rijdt merk je daar niks meer van, integendeel! Al is een op 1/87e mooier in de vitrine.
Roco (RIP of ...?) maakte zijn 59 op basis van een Amerikaan tegelijk met de Duitse 216. Die kast was niet op schaal maar maakte een goede indruk en was ook nog betaalbaar.
Pas toen M?rklin-Trix een volledig nieuw model uitbracht werd daarover gediscussieerd. En werd niet neergekeken op dit merk, maar in tegendeel veel lof ge-uit op de maatvoering en de algemene afwerking.
Veel 2-railers kochten M?rklin-modellen om ze om te bouwen naar 2-rail.
Omdat ze mooi zijn en degelijk en dus hun prijs meestal waard.

Ieder merk heeft een eigen strategie.
Iedere firma wordt verschillend ge-managed.
Ook managers maken fouten. Zie Roco.

Dat instorten van de Duitse markt zat al lang in de pijplijn, van 1989 al.
Imho had Roco beter geprobeerd "Atlas" als klant te houden, en zo voor een grotere markt met bijna verzekerde omzet te kunnen produceren (wijlen Ir. Roskopf had dat goed gezien!).

De concurrentie tussen merken en systemen kan voor ons alleen maar een voordeel zijn.
M?rklin heeft dat ook gesnapt want ook zij begonnen weer een "Hobby"-lijn na Piko Hobby en Roco Playtime.

Er zijn dus geen redenen om ellenlange discussies op te zetten over iets wat sinds decennia een feit is: plagerijtjes.

M?rklin heeft intussen wel een flinke greep gekregen op de 2-rail-clan door het verwerven van Trix. En niemand huilt daarover.

En wat is er mooier dan een rijdende trein? 100 procent op schaal of niet, met puntkontakten of niet, in karton, kunststof of metaal?
Het gaat uiteindelijk toch erom treinen te zien rijden in een geloofwaardige omgeving.

En dank zij de inspanningen van ALLE fabrikanten hebben we nu geloofwaardige, waarvan v??l Belgische, modellen, die met realistische snelheden rijden voor prijzen die in vergelijking niet hoger liggen dan vroeger.

En wij maar zagen....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Inderdaad Tony,

Maar ik wil toch nog een ding kwijt aan Brunel.
Brunel ik heb het wel over het voordeel van 3 rail algemeen en anoloog. En je moet nog eens goed lezen wat ik heb geschreven.
De voordelen die jij nu aanhaald als de voordelen van 2 rail wel dat zijn nu de nadelen als je 2 rail anoloog rijdt.
Ik verbouw mijn slanke k rails naar nog slankere wissels heb ik geschreven en geen enkele 2 rail of 3 rail producent heeft zulke slanke wissels zoals ik ze toepas. Op deze mannier wordt3 rail rijden veel goedkoper dan 2 rail.

Ik rijdt zowel anolaag als digitaal (IB) en mijn mogelijkheden zijn onbeperkt 2 rail of 3 rail. En het nemen van de hartstukken met die wielflenzen is mits een kleine aanpassing geen enkel probleem

Erik, niet voor of tegen maar wel het beste van alletwee.

wisselstromer

leve marklin [:D]

ik heb al bijna heel mijn leven (20vd26jaar) marklin treinen (cvan de 80loks zijn er 70marklin) maar had mijn vader 20 jaar geleden gene marklin gehad maar DC treinen dan had ik nu ook geen marklin gehad
Moest ik NU opnieuw beginne koos ik waarschijnlijk ook voor het DC systeem omdat er meer keuze is en omdat ze gwoon veel goedkoper zijn want ik koop vrijveel AC modelle van roco en deze zijn ong 100eur duurder dan de dc modellen
Ik merk ook wel dat bij de winkeliers er vooral op marklin gekapt wordt , en dictatoriale aanpak zo van "Jullie moeten dit dat en dat in jullie winkel hebben, anders slechte punten en kan je langer op je bestelling wachten"
dit is natuurlijk reinste bull shit .

