Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Jordey

De vergelijking gaat met de kano inderdaad niet helemaal op[:I] dat neem ik terug.

Het gaat mij om dat gesteld wordt dat plastic modellen  net zo duur zijn om te produceren als de metalen modellen en kwalitatief even goed zou zijn. Dat geloof ik niet.

Ik ben met het met je eens dat het plastic voor onze modellen over het algemeen goed genoeg is. Wel zie ik bij mijn (toevallig gelijkstroom) vrienden dat ze locs met plastic kappen vaak moeten verzwaren om een langere slep de helling op te trekken. Dit hoef ik met mijn metalen locs echt niet te doen.

Jordey


Steven86

citaat:
Geplaatst door janjozef

Jordey zulk een uitleg geeft mij enkel de bevestiging dat het dan veel intressanter is om kunstof modellen te bouwen inplaats van van metaal. Hierdoor zal het voor meer mensen mogelijk zijn om een exemplaar te kopen. Als voorbeeld de 51 van Mehano. Daar zullen de eerste week van uitkomen meer stuks van verkocht worden als dat jocadis er ooit in metaal verkocht heeft. Dus is het goedkopere kunststof toch veel democratischer dat het duurdere metaal.

Jan


Je vergeet dan wel dat vrije keuze van de consument in materialen en diensten, ??n van de elementen van een vrije economie en democratie is. Als je enkel op basis van het argument bewerkelijker, dus toegankelijker voor meer mensen redeneert, dan krijg je een oostduits model (van tijdens de DDR). In de DDR waren metalen locmodellen bijna niet te krijgen bv. Niet echt democratisch... Democratie = het volk beslist. En bij dat volk zit dus heel wat volk dat metalen modellen wilt.

Steven

Havoc

citaat:
Als je enkel op basis van het argument bewerkelijker, dus toegankelijker voor meer mensen redeneert, dan krijg je een oostduits model (van tijdens de DDR). In de DDR waren metalen locmodellen bijna niet te krijgen bv.


Ook een beetje ongelukkig gekozen. Maar er is nog een niet te verwaarlozen rol: marketing. Zelfs al zou het evenveel kosten om metaal of plastic te gebruiken, je moet toch ergens een onderscheid mee kunnen maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

Marketing is een heel belangrijke factor inderdaad. Die moet eveneens doorgerekend worden in het aantal verkochte modellen.

Brunel

citaat:
Geplaatst door Jordey

De vergelijking gaat met de kano inderdaad niet helemaal op[:I] dat neem ik terug.

Het gaat mij om dat gesteld wordt dat plastic modellen  net zo duur zijn om te produceren als de metalen modellen en kwalitatief even goed zou zijn. Dat geloof ik niet.

Ik ben met het met je eens dat het plastic voor onze modellen over het algemeen goed genoeg is. Wel zie ik bij mijn (toevallig gelijkstroom) vrienden dat ze locs met plastic kappen vaak moeten verzwaren om een langere slep de helling op te trekken. Dit hoef ik met mijn metalen locs echt niet te doen.

Jordey





Dat hangt van de bouwwijze af. Vroeger werden kunststof modellen net zo gebouwd als metalen modellen: een bodemplaat met een kap erop en als extra hier en daar een gewichtje. Zo'n model is grotendeels hol en is in de kunststof versie dus niet al te zwaar. Maar tegenwoordig bestaat zo'n model uit ??n bonk metaal met een kunststof schil erom heen. Je zou het hibride kunnen noemen. In ieder geval hoeft zo'n model niet lichter te zijn als een model met een metalen kap met de bijbehorende trekkracht.

tufken

Luc, Tony, werk aan de winkel, als ik die doorscan krijg ik direct een virus en Spywaremelding

snel verwijderen
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


ysbeer

citaat:
Geplaatst door tufken

Luc, Tony, werk aan de winkel, als ik die doorscan krijg ik direct een virus en Spywaremelding

snel verwijderen



Hoe,wie waar wat?????????????????????????????????????????????

wim ysbeer

Anarchy


dancer

hm...
Van te voren was ik echt pro M?rklin... /3 rail...
Maar aangezien M?rklin niet alle modellen produceert die me bevallen, ben ik ook begonnen met HAG en Liliput...
Hag bevalt me, maar is duur..maar wel degelijk..de oude generatie locs zijn wel breed...
Ik heb ook Liliput: ze ehbben een paarmooie modellen maar de motor is niet zo goed als M?rklin...
Eignelijk moet je je wereld verbreden, en kijken naar alle merken... en dat is inderdaad het probleem bij de M?rklinisten in vele gevallen..
Ook begin ik het als 3- railer beu te worden dat M?rklin soms echt zo vaak oogkleppen heeft.... (te veel commerci?le modellen die ze uitbrengen o.a. ...)
M?rklin modellen: sommige zijn mooi, en ik vind het metaal echt fantastisch...
De Liliput treinen die ik heb zijn heel broos...

Dus: er zijn voor en nadelen aan metalen of kunststof locs...

M?rklin maakt voor Spoor 1 wel tof en goedkoop materiaal!!  en Voor spoor Z ook...... (vergelijk de prijzen van Spoor 1 locs van M?rklin eens met andere merken!!)

Het is ook zo dat 2 rail rijders eerder low budget gaan dan 3 rail rijders..denk ik..

elk merk heeft zijn goede en slechte kanten, be open minded!!

Waarom oorlog voeren..er is al zo veel oorlog op de wereld.... we gaan toch niet die debielen als de politiekers nadoen hoop ik?

