Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarom wordt hier zo neergekeken op Marklin?

Gestart door Havoc, 15 juli 2005, 19:29:32 PM

Brunel

citaat:
Geplaatst door Davy

Dat hoeft niet beter te zijn. Is wel een stuk duurder en duurzamer.[:D]
Het bewerken van metaal en het gieten ervan is zo'n 35% qua produktiekosten duurder dan het gebruik van kunststof ook al wordt dat produkt ook steeds duurder door de hoge olieprijzen.



De grondstoffen vormen maar een fractie van de totale kosten Davy. Ik denk dat in een lokje toch al gauw een euro aan kunststof of metaal zit.

Jordey

Davy heeft gelijk.

De laatste jaren heeft Marklin erg goede metale locomotieven met veel
details geproduceerd. Dit vind je al bij locs vanaf ongeveer 175 - 200 Euro (winkelprijs). Ik heb zo bijvoorbeeld de BR55 (37550). Die mijn inziens erg veel details heeft. Ook zijn de kleuren die marklin voor locs en wagons gebruikt gewoon goed. (Dan heb ik het niet over het hobby programma.)

Het voordeel van metaal is: krijgt het een stootje dan breekt een detail niet meteen af. Je kunt het gewoon weer recht buigen.

Ik vind dat je vooral blij moet zijn met wat je hebt. Als dit het geval is dan hoef je je ook niet af te geven op andere merken of systemen (of af te kraken).

De discussie met wat beter is vind ik vrij zinloos is. Aan beide (3 rail 2 rail) kanten worden goede en minder goede dingen geproduceerd. Dus er is altijd wel wat te vinden om je tegen af te zetten. Maar met wat voor een reden? Om je zelf een beter gevoel aan te praten dat je de goede keus hebt gemaakt?

Ik heb vorig jaar zelf voor Marklin gekozen. Hierbij heb ik toen voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Maar ik moet zeggen dat dit niet alleen een objectieve keus is geweest.

Bij dergelijke keuzen zitten emotionele kanten aan. Nl tot welk systeem voel jij je het meest aangetrokken. Dit laatste is niet met argumenten te onderbouwen. Het is puur een gevoel.[:)]

Jordey

stefan rosiers

Zou het dan kunnen als marklin zou failliet gaan, dat we ons naar de winkel moeten reppen om nog een laatste marklin model te kopen?

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door stefan rosiers

Zeg van marklin wat je wil, maar ik vind dat marklin de kwaliteit bied dat geen enkel ander modelspoormerk kan bieden. Ik heb het dan over de metalen opbouw (wat niet veel merken hebben) wat ik toch degelijker vind dan ??n in kunststof.



Maar waarom is een kap van metaal dan beter dan eentje van kunststof? Begrijp ik echt helemaal niks van. [?]



Sluit beter aan bij het grote voorbeeld. Die zijn ook meestal van metaal. [:D]

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Dat is natuurlijk niet het metaal wat het duurder maakt maar de geringen aantallen en het handwerk.[^]

en bij de supermodellen van marklin praatje gelijk ook over super prijzen.[8)][8)]

Ik heb overigens niks tegen marklin,waar ik mij wel eens aan erger is de houding die marklin en veel van zijn klanten hebben[:(!][:(!]

WIJ ZIJN DE ENIGE DIE MODELSPOOR KUNNEN MAKEN,EN ALS JULLIE DAT NIET ZIEN,ZIJN JULLIE DOM EN KOOP JE DAN MAAR NIET.

Zo en nu hou ik mijn mond over dit onderwerp,want er uit komen we toch nooit.
Vrienden rijdt met uw trein,en laat ieder zijn merk en mening.
En ik geef mijn mening voor een betere,moet dan wel een beter zijn natuurlijk.[:D]

wim ysbeer



Wim, van zo'n houding heb ik nog niet echt iets gemerkt. Ik zal dan wel een ander M?rklin dan jij kennen, veronderstel ik. In het Marklin tijdschrift staan overigens vaak foto's van modelbanen met 2 rail...
Of het moet zijn dat je aanstoot neemt aan hun marketing. Maar elk merk heeft toch die marketing? Of het nu Piko, Brawa, Rocomodelleisenbahnen, Fleischmann, Kato etc. is?

ysbeer

tja misschien is het ook alleen maar het gevoel,dat ik krijg als ik op beurzen wel eens met marklin vertegenwoordigers praat.
En ook met marklin fans.
Het heeft iest weg van voetbal clubs.
Waag het niet bij club A iets positiefs over B te zeggen.

