Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

argilla

voor kleine stukjes ( veerpotten, boogies buffersenz...voor alle schalen die ik beoefen 1/87,on30,Gn15) gebruik om stukken af te gieten ( mal)gewoon latex rubber , als resin 2 compentenhars uit de bekende 2tubes combinaties. Uitstekend en goedkoop en kan in aantal stuks  36 bedragen. Dan begint de mal te plakken . Geen nood ik maak een nieuwe mal en hop....
Eeenvoudig voor kleine stukken, en als je snelhardende 2comp. gebruikt kan je in een paar uur verschillende stukken maken. De luchtbelletjes geeft niet het wordt toch overspoten. Bovendien is het een sterk matriaal.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

'k Heb ook wat gegoten: Gevelstukken voor een "nogal groot" gebouw.



Met dank aan Stefan [:X]
Tevoren had ik er nooit aan gedacht om de (platte) achterkanten van enkelzijdige stukken aan te drukken. Dat scheelt me een hoop schuurwerk [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Dat ziet er heel mooi uit. Originelen helemaal uit styreenstripjes samengesteld ?

Gerolf

Klopt, maar laten we niet teveel afwijken van het thema van dit draadje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Toch prachtig wat sommigen allemaal kunnen maken in resin. Ideaal als je veel van dezelfde stukken nodig hebt.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

het is helemaal niet moeilijk, en voor straten en muren hoef je zelfs geen resin te gebruiken maar modelplaaster is even bruikbaar

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Bravo Gerolf![:p]
Maar Gerolf kan van alles, hij is "l'Homme-orchestre"![:)]
stefan.

Kees-Jan

Nu ben ik er vandaag ook maar aanbegonnen en zojuist de eerste gietsels uit eigen mallen gehaald.





mijn gebruikte materialen komen van polyservice.

om de luchtbellen uit de mallen te halen gebruik ik een tril ei.... ipv een vacu?m stolp. Werkt net zo goed en is in iedere 18+ winkel zo te koop. Voor wie dat niet durft: koop een electrische tandenborstel of gebruik een electrische schuurmasjien.

Kees-Jan

Gerolf

Een triller (waar je hem ook haalt [:D]) is voor traaghardende harsen een prima alternatief voor een vacuumstolp. [8D]
Maar ik ga me toch een vacuumdoosje maken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Een triller (waar je hem ook haalt [:D]) is voor traaghardende harsen een prima alternatief voor een vacuumstolp. [8D]
Maar ik ga me toch een vacuumdoosje maken [;)]


Laat ons aub meegenieten/leren over je vacu?mdoosje Gerolf !

Gerolf

Daar valt niet veel over te zeggen, Marc: een aquarium-luchtpompje zoals ik het ook bij het etsen gebruik, en een doosje van bij Blokker met een slangetje eraan gemonteerd [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

meer moet dat inderdaad niet zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Paulogic

Zou zo'n kledingzak die je kan 'vacuum' zuigen met een
stofzuiger geen goede oplossing zijn???
Die zijn goedkoop zegt mijn vrouw.

tja mij vrouw werkt bij Blokker...
mvg,
Paul(ogic)

marc goovaerts

Kan een aquarium-luchtpompje al voor voldoende vacu?m zorgen ?

Gerolf

Voldoende vacuum? Vind ik wel. Het gaat zelfs vrij snel.
Je hoort het pompje wel wat "reclameren", dus uren aan een stuk zou ik hem niet belasten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw