Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

lok lift

Gestart door mini-bs, 24 februari 2010, 00:49:29 AM

mini-bs

Heeft iemand al eens ergens een alternatief gezien voor de MUET Loklift ?

( http://www.muet-digirail.de/pdfmgmt_data/files/LokLift%202.pdf )

Die dingen zijn best mooi gemaakt, maar met een prijs van meer dan 120 euro per gestald treinstel is de nieuwste generatie toch wat te duur voor de kleine baanuitbater.

Omdat zo'n lift echter wel wat voordelen (*) heeft is het zoeken naar een alternatief geen slecht gedacht.

Bedankt voor eventuele suggesties !


* enkele voordelen:

- op relatief kleine ruimte plaats voor heel veel stellen - ook voor heel kleine banen met veel verkeer (bvb alleen een paradelijn)
- laagdrempelige selectie van een bepaald stel op 't juiste moment
- beperkte wisselstraten (hetzelfde aantal treinen stallen in een schaduwstation is een uitdaging) en beperkt aantal verborgen kilometers spoor
- op lage niveau's inrijden en hogere niveau's uitrijden : dan rijden de treinen meestal bergaf
- stabiele en relatief veiliger berging (ev; redelijk stofvrij)
 

Gerolf

Vorig jaar in Dortmund had iemand een omgebouwde apotheekkast toegepast. Handbediend en voor schaal 0-modellen, weliswaar, maar ik denk dat het daarmee kan.

Zelfbouw is misschien ook een optie.

We hebben het daar al eens over gehad:
www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=8754 (vanaf p4 ongeveer)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Volgens mij enkel voor personen met meer plaats dan waar ze modelbaan op kwijt kunnen, dan vind ik een container-systeem beter en heb je ineens versiering voor je muren

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Mijn muren zijn goed versierd [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Vorig jaar in Dortmund had iemand een omgebouwde apotheekkast toegepast. Handbediend en voor schaal 0-modellen, weliswaar, maar ik denk dat het daarmee kan.

>>>> aha, dacht al dat ik al eens ergens zoiets gezien had, zal volgende maand eens goed uitkijken - aangezien de spoorwegen voortaan in hal 4 staan (met het trappenbordes) moet dat 'uitkijken naar' wat beter lukken.

Zelfbouw is misschien ook een optie.

>>>> mmm, aan mijn tempo... dan raakt m nooit af [:I]

We hebben het daar al eens over gehad:

>>>> ja, da's waar ik de inspiratie vandaan haalde om Google aan het werk te zetten, maar vond daar alleen maar de MUET en een klein Amerikaans modelleke.

 

mini-bs

citaat:
Geplaatst door janjozef

Volgens mij enkel voor personen met meer plaats dan waar ze modelbaan op kwijt kunnen, dan vind ik een container-systeem beter en heb je ineens versiering voor je muren

Jan



awel, die baan zou uit niet meer dan een viaduct (dat bijna klaar is) bestaan; Op dit moment bedien ik met een paar kleine sleepjes de baan, maar ik zou toch wel naar 7 rijtuigen willen gaan, en dat wordt wat onhandig met rail safes.  Bij zo'n lengte is 'safe' ook niet de juiste uitdrukking...

Zal eens op zoek gaan naar een handige Harry die met een acceptabel alternatief voor de Muet kan komen.

Beiden bedankt voor de suggesties !
 

Stefan Appelmans

Kijk eens naar  www.ro-ro.net
Ook zo iets, ook niet goedkoop, maar goedkoop zal het nooit zijn!
Zelfbouw en hand-bedient, dat zou het beste zijn...
stefan.

Michiel

Even brainstormen dan maar?

Een vintrinekast met vertikaal gemonteerde lade-gleiders, aangedreven door gemotoriseerde draadstangen, en de positioneringstechniek van een gekend draaischijf-zelfbouwkit.

Lijkt me haalbaar, maar het is wel even snel uit de mouw geschud. Waarschijnlijk is het niet zo simpel, want anders was het al lang gedaan. [:D]

groetjes,

edit: Draaischijf HK link toegevoegd
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

En zeggen dat ik zelf met een dergelijk ontwerp ben bezig geweest, maar na een computercrash kwijtgespeeld.
Basismateriaal waren fietskettingen, een stappenmotor en tweesporige "laden" van 244cm lang.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ik heb daar ook aan gedacht, eer de "rollende" te bouwen.
Het problema hier is het gewicht, dat het ding naar beneden trekt, om juist op de juiste plaats te stoppen...
Een tegen gewicht zou het welkom zijn, teminste om het gewicht te verminderen, te benaderen...(het gewicht hangt af van het aantal treinen dat er op het spul zijn.)
stefan.