Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Hallo Jean-Paul,

Dit met enkele cm3 resin enkel daarvoor gemengt. De rest wordt daarna pas gemengt en in de mal gegoten.



Dit dient dan toch te gebeuren VOOR de resin hard is ?
Een vacuumklok heb ik nog niet.
Wel een koelkastcompresser die nu gebruikt word voor de airbrush. een aansluiting op de ingang is snel gemaakt.
Ik heb uw slakomvacuumklok al eens bekeken, graag meer info over hoe u dat gemaakt hebt.
De slakom is geen probleem, maar die blauwe mat is dat rubber ? En hoe is de onderbouw ervan ?

Mvg
TTP
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Jean-Paul, ja natuurlijk dat moet gedaan worden eer de resin hard is.
Het principe is een kleine hoeveelheid eerst gereedmaken voor de details, en eens dat dat ok is, de rest er direct in gieten.
Dit vermijdt een klein gedeelte van een grote hoeveelheid voorbreiden resin te nemen, en tijdens je de details vult, verhard de overige resin in het potje.
Dit ook voor groote stukken, gelijk een loc kist. Voor iets dat je 5 cm3 nodig hebt, kunt je natuurlijk de 5cm3 gereedmaken, de details vullen en daarna de rest er op gieten. Voor een grotere hoeveelheid, bvb 50cm3, gaat het niet want die 50 cm3 verharden vlugger dan 5. Hoe meer er is, hoe vlugger het verhard.

De vacuumklok is een "saladekom" uit plexiglas, en halfrond, dus sterk. De kist eronder is multiplex, goed gekleefd met houtlijm, waar het bovenste gedeelte vol gaatjes, van de innere oppervlakte van de saladekom, geboord is.(en blauw geverft, maar rood is ook goed[:D])
Er is onder de saladekom een "joint", gemaakt met badkuip silicone: Na de plaats van het deksel bepaald te hebben, De boord van de saladekom met frietvet (Ja!) doorvrijven, een goede laag silicone op de goede plaats, en het deksel er half in duwen.
WACHTEN dat het goed droog en verhard is (een dag of twee)en dan een zichtbaar teken maken op de kist en de saladekom, om de bepaalde juiste plaats terug te vinden (niets is perfect effen), en dan de saladekom er af nemen.
Voil?, chef![;)]
Het is natuurlijk te zien wat je wilt ontluchten, het deksel op voorand groot genoeg kiezen!!! En een halfrond deksel is nouwer van boven dan van onder.
De kleine goedkope aquariums in plastiek zijn niet sterk genoeg...[8D]

Men heeft me al gezegd dat een koelkastcompressor heel goed is om te vacuumen.
Ik ben weg, de baas roept om te eten....[:I]
stefan.

Gizzmo

Stefan,

Denk je dat het ook mogelijk is om muur platen te gieten van 1mm dik?
Ik zou graag een hoop platen met verschillende steenverbanden in Schaal N willen gieten.

Laat maar iets weten mocht je het al eens geprobeerd hebben.

Ik heb zeer veel van je uitleg kunnen opsteken, dankjewel hiervoor!
GreetZ,
David

ToThePoint

@ Gizzmo

Je kan dat, is geen probleem.
Als je de mal maakt smeer het origineel eerst in met de silicone dmv een oude verfborstel.
Dat verminderd de luchtbellen aanzienlijk die in de details kunnen blijven zitten.
Als je gesteld bent ( vacuum of tril apparaat ) is dit risico eerder beperkt. Maar toch wrijf ik het origineel in desalniet te min dat ik beide heb.
Als de mal ok is is het afgietsel dat ook. En u zal verbaast zijn van de details die u kan copieren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

OK, gizzmo, doe zoals ToThePoint het uitgelegd heeft.
Maak toch een mal van 10mm dik, want met maar bvb 5mm dik "omdat het maar muurplaten zijn", begint de mal vlug te vervormen en uw tiende gegoten muurplaat past niet meer met de eerste!

Mogen of overmorgen zal ik uitleggen hoe huisfacades (en dus ook muurplaten) te mallen en te gieten. Ik heb er juist enkele klaar.
OK, Chef?[:