Belgisch/Zwitserse baan

Gestart door Geert SBB 460, 24 februari 2010, 15:51:08 PM

Geert SBB 460

#15
Hallo Gert-Jan
Het ziet er allemaal ingewikkelder uit dan het werkelijk is, Als je veel kabels ziet lopen wekt dat de indruk dat je wel elecktronicus moet zijn. Maar wees gerust dat ben ikzelf in de verste verte niet. Door de omvang van de baan is er gewoon veel voeding nodig en dat brengt gelijk de nodige bekabeling mee. Wees maar gerust dat je dit zelf heel makkelijk aankan.
Mvg, Geert
citaat:
Geplaatst door GJVorst

Erg onder de indruk van al deze techniek. Ik wou dat ik wat meer van deze techniek begreep, maar hopelijk komt dat gaandeweg.

Tof hoor.

Groet Gert-Jan


Paulogic

#16
citaat:
Geplaatst door Geert SBB 460

Bedankt voor uw reactie, maar wat bedoel je met "uw loccameratje"?
Mvg, Geert
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Das geen baan meer maar een volledig spoorbedrijf [;)].

Hele pak mooi materiaal zien rijden. Van een wisselend trein-
verkeer gesproken. Amai mijne slets.

Nog veel plezier aan uw baan en laat de beelden hier maar
stromen.

Uw loccameratje is dat zo'n draadloze mini-cam voor in bvb
een vliegtuig, heli,...) met een 9V batterij en een ontvangertje ?






Ik bedoel de camera die je gebruikt hebt voor die bewegende beelden :
is het zo'n speciaal miniatuur draadloos cameratje dat je kan kopen
om in rc voertuigen te plaatsen of heb je gewoon een camcorder op
een geduwde wagon geplaatst ??
mvg,
Paul(ogic)

chef garde

#17
Nog een klein detail gezien, op foto 6 schaduwstation 3, spoor 7 en 8 (van links beginnen tellen), staat een gele en een grijze 16, met goederenwagens!!  Niet dat het niet mag van mij, elk doet zn goesting en laat zn fantasie de vrije loop op zn eigen baan, maar als men realistische samenstellingen wil maken, heeft de 16 in een ver verleden ooit Oostende-Brussel met colli's gereden, de rest was internationaal verkeer en op het laatst P-treintjes.  Met schuifwandwagens en graansilo's hebben die nooit gereden.  Enfin, dit gewoon even vermelden, zonder afbreuk te willen doen aan uw prachtige collectie!!  [;)]

Geert SBB 460

#18
Bedankt voor de opmerking, Nu moet ik toegeven dat ik van het grootbedrijf niet echt op de hoogte ben. Ik probeer om wagons van gelijk type en afkomst samen te houden. Zoals je ziet is het zowiezo een allegaartje van Europese lok's met een overwicht van Belgen en Zwitsers.Desondanks is het de bedoeling om in de toekomst de treinstellen zo realistisch mogelijk te maken. Kan je ergens terugvinden wat bij wat hoort?
Mvg,Geert
citaat:
Geplaatst door chef garde

Nog een klein detail gezien, op foto 6 schaduwstation 3, spoor 7 en 8 (van links beginnen tellen), staat een gele en een grijze 16, met goederenwagens!!  Niet dat het niet mag van mij, elk doet zn goesting en laat zn fantasie de vrije loop op zn eigen baan, maar als men realistische samenstellingen wil maken, heeft de 16 in een ver verleden ooit Oostende-Brussel met colli's gereden, de rest was internationaal verkeer en op het laatst P-treintjes.  Met schuifwandwagens en graansilo's hebben die nooit gereden.  Enfin, dit gewoon even vermelden, zonder afbreuk te willen doen aan uw prachtige collectie!!  [;)]


Geert SBB 460

#19
Hallo medespoorders,
Even het baanplan van het schaduwstation gepost.
De bediening in het midden klopt wel niet meer maar het heeft me zoveel werk gekost om dit uit te tekenen dat ik het maar laat staan.
Rechts onder zie je het einde van het parrallelspoor van en naar de schaduwstations/bovenbaan. Mocht je deze met elkaar verbinden krijg je in feite gewoon een spoorovaal met 6 stations ertussen(hondenbeen-principe). Gezien de grote lengte van het traject van en naar de schaduwstations/bovenbaan hoef ik geen klimspiraal te gebruiken. Het spoor klimt/daalt 29 cm over een lengte van ong. 18 m .De rode sporen zijn doorrijsporen en de verbinding met de bovenbaan. De groene zijn stopsecties en de blauuwe schakelrails.
Mvg, Geert

citaat:
Geplaatst door Geert SBB 460

Bedankt voor de opmerking, Nu moet ik toegeven dat ik van het grootbedrijf niet echt op de hoogte ben. Ik probeer om wagons van gelijk type en afkomst samen te houden. Zoals je ziet is het zowiezo een allegaartje van Europese lok's met een overwicht van Belgen en Zwitsers.Desondanks is het de bedoeling om in de toekomst de treinstellen zo realistisch mogelijk te maken. Kan je ergens terugvinden wat bij wat hoort?
Mvg,Geert
citaat:
Geplaatst door chef garde