Groeten






Havoc

citaat:
M?rklin maakt voor Spoor 1 wel tof en goedkoop materiaal!! en Voor spoor Z ook...... (vergelijk de prijzen van Spoor 1 locs van M?rklin eens met andere merken!!)



Earth calling dancer, earth calling dancer...

Tof en goedkoop spoor 1 materiaal? Ik heb geen flauw idee met wat je vergelijkt hoor maar ik wil het wel graag weten. Misschien vergeleken met Aster of Lemaco, maar als je er Accucraft, Aristo of Bachman bijhaalt...

En in spoor Z heb je niet veel keus. Het is de enige grote fabrikant. Er zijn heel wat kleinserie fabrikanten en die zijn inderdaad een stuk duurder. Maar de vergelijking gaat niet op.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jarikd

Dancer doelt waarschijnlijk op het Marklin Maxi assortiment. Daarin heb je voor ongeveer 200 euro een startset. Op beurzen vindt je nieuwe loks voor ongeveer 100 euro. Je zou kunnen zeggen spoor 1 voor H0 prijzen. Alleen is de detaillering iets minder.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

dancer

Yeaaa

Voor iemand die begint met Spoor1 is Marklin wel goed...
als je ziet naar de prijzen van H?bner bv.. H?bner heeft natuurlijk wel materiaal dat prachtig is...
Als M?rklin er nie was geweest, dan was Spoor z er misschien niet...
Dus: elk merk heeft zijn goede en slechte kanten
Ook al is M?rklin duur..voor kinderen is M?rklin ho wel ideaal om te beginnen: geen problemen met keerlussen...
Ik vindt dat bij de gelijkstroommerken de locs echt niet sterk genoeg zijn: een buffer geraakt gemakkelijk los of verloren, en andere details breken er ook gemakkelijk af...  Bij mijn M?rklin modellen heb ik zoiets nooit voorgehad... Echt sterk materiaal vindt ik....  



Jurgen

citaat:
Geplaatst door dancer


Ik vindt dat bij de gelijkstroommerken de locs echt niet sterk genoeg zijn: een buffer geraakt gemakkelijk los of verloren, en andere details breken er ook gemakkelijk af...  Bij mijn M?rklin modellen heb ik zoiets nooit voorgehad... Echt sterk materiaal vindt ik....  



Mijn type 122 heeft een afgebroken buffer. [:p]
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit gebeurd is toen ik nog wat jonger was. Toen was er af en toe wel eens een serieuze botsing op mijn baan. [:D] Die botsingen waren trouwens nooit de bedoeling. Het eerste wat ik deed was nakijken of er geen stukken afgevlogen waren. Maar de buffer was er dus op een keer toch afgevlogen. Ook bij mijn reeks 16 is er aan de zijkant ooit eens een stukje afgebroken. Dit heb ik wel nog kunnen lijmen en als je het niet weet, dan zie je het ook niet.

Maar bij M?rklin kunnen dus wel degelijk stukken afvliegen. [:D]


Trouwens, Dancer, "ik vindt"? Dat is toch wel overdreven hoor. [:D][:p]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

Ik kijk zeker niet neer op Marklin, maar hun modellen passen niet altijd bij hetgeen ik doe (NMBS Ep. V). Vandaar dat ik de laatste tijd niets of zogoed als niets meer gekocht heb van M?rklin.
Wat de kwaliteit betreft:
Ik ben half tevreden tot zeer tevreden van M?rklin, afhankelijk van het gekozen model.
De "goedkopere" modellen 37xxx met een gewone hoogvermogen motor durven wel eens voor problemen zorgen.
Maar de duurdere loc's 39xxx zijn van een enorm goede kwaliteit. Ik heb er nooit problemen mee gehad, en zowel de aandrijving als de afwerking liggen op een erg hoog niveau. Een niveau dat ik bij nog geen enkel ander merk heb truggevonden, maar de prijs is er ook naar 300 euro en meer zijn meer regel dan uitzondering.
Verder is het ook zo dat een M?klin loc op een M?rklin baan altijd zeer goed werkt, en nergens problemen geeft. En dit is niet altijd het geval met andere merken, daar durven er wel eens problemen opduiken met ontkoppelrails, ontsporingen e.d.
Voorbeelden hiervan zijn de 51 van mehano of de 13 van ls.

Ik kijk dus zeker niet neer, en in mijn ogen is het nog steeds een goed merk, op voorwaarde dat je voor de duurdere loc's kiest.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

Neerkijken op M?rklin doe ik zeker niet. Waarom ook. Wel heb ik de indruk als je kritisch bent voor hun modellen (zoals ik alle merken bekijk trouwens) dit gemakkelijk wordt uitgelegd als zou je anti M?rklin zijn, en dat is pertinent niet waar. Zoals alle merken hebben zij ook hun goede en minder goede, hun geslaagde en minder geslaagde modellen. Ik heb er zelf een stuk of vijf (Ma/Trix) dus gelijkstroom, ondertussen digitaal, en ja, er zijn dingen die ze voor hetzelfde geld anders hadden kunnen doen (gele LED's als koplampen zijn lelijk)
maar zij zijn hierin niet de enige (de 77 van Mehano heeft die lelijke dingen ook, en er zijn ook nog anderen) Dus ja, ze zijn niet perfekt, zullen het zoals andere merken nooit zijn, (zelfs Olaerts en andere dure merken niet) Maar wat geeft het. Als je er echt niet mee kan leven verander je de lampen (of andere dingen) Het alternatief is ze niet kopen, maar dan ontzeg je jezelf prachtige modellen die....een zeer klein .......ietsiepietsie.....foutje....hebben.
Met vriendelijke groeten
Peter