Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Brunel

Dat hing een beetje van de fabrikant af. Lima had dat toen beter onder de knie dan M?rklin of Fleischmann die nog voornamelijk in metaal bouwden.

Volgens mij is de voorliefde voor metalen kappen vooral een gevoel. Het pakt zo lekker beet. [:)] Is ook wat waard, maar ik pak wel wat anders beet. [:D]

GeM

citaat:
Geplaatst door tonycabus

En het gebruikte zink oxydeert in de legering[:(][:(][:(]


Hallo Tony
Ikzelf heb nog enkele stokoude locs (eentje van begin jaren 60, eentje van eind jaren 60) en daar is (op het eerste zicht) niets van te merken. Kan je precies vertellen waar ik op moet letten om die oxidatie na te kijken? Kan dit ook vermeden worden door de modellen bv. op een bepaalde manier te stockeren, of is dit probleem eigen aan blootstelling aan de lucht? Alvast bedankt!

Gert
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

guy holbrecht

Zinkpest heeft te maken met onzuiverheden in het basismateriaal. Dit komt vooral voor in pr?-Tweede Wereldoorlog modellen, oorlogsmodellen (als die er zijn) en modellen van juist na de tweede Weredloorlog. Momenteel is het basismateriaal voldoende zuiver (tot 99.9%) zodat de kans op zinkpest bijna onbestaande is. Veel heeft echter te maken met de manier van het bewaren van je modellen. Bij een te hoge luchtvochtigheid of bij schommelende temperaturen in je treinenkamer, zet je de deur open voor zinkpest. Zorg dus voor een constante vochtigheid (niet hoger dan 65 %) en een constante temperatuur (rond 18?) en je zal minder last hebben van dit ongemak.
Hoe herken je zinkpest? Er onstaan op het gietstuk doffe witte plekken waar van binnenuit corrosie ontstaat. Deze corrosie (een kristallistatieproces in het metaal)vreet zich van binnenuit door de verflaag zodat het gietmateriaal blootgesteld wordt aan de lucht, bros wordt en gaat breken.Dit proces kan niet teniet gedaan worden, doch je kan het effect beperken ( en tot stilstand brengen)door een goede bewaring van je modellen. We komen hier uiteraard binnenkort nog op terug in Modelspoormagazine, waarbij we enkele fouten in het bewaren van onze treinen onder de aandacht willen brengen.

Groeten,
Guy

Steven86

citaat:
Geplaatst door tonycabus

En het gebruikte zink oxydeert in de legering[:(][:(][:(]
Plastic kan met de tijd vervormen maar daar valt nog wat aan te doen, aan zinkpest helaas niet.
Dat is de reden waarom zoveel andere fabrikanten hun kasten uit kunststof gieten. Ik heb me zelfs door insiders laten vertellen dat de kostprijs zowat gelijk is, kunststof soms zelfs duurder.



Volgens mij is er meer bros kunstof (van de ouderdom) in omloop, dan metaal met zinkpest.

n/a

En als kunststof duurder zou zijn dan metaal. Dan werden er heel wat meer metalen locs gemaakt.

Steven86

Idd. Dat verhaal dat kunststof even duur zou zijn, volg ik ook niet. Dat is als je enkel naar de grondstof kijkt. Dat is echter maar ??n aspect van het verhaal. Je moet ook rekening houden met de kostprijs van de mal, de energie die nodig is voor het bewerken ?n de nabewerking (vaak handarbeid) aan een metalen model.

Voor wie echt wil weten wat er allemaal te pas komt aan de productie van een metalen kap, is de inleiding van een HAG catalogus fijne lectuur.

En voor wie beweert dat een metalen kap niet zoveel detail kan bevatten als een kunststof kap, kan ik enkel maar adviseren eens een stap in de wereld te zetten en naar de vele mooie metalen modellen te gaan kijken. En alvorens het moraliserend vingertje (al)weer de hoogte in gaat: daarmee bedoel ik niet per definitie een M?rklin kap.

Weet dat je kunststof prullaria zoals slangen etc. ook aan een metalen kap kan toevoegen.

