Baanplan "Vorstadt"

Gestart door GJVorst, 21 februari 2010, 21:57:48 PM

GJVorst

Hoi allen,

Graag zou ik wat reacties krijgen op mijn banenplan. Ik ben vorig jaar begonnen met een plan ?n met bouwen, maar gaandeweg ontdekte ik steeds meer onderdelen waar ik niet blij mee was. Vandaar dat ik op het bestaande bouwwerk een variatie bedacht heb.

Mijn idee is het om in het hoofdstation twee richtingen te gebruiken zonder dat ik een keerlus moet leggen. Ik rijd digitaal profi Fleischmann. Mijn schaduwstation heeft de functie om 1 trein uit het zicht te "stallen", een verbinding met het hoofdstation waardoor de tweede rijrichting ontstaat. Treinen rijden nu dus heen en weer over het station. Belangrijk vond ik logica, nu rijden de treinen vanuit het station naar links beide in richting van het schaduwstation. Dat ziet er logisch uit.

Verder vebindt het schaduwstation een vitrineruimte waar de trein even "geshowed" kan worden. Dit ligt op het zelfde niveau als de het laagste niveau op de baan. Erboven zal een klein rangeerterrein komen. Zie uitstekende gedeelte.

Vraagje: is een kruising "stroom-onafhankelijk" (te maken)? Als dat zo is dan zou ik nog een rangeer lijn kunnen maken van de binnenste stationsporen naar het terrein zonder dat ik over de stroom van de buitenste hoef te gaan.

Afmeting plaat is 520 x 100 (met daarachter ongeveer 60 onder schuin dak). Visueel dus 520 x 100.

Ik moet in mijn ontwerp altijd rekening houden met een steunbalk ongeveer twee meter van links, vandaar de "deuk" in alle banen...om steunbalken nu te gaan verwijderen lijkt me wat riskant...haha.

Deze "vitrine" en rangeerterrein zijn toekomstplannen. De rest wil ik toch wel sneller gaan realiseren.

Voor het gemak een voorbeeld in 3d gemaakt. Uiteraard is het landschap nog niet zoals het moet zijn, maar het geeft een idee.

imghttp://www.vorstproductions.com/Images/Vorstadt%20totaal.jpg/img

imghttp://www.vorstproductions.com/Images/Vorstadt%20laag%200.jpg/img

imghttp://www.vorstproductions.com/Images/Vorstadt%20laag%201.jpg/img

imghttp://www.vorstproductions.com/Images/Vorstadt%20laag%202.jpg/img

imghttp://www.vorstproductions.com/Images/Vorstadt%20laag%203.jpg/img

imghttp://www.vorstproductions.com/Images/Vorstad baan 3d 01.bmp/img


Ik hoor het wel

Groeten,
Gert-Jan Vorst

Gerolf

#1
Leuk plan, het roept wat modelbouw-nostalgie op [;)]

Je thema is lokaalverkeer in een berglandschap, neem ik aan?

Een vrij complex, "bochtig" plan. Hellingen vallen wel mee, denk ik, omdat je toch met korte treintjes zal rijden. Misschien is er helemaal rechts wel een probleem: de inrit van je paarse rail over je schaduwstation zou ik verlengen.

Het nut van het blauwe wisselpaar ontgaat me een beetje. Inhaalspoor met een h??l klein stationnetje?

Oh ja, je 3d-schets, kan je die afbeelding verkleinen? 800 pixels zou een goede breedte zijn voor de meeste beeldschermen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GJVorst

#2
Hoi dank voor je reactie. Complex is het zeker, maar dat ligt gelukkig niet zichtbaar. Hellingen niet meer dan 3%. De inrit heeft in het echt meer ruimte dan op de tekening, het "echie" is toch vaak net even ander dan de plannen, er is dus echt genoeg ruimte.

Het blauw is idd een klein station, idee erachter is de afslag naar het hogere kopstation (toeristisch iets), zodat preisertjes kunnen overstappen. Ook daar is in het echt meer ruimte voor.

Ik zal een idd even kijken naar die 800 pixels...

Groet
GJ

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Leuk plan, het roept wat modelbouw-nostalgie op [;)]

Je thema is lokaalverkeer in een berglandschap, neem ik aan?

Een vrij complex, "bochtig" plan. Hellingen vallen wel mee, denk ik, omdat je toch met korte treintjes zal rijden. Misschien is er helemaal rechts wel een probleem: de inrit van je paarse rail over je schaduwstation zou ik verlengen.

Het nut van het blauwe wisselpaar ontgaat me een beetje. Inhaalspoor met een h??l klein stationnetje?

Oh ja, je 3d-schets, kan je die afbeelding verkleinen? 800 pixels zou een goede breedte zijn voor de meeste beeldschermen.


GJVorst

#3
Heren/dames,  

Ik heb wat advies nodig. Jullie kennen het grootste gedeelte van mijn baan hierboven in de thread. Toch heb ik veel twijfels over wat ik wil.

Daarom heb ik een nieuw plan ontwikkeld met flink wat wijzigingen tov het vorige plan.

Mijn eerste twijfels zitten voornamelijk in het feit of ik een dubbelspoor wil of enkelspoor. Nu is het gebaseerd op dubbelspoor, maar het lijkt me saai als de treinen altijd aan dezelfde kant rijden en op de enkele stukken dus altijd dezelfde kant op rijden. Of ben ik nu na?ef, treinen rijden toch rechts.... (zo veel kennis heb ik niet over treinen...[;)])

Gevolg van dit dubbelspoor is ook dat ik nogal wat rails heb liggen....

Ik heb twee alternatieven gemaakt met kleine verschillen wb het blauwe en groene gedeelte van het spoor.
Bijgaand de plattegrond en 3d versie.

Wie helpt me een beetje verder, welke concessies kan of moet ik doen op dit verhaal.

Is enkelspoor leuker / spannender dan dubbelspoor?

Ik heb bij enkelspoor wel overwogen om een keerlus te maken, maar dat is met fleischmann digitaal weer een hoop gedoe lijkt me. Klopt dat?

Alvast bedankt!

GJ





Snel nog een variant gemaakt. weet niet of alles klopt qua doorrijhoogte maar het gaat even om het idee. In deze links uit het station rijden betekent rechts weer inkomen. Zelf vind ik dit altijd wat onlogisch maar je ziet het op veel banen.



Hieronder de basis van 1 en 2, waarin de trein dus altijd dezelfde richting in rijdt, tegen de klok in....



Gerolf

#4
Dezelfde vraag in twee verschillende draadjes stellen is geen goed idee. Dan krijg je twee reactielijnen, die waarschijnlijk door elkaar heen gaan lopen.
Ik zou de andere schrappen, en deze houden. Het betreft een (vernieuwd) plan, dus is dit de meest geschikte rubriek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GJVorst

#5
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Dezelfde vraag in twee verschillende draadjes stellen is geen goed idee. Dan krijg je twee reactielijnen, die waarschijnlijk door elkaar heen gaan lopen.
Ik zou de andere schrappen, en deze houden. Het betreft een (vernieuwd) plan, dus is dit de meest geschikte rubriek.



Je hebt gelijk, is was vergeten de andere te verwijderen, nu gedaan. Bedankt! GJ

Gerolf

#6
Qua sporenverloop zou ik eerder voor 2 dan 1 kiezen, en zeker niet voor 3. Ik zou ook in het hogere groene deel nog een inhaal/opstelspoor trachten te voorzien.

Enkelspoor is "spannender" dan dubbelspoor om te bedienen. Met je dubbelspoor-hondebeen kan je op de hoofdlijn een bloksysteem laten werken, en is je baan gemakkelijker door ??n man te besturen.

Je 3D-voorstelling: die rivier zou ik weglaten of een pak versmallen.
Waarom? Een rivier maakt een dal, en volgt dus ook dat dal. Dat brugje over de kloof kan dan meteen vervallen, en je maakt er een bergriviertje met een waterval.
Om tunnels te verantwoorden moeten je bergen trouwens een pak hoger zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

#7
de rivier zou ik ook weglaten en vervangen door een weg bij vorstadt 2 en de tunnels zijn wel goed
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

GJVorst

#8
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

de rivier zou ik ook weglaten en vervangen door een weg bij vorstadt 2 en de tunnels zijn wel goed



Hmmm, ik begrijp niet helemaal wat er tegen het watertje is, al is ie nu wat breed, je kan het hier denk ik niet goed zien, het water loopt in een dal (zal meer een beekje worden) en is op alle levels net wat lager dan de grond.
Het komt waarschijnlijk door het oogpunt waardoor dat dat niet te zien is. Neem maar van mij aan dat mijn 3D- en landschapskennis groot genoeg is. WINTRACK is niet het meest 3D-vriendelijke programma dat er is. Het gaat me voornamelijk om het sporenplan.

Dank

bijgevoegd: andere hoek waterval


ERVIN

#9
Omdat ik persoonlijk graag treinen zie rijden zou ik opteren voor een dubbelspoor , zo krijg je meer rij-mogelijkheden , je 3D-tekening ziet er trouwens schitterend uit.[;)]

Wat die keerlussen betreft , daar hoef je je echt geen zorgen om te maken hoor , ik heb in mijn baan 3 keerlussen zitten , en het gaat prima zo , als je van die prachtige 3D-sporenplannen kan maken ( iets waar ik absoluut geen verstand van heb.[:I] ) dan zal een keerlus-module aansluiten ook wel geen probleem zijn bij U .[;)]

Ik heb dus geen opmerkingen over je sporenplan , ziet er prima uit.

GJVorst

#10
Hoi.

Wederom een alternatief waarin een oorspronkelijk idee zit van een extra lijntje met een halte/kopstation. Dit maakt het wellicht leuk om met een soort toeristentreintje te rijden.

Op de blauwe lus een extra inhaal spoor.... (damn nog meer rails :-))

Twijfel is er alleen over het redelijk snel terugkeren van de trein in het bergstation links via de blauwe lus.

In de blauwe lus is trouwens een klein stukje rails (onder de groene baan) te zien dat ik wellicht net in de bergwand dmv bogen zichtbaar wil maken.





Ideetjes? of mis ik weer een onlogisch iets?

Bedankt alvast!
Groet
GJ

GJVorst

#11
Hoi hoi,

Na lange tijd ben ik weer terug op het forum. Na veel wikken en wegen toch weer verder gegaan met bouwen. Nu loop ik alleen nog even tegen het ontwerp van mijn hoofdstation aan.

Welk van onderstaande plannen vinden jullie het beste?

Let wel, ik gebruik fleischmann profi-digitaal, en wil graag in het station twee onafhankelijke rijrichtingen hebben. De twee hoofdlijnen zijn dus niet met elkaar verbonden in het station zelf.

Het tweede plan is wat ik nu heb liggen, voordeel van de mogelijkheid "over te steken van de twee rijrichtingen" is dat er meer beweging is op het station.

Het eerste plan is een alternatief zonder deze "oversteek" maar zorgt wel voor meer ruimte achter het station en maakt het station overzichtelijker, wat volgens mij realistischer is. Ook vind ik een loopbrug over twee sporen leuker dan over drie.
Mijn zorg bij deze eerste is dat het verkeer dat het station links binnenkomt niet meteen rechtdoor rijdt maar met een bocht het station binnenkomt. Is dat iets raars? Ik heb altijd het gevoel dat een trein rechtdoor het station in moet rijden.

Graag jullie reacties! Ik ga binnenkort trouwens weer eens mooi werk van jullie bekijken. Werkt altijd inspirerend!


doomslu

#12
In jouw onderste plan ligt er volgens mij geen perron aan spoor 2 (bovenaan beginnen tellen), terwijl dat een doorgaand spoor is. Is het dat wat je bedoelt met "Ik heb altijd het gevoel dat een trein rechtdoor het station in moet rijden."?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GJVorst

#13
citaat:
Geplaatst door doomslu

In jouw onderste plan ligt er volgens mij geen perron aan spoor 2 (bovenaan beginnen tellen), terwijl dat een doorgaand spoor is. Is het dat wat je bedoelt met "Ik heb altijd het gevoel dat een trein rechtdoor het station in moet rijden."?



Nee niet direct. Het is een beetje lastig uitleggen indd. Het onderste station is alsvolgt opgebouwd:

eerste (bovenste) spoor (verkeer van rechts naar links).
tweede spoor (verkeer van rechts naar links).
derde spoor (verkeer van links naar rechts).
vierde spoor (verkeer van links naar rechts).
vijfde spoor (verkeer van rechts naar links).

Spoor 1,2 en 5 rijden dus in dezelfde richting
Spoor 3,4 de andere kant op

Deze spoor'groepen' zijn dus niet uitwisselbaar, ofwel de trein kan niet van spoor twee naar spoor drie wisselen. Er liggen geen wissels maar kruisingen tussen.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of het eerste plan een beetje logisch is.

EDIT: ik snap wat je bedoelt, maar daar zou een smalperron tussen komen.