Nog een klein detail gezien, op foto 6 schaduwstation 3, spoor 7 en 8 (van links beginnen tellen), staat een gele en een grijze 16, met goederenwagens!!  Niet dat het niet mag van mij, elk doet zn goesting en laat zn fantasie de vrije loop op zn eigen baan, maar als men realistische samenstellingen wil maken, heeft de 16 in een ver verleden ooit Oostende-Brussel met colli's gereden, de rest was internationaal verkeer en op het laatst P-treintjes.  Met schuifwandwagens en graansilo's hebben die nooit gereden.  Enfin, dit gewoon even vermelden, zonder afbreuk te willen doen aan uw prachtige collectie!!  [;)]




Michiel

#20
[:0][:0][:0] (sorry, even woordenloos van verbazing)... Indrukwekkend! [:p][:p][:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

edwintje

#21
Beste Geert[;)]


Dat is geen klein bier,amaai zeg,zo indrukwekkend!!!!![^]
We zullen zeker uw draadje volgen,doe zo verder.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

Greg

#22
Ja daar kan je wel enkele treintjes op kant zetten[:D]
Echt indrukwekkend. Dikke proficiat.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Jurgen

#23
Ik zou proberen om de S-bochten aan de in- en uitgangen van je opstelsporen links van je baan weg te werken. Ik heb het dan over schaduwstation 1, 5 en 6.
Op die manier ga je minder kans op onstporingen hebben. [;)]


Verder wil ik gewoon zeggen dat ik met mijn mond vol tanden sta. [:0]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mini-bs

#24
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik zou proberen om de S-bochten aan de in- en uitgangen van je opstelsporen links van je baan weg te werken. Ik heb het dan over schaduwstation 1, 5 en 6.
Op die manier ga je minder kans op onstporingen hebben. [;)]



idd, bij enkele wisselharpen zijn een reeks linkse wissels met een rechtse wissel gecombineerd waar je eigenlijk ze allemaal links kan houden om in dezelfde beweging de bocht te nemen. Heb ook de ervaring dat 'onze' boogstralen meestal te krap zijn om die met de langere wagens veilig te berijden. Zo'n S laat de uitwijking vaak te groot worden voor kortkoppelingen indien de rijtuigbakken te ver uitzwieren. Door bochten en harpen in lijn te houden kan je alvast zoiets vermijden. In realiteit komen s-bochten wel geregeld voor, maar met minimumstralen van 75m kan de NMBS zich alvast wat meer permitteren.
 

Geert SBB 460

#25
Beste Jurgen en Mini bs,
Bedankt voor de opmerking. Het houdt ook wel steek wat jullie zeggen, maar ik heb hier rekening moeten houden met de grote van de modules. Elke module heeft zijn eigen schaduwstation en wanneer ik de wissels in lijn leg bij de in of uitgangen dan komen deze net op de scheiding te liggen terwijl ik nu enkel 1 c-rail hoef vantussen te halen en de modules kunnen terug gescheiden worden. Verder heb ik geprobeerd om de lengte van de schaduwstations zo lang mogelijk te houden. Ook zie je dat het doorijspoor telkens recht op het station ligt en geen wisselstraat moet doorrijden. Hierbij even noteren dat de rijrichting van de schaduwstations "rechts" is te beginnen bij schaduwstation 1. De eerste testritten waren inderdaad niet fameus,zeker bij rijtuigen op 1/87 van andere merken dan M*. Dit heb ik kunnen verhelpen door op deze rijtuigen wisselstroomwielen te zetten en Fleischmann profi koppelingen. Nu beweer ik niet dat er nooit geen accidentje zal gebeuren maar tot nog toe gaat dit goed. Wat het realistische effect betrefd: dit is bij een schaduwstation van ondergeschikt belang. Althans dat is mijn bescheiden mening. Wel leuk dat jullie de moeite doen om het te bestuderen.Alle opmerkingen zijn altijd welkom.
Mvg, Geert

citaat:
Geplaatst door mini-bs

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik zou proberen om de S-bochten aan de in- en uitgangen van je opstelsporen links van je baan weg te werken. Ik heb het dan over schaduwstation 1, 5 en 6.
Op die manier ga je minder kans op onstporingen hebben. [;)]



idd, bij enkele wisselharpen zijn een reeks linkse wissels met een rechtse wissel gecombineerd waar je eigenlijk ze allemaal links kan houden om in dezelfde beweging de bocht te nemen. Heb ook de ervaring dat 'onze' boogstralen meestal te krap zijn om die met de langere wagens veilig te berijden. Zo'n S laat de uitwijking vaak te groot worden voor kortkoppelingen indien de rijtuigbakken te ver uitzwieren. Door bochten en harpen in lijn te houden kan je alvast zoiets vermijden. In realiteit komen s-bochten wel geregeld voor, maar met minimumstralen van 75m kan de NMBS zich alvast wat meer permitteren.