Een belangrijk voordeel van de metalen kap is overigens nog niet genoemd. Ze laat geen licht door. Ja, kenners weten wat ik bedoel: ze laat geen licht door. Ook niet als de loc slechts 90 EUR kost. [;)]

ysbeer

Lijkt wel oorlog[:(!]

ik schaar mij aan de plastic zijde,wie volgt mij
op tegen de ijzervreters[8D][8D]

wim ysbeer(koel hoofd)

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

plastic zijde,wie volgt mij
op tegen de ijzervreters[8D][8D]

wim ysbeer(koel hoofd)




Kunststof Wim, kunststof is geen plastic. [:)] Je hebt natuurlijk edele kunststof en goedkoop kunststof. Mijn Roco V80 is edel kunsstof, mijn Roco BR 215 dat zijn net gerecycleerde, in de massa gekleurde, PET fles korrels.

Anders wel een prima stille loc die netjes mijn kuiswagen trekt. Prijs kwaliteit onklopbaar. Uren rijden zonder mopperen. Maar geen zicht h?. Nog foutief beschrift ook [:D]

Hier is ie:
Ik ben er ondertussen erg aan gehecht. De weathering is van mij, niet van Roco. Jammer dat ik de foutieve beschrifting niet echt opgelost krijg. Fout loc nummer op de foute livrei. Ach...

ysbeer

Zoals met alles in deze wereld.
HET BLIJFT BEHELPEN[:(]

En de oude wijsheid zegt.

Alle plasiek is kunstof,maar niet alle kunstof is plastiek[^][^]
Je hebt gelijk.[:)]

Overigens deze 215 van roco in niet zulk een schreewend rood is best een goede lok voor ik men 40 Euro.
En bij de 215 in blauw/beige is de beschrifting ook nog juist ook.
geen super model natuurlijk,maar wel 4 maal beter dan mijn eerste lok die ik ooit van fleischman kocht (1962) zeker wat details en rijden betreft.[:D]

met groet wim ysbeer

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zoals met alles in deze wereld.
HET BLIJFT BEHELPEN[:(]

En de oude wijsheid zegt.

Alle plasiek is kunstof,maar niet alle kunstof is plastiek[^][^]
Je hebt gelijk.[:)]

Overigens deze 215 van roco in niet zulk een schreewend rood is best een goede lok voor ik men 40 Euro.
En bij de 215 in blauw/beige is de beschrifting ook nog juist ook.
geen super model natuurlijk,maar wel 4 maal beter dan mijn eerste lok die ik ooit van fleischman kocht (1962) zeker wat details en rijden betreft.[:D]

met groet wim ysbeer



Momenteel kan je hem idd aan 40 EUR krijgen [:)]. Op eBay kan je met wat geluk hem nog goedkoper krijgen. En het is een zeer goed werkpaard om de kuisploeg te trekken bv. want er zit de onvolprezen 5 polige motor in. De blauw/beige variant is wel correct, dus wie een correcte wil moet wegblijven van de rode.


Greetz,

Steven

Jordey

Als plastic minstens net zo goed is als metaal begrijp ik niet waarom bij alle merken de metale kappen in de duurdere prijsklassen zit?

Wat ik ook niet begrijp is dat producten van plastic die in locs worden verwerkt (een zachte plastic soort die te smelten is) in andere branches als minderwaardig wordt gezien en hier gelijkwaardig aan de metalen.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld de kanosport waar ik ook fanatiek in ben. Daar worden boten bijvoorbeeld van polyethyleen gemaakt (plastic dat kan smelten bij lage temperaturen) en van vezels zoals polyester, kevlar en carbon. Deze laatste zijn ver superieur boven de eerst genoemde type plastics (ook boven metaal) waar onze locs van zijn gemaakt.

Het nadeel van de zachte plastics is dat het veel minder stijf is dan metaal. Bovendien verkleurt plastic eerder en kan wit uitslaan.

Overigens is de productie van metalen kappen een stuk duurder dan die van plastic. De prijs gaat namelijk in 2 zaken zitten. 1) arbeidskracht 2) de mallen.