maar toch
de marklin modellen zijn mss niet zo mooi afgewerkt als de andere modellne maar om 1 vorbeeld te geven, de markli type 59 en die van roco .... maar da is natuurlijk hetzelfde als de vergelijking vna de bolle neuzen

er  zal altijd wel een vete zijn tussne marklinisten en de rest maar ik zal er niet wakker vna liggen

mvg

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

erik de noorman

En zo zijn wij vandaag allemaal  verstandig bezeig geweest.

Erik

Brunel

Inderdaad Tony,
Nog even aan Erik. Veel van de mogelijkheden die jij in drierail cre?ert vergen flink wat ombouwwerk, waar de gewone modelspoorder niet aan toekomt. Niet iedereen kan en wil zelf modellen ombouwen en er zijn al helemaal weinig mensen die zelf wissels verbouwen of puntcontactrails uit tweerail maken. Dat soort vaardigheden heeft eigenlijk ook niet zoveel met het systeem te maken, zoals je zelf al een paar keer terecht opmerkte. Wie veel kan, kan met ieder systeem een fraaie modelbaan maken.
Het gaat mij om de voor- en nadelen waar de doorsnee modelbouwer mee te maken heeft. En de doorsnee tweerailer kan voor vrij weinig geld railmateriaal kopen dat voor de gewone drierailer niet bestaat. De doorsnee tweerailer heeft in het algemeen een grotere keuze dan de doorsnee drierailer. Voor typische tweeraileigenaardigheden, zoals de keerlus en de detectie, zijn inmiddels plug and play oplossingen in de handel waardoor je nauwelijks nog van problemen kunt spreken.


Tony, zo'n onderwerp kun je nog lang plezier van hebben. Telkens als de onzalige discussie tussen tweerail en drierail ergens anders aan de orde komt, kun je hiernaar verwijzen met de opmerking dat we dat al flink hebben uitgekauwd. Uiteindelijk is het ook nog tamelijk rustig behandeld. Wie dit leest, kent de voor- en nadelen wel zo'n beetje en kan zijn eigen conclusies trekken.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel
Als je bijvoorbeeld een S88 met ingebouwde stroomdetectie koopt, dan is het maken van een terugmeldpunt net zo eenvoudig als bij drierail. In tegendeel tot wat je beweert kan veel tweerailmaterieel helemaal niets met M?rklin K-rails. Met name de puntstukken zijn een onoverkomelijke hindernis voor alles met net iets fijnere flenzen.

Nadelen tweerail:
* het keerlusprobleem voor wie dat een probleem vindt.
* stroomafname kleine lokjes


Brunel, dat wordt dan wel een heel duur terugmeldpunt tenzij je zelf terugmelders uit bouwpakketjes kan solderen. Mag ook eens gezegd worden.

Er wordt hier nogal veel over estetiek gebabbeld. Dat is ook zo'n subjectief iets h?.
Die railschoenen op 2 rail zinnen me estetisch ook niet. Het hoge profiel van vele gelijkstroomrails, ook niet. Dat er geen ruimte zit tussen balast en rail, ook niet.
Dat het plastic van F* rails over de jaren krimpt, een T* rail zich zeer lastig laat liggen, het hartstuk van wissels moet gepolariseerd worden, er onder een Fleischman loc een champignon hangt... Dat als ik binnenkom op een modelbaantentoonstelling ik een loc met plastic kap vanop 8 meter afstand kan spotten, hoe goed hij ook gemaakt is, dat ik dit ook met mijn eigen modelbaan kan, ...
Kortom, over estetiek kan heel veel heen en weer gebabbeld worden.
Allemaal water naar de zee dragen.

Misschien is dit wel een essentieel verschil: gelijkstroom vergt in vele opzichten heel wat meer studie van de gebruiker. Tot en met het protocol (DCC). Technisch superieur noemen velen het. Het is dat 'superieur' dat in vele discussies een ranzig kantje krijgt. Misschien daarom dat men af en toe 3 railers amateurs noemt, of dat andere 3 railers dermate opkijken naar 2 rail en zich haasten om te schakelen. Weet ik veel. Oh, en ik heb gewoon maatje 42 [:D]

Wat me verder opvalt in discussies: vele van de idee?n van M?rklin die als technisch inferieur worden bestempeld, vind ik persoonlijk buitengewoon goed als intrinsieke produktfeature. Ik zal waarschijnlijk een buitenbeentje zijn.
E?n voorbeeldje. Zo mis ik ?cht de DIP switches op de recente decoders van M*. Een echte achteruitgang wat mij betreft. Als ik nu een decoder heb die ik niet meer kan adresseren, zit ik dus alle adressen af te lopen. Nochtans zijn die DIP switches jarenlang het onderwerp van spot geweest. Wel, ze zijn nu weg en ik mis ze. Wat mij betreft, had M* die opmerkingen uit de technisch superieur hoek voor dat feature nog jaren naast zich neer kunnen leggen.

Wat toegankelijkheid van de hobby betreft:
Zolang je met een ovaaltje speelt zie ik namelijk weinig verschil tussen een piko/roco startset of een m?rklin, maar van zodra je wat meer wil, vind ik de leercurve bij gelijkstroom hoger dan bij wisselstroom. Heel wat gelijkstromers zijn het daar uiteraard niet mee eens, maar die overschatten gewoon de kennis van elektronica bij anderen.

Beginners dus gelijk (startset), ervaren modelspoorders ook gelijk (cf. Erik), maar de moot er tussen in? Geen idee eigenlijk.

Wat omschakelen betreft. Volgens mij heeft omschakelen naar 2 rail met een bestaande investering in 3 rail veel meer te maken met subjectief gevoel en sociaal ge?nduceerde innerlijke onzekerheid over eerder gemaakte keuzes dan met re?le voordelen, maar goed dat is mijn mening.

Tenslotte nog even iets over het verschil tussen keuze en aanbod. Ik ben het er roerend mee eens dat er meer keuze is in gelijkstroom materiaal. Het aanbod (in de juiste zin van het woord) is evenwel stukken minder (loop alle winkels maar eens langs) TENZIJ alweer je gevorderd bent, dan vind je je adressen wel...

tonycabus

Doe maar rustig verder hoor, jongens!
Ik liet even een ballonnetje op en ... jewel!
Ik wist wel dat dit doorging[;)]

Maar...er komen steeds weer gezichtspunten te voorschijn die interessant zijn, je weet nooit waar dit gaat eindigen.

En ja, misschien, als ik vroeger ook met M?rklin begonnen was, was ik nu misschien ook M?rklinist.
Ik blijf bij mijn stelling: de "vete" is puur vriendelijke plagerij.
En laten we blij zijn daarover: zolang we mekaar kunnen plagen geven we om mekaar. Anders wordt hert pesten, en dat is niet leuk.

Erik zou hoognodig eens aan een artikel voor MSM moeten beginnen, ik ken hem nu een beetje, en kan jullie verzekeren dat die kerel een goudmijn aan idee?n is. Van niets (zeg maar verpakkingsmateriaal, bvb) maakt die wat. En flexrail voorziet hij van nauwelijks zichtbare "puko's". Erik zou nog wel eens wat notoire 2-railers kunnen bekeren[;)]

@Brunel: je hebt gelijk, er zijn best mensen die met fabrieksspulletjes aan de slag gaan en verder niks meer.
Maar de meeste modelbouwers kijken net dat beetje verder, en verder, en verder...
want een of andere dag evolueren we. Zoals Erik maar ook zovele anderen.
En dat is het leukere aan de hobby. Dat vind jij toch ook, niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tonycabus

.... Erik zou nog wel eens wat notoire 2-railers kunnen bekeren[;)]

Bij sommige notoire 2-railers maakt hij weinig kans [:D]

Brunel

citaat:

Er wordt hier nogal veel over estetiek gebabbeld. Dat is ook zo'n subjectief iets h?.
Die railschoenen op 2 rail zinnen me estetisch ook niet. Het hoge profiel van vele gelijkstroomrails, ook niet. Dat er geen ruimte zit tussen balast en rail, ook niet.



Dat zinnetje over het hoge profiel van sommige tweerailrails is essentieel. Inderdaad is er tweerailrails met een hoog profiel, hoewel meestal niet zo hoog als bij M?rklin. Maar er is ook tweerailrails van 2,1 mm hoogte en zelfs van de vrijwel correcte 1,8 mm hoogte. Alle rails van M?rklin zijn behoorlijk grof, de tweerailer heeft wat te kiezen, ook waar het de estetiek betreft. Over estetiek valt moeilijk te twisten en dus is het wel zo prettig dat er wat te kiezen valt.
Die andere zinnetjes over de rails zijn dan ook een beetje raar. Alsof er maar ??n type tweerailrails is.

Misschien is dat wel de kern. M?rklin biedt een goed uitgedacht, maar nogal gesloten systeem. Dat is handig en veilig, maar de keuze is beperkt en de grenzen zijn vaak moeilijk te overschrijden. Bij tweerail is de keuze van begin af aan groter. Dat kan verwarring wekken, maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden groter. Dat is ook de reden waarom er wordt overgestapt van drierail naar tweerail. Mensen zijn dan tegen de grenzen van het M?rklinsysteem aangelopen.
Misschien is tweerail hier en daar technisch wat ingewikkelder, maar er valt ook meer mee te bereiken en tweerailers zijn daar dan trots op. Misschien lijkt dat wel op neerkijken.

De keuzevrijheid van tweerailers is echt groot Steven. Als een tweerailer zin heeft om alleen met metalen kappen te rijden, dan kan dat. Koopt hij toch gewoon alleen Trix of Hag. [:D]


n/a

citaat:
Geplaatst door janjozef

Hoe zou het komen dat er in de modelspoorclubs hoofdzakelijk met 2-rail gelijkstroom wordt gereden ??? en veeeeeel minder met 3-rail wisselstroom. En op welk stroomsysteem rijdt marklin Z en marklin I eigenlijk ??? Wie heeft al ooit een 3-rail wisselstroombaan gezien in schaal O ??? Okee ik ga volledig off-topic maar ik stel zomaar onnozelweg wat vraagjes.

Jan



Bij onze club zijn de drierail rijders veruit in de meerderheid. Bij vele Nederlandse clubs is dit het geval. Ook staan op vele Nederlandse beurzen tegenwoordig heel vaak drierail module banen. Wij zijn er op de club ook mee bezig.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

....Bij onze club zijn de drierail rijders veruit in de meerderheid......

Ik ervaar dat zo dat de 3-railers een staatsgreep hebben gepleegd[8D]
Toen de club werd opgericht waren er nog geen 3-railers, in de loop van de tijd zijn ze binnengeslopen zonder dat iemand het in de gaten had.[:D]

n/a

Ja Klaas vlug wat tweerailers lid maken van de club he [:)]. Het marktaandeel van Marklin is de laatste 10 20 jaar in Nederland enorm gegroeid.
De keuze voor het drierail systeem is tegenwoordig groter dan ooit. Ik kan bijvoorbeeld bijna geen merk dat geen locs maakt voor het Marklin systeem. Alleen bij drierail is de keuze van rails beperkter dan bij tweerail. Zoveel meer keuze hebben tweerailers niet meer hoor. Het verschil is niet meer zo groot als 10 of 15 jaar geleden.[:)]