Maar nogmaals iedereen moet het zelf weten wat hij met zijn geld doet
en ik ben echt geen Marklin hater.[}:)][}:)]

Had ik nog zo gezegd,er niets meer over te zeggen[:(!]
Wat is de mens[:p]

wim ysbeer

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Wat is de mens[:p]



De mens? Vol met goede intenties aan het begin van het nieuwe jaar [;)]

Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door stefan rosiers

Zeg van marklin wat je wil, maar ik vind dat marklin de kwaliteit bied dat geen enkel ander modelspoormerk kan bieden. Ik heb het dan over de metalen opbouw (wat niet veel merken hebben) wat ik toch degelijker vind dan ??n in kunststof.



Maar waarom is een kap van metaal dan beter dan eentje van kunststof? Begrijp ik echt helemaal niks van. [?]



Sluit beter aan bij het grote voorbeeld. Die zijn ook meestal van metaal. [:D]



Oh ja, net als die sleper tussen de wielen. [:D]

Steven86

[:D]

Ja, hoe wordt anders de krokodil aangeraakt? [;)]

Jordey

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door stefan rosiers

Zeg van marklin wat je wil, maar ik vind dat marklin de kwaliteit bied dat geen enkel ander modelspoormerk kan bieden. Ik heb het dan over de metalen opbouw (wat niet veel merken hebben) wat ik toch degelijker vind dan ??n in kunststof.



Maar waarom is een kap van metaal dan beter dan eentje van kunststof? Begrijp ik echt helemaal niks van. [?]



Sluit beter aan bij het grote voorbeeld. Die zijn ook meestal van metaal. [:D]



Oh ja, net als die sleper tussen de wielen. [:D]



Die sleper is nostalgie[:)]

Overigens moet ik wel moeite doen om de sleper te kunnen zien als mijn locs rijden. En mijn baan ligt op ongeveer tussen de 1.30 en 1.40. Waardoor ik schuin van boven tegen de zijkant van de locs aankijk.

Jordey

Jordey

janjozef

blijft de eeuwige discussie, de sleper. Persoonlijk vind ik de metalen kast eerder een nadeel dan voordeel. Enkel voor dom gewicht kan het doorgaan. Terwijl het eenvoudiger is om in gegoten stukken details in te gieten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Persoonlijk vind ik de metalen kast eerder een nadeel dan voordeel. Enkel voor dom gewicht kan het doorgaan. Terwijl het eenvoudiger is om in gegoten stukken details in te gieten.


Een metalen kast is gegoten, en gewicht brengt trekkracht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

55erke

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Persoonlijk vind ik de metalen kast eerder een nadeel dan voordeel. Enkel voor dom gewicht kan het doorgaan. Terwijl het eenvoudiger is om in gegoten stukken details in te gieten.


Een metalen kast is gegoten, en gewicht brengt trekkracht.




En stabiliteit

tonycabus

En het gebruikte zink oxydeert in de legering[:(][:(][:(]
Plastic kan met de tijd vervormen maar daar valt nog wat aan te doen, aan zinkpest helaas niet.
Dat is de reden waarom zoveel andere fabrikanten hun kasten uit kunststof gieten. Ik heb me zelfs door insiders laten vertellen dat de kostprijs zowat gelijk is, kunststof soms zelfs duurder.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Dat waren modellen uit de jaren vijftig. Daarna is het nooit meer voorgekomen. Bovendien zal ik het maar niet hebben over de kwaliteit kunststof uit die periode, want die was ook knudde.