Aan de mallen voor metalen kappen worden veel hogere eisen gesteld. Het metaal wordt onderzeer hoge druk in de mallen geschoten (snelheid vergelijkbaar met een pistoolschot), zodat ook het kleinste detail zichtbaar wordt op de loc. Hierdoor is de slijtage en uitval van de mallen veel hoger dan die van plastic.

Jordey

janjozef

Jordey zulk een uitleg geeft mij enkel de bevestiging dat het dan veel intressanter is om kunstof modellen te bouwen inplaats van van metaal. Hierdoor zal het voor meer mensen mogelijk zijn om een exemplaar te kopen. Als voorbeeld de 51 van Mehano. Daar zullen de eerste week van uitkomen meer stuks van verkocht worden als dat jocadis er ooit in metaal verkocht heeft. Dus is het goedkopere kunststof toch veel democratischer dat het duurdere metaal.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jordey

citaat:
Geplaatst door janjozef

Jordey zulk een uitleg geeft mij enkel de bevestiging dat het dan veel intressanter is om kunstof modellen te bouwen inplaats van van metaal. Hierdoor zal het voor meer mensen mogelijk zijn om een exemplaar te kopen. Als voorbeeld de 51 van Mehano. Daar zullen de eerste week van uitkomen meer stuks van verkocht worden als dat jocadis er ooit in metaal verkocht heeft. Dus is het goedkopere kunststof toch veel democratischer dat het duurdere metaal.

Jan



Ja daar heb jij helemaal gelijk in. Het is maar net welke argumenten je het zwaarst laat wegen.

De ene geeft dan de voorkeur aan metaal de ander aan plastic. Ik koop ook makkelijker een goedkopere loc met plastic kap. Als ik besluit toch een dure loc te kopen dan heb ik toch wel graag dat het een van metaal is.

Jordey

Havoc

Niet overdrijven h?, bij goed gebruik maakt het niet zoveel uit.

Het is niet omdat plastic kan smelten of niet dat het minderwaardig is. Dat zijn enkel eigenschappen, gen kwaliteitsoordeel. Dat een kano van polyethyleen minder goed is omdat hij minder stijf is, tot daar aan toe. Eentje met kevlar- of glasvezel en epoxy zal veel stijver zijn inderdaad. Maar de prijs zal er naar zijn want die polyethyleen kunnen ze blaas-spuiten terwijl de vezel-epoxy met de hand moet gelamineerd worden. Trouwens, de polyethyleen zal door zijn flexibiliteit minder snel scheuren bij het botsen.

Mallen verslijten inderdaad. Ik heb zelf nog genoeg mallen laten maken om daar iets van te weten, maar dat hangt van enorm veel factoren af. Verder zijn de reeksen bij treintjes nu niet zo enorm als voor consumptie-goederen. Maar zelf een plastic mal verslijt en afhankelijk van de plastic zelfs vrij snel. Ook het gebruikte plastic is belangrijk, de UL rated plastics hebben inox mallen nodig als je er enkele tienduizenden wil maken. Maar voor een kleine reeks is alu ook goed. (zelfs de kleurstof heeft zijn invloed)

De prijs van mallen wordt enkel bepaald door de werkuren eraan. Niet welk materiaal ermee gespoten wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

De vergelijking met kano's vind ik wel een beetje typisch. Aan een kano worden andere en aanzienlijk hogere eisen gesteld als het gaat om slijtvastheid en weerstand tegen beschadigingen. Voor de modeltreintjes is de gebruikte kunststof meer dan goed genoeg.

De kwetsbaarheid van een model heeft vooral met de graad van detaillering te maken. Daarbij maakt het niet zoveel uit of er metaal danwel kunststof is gebruikt. De modellen van Fleischmann zijn niet kwetsbaarder dan die van M?rklin, omdat die fabrikanten een vergelijkbare filosofie hanteren die stelt dat er geen gemakkelijk afbreekbare onderdelen op een model moeten zitten. Roco denkt daar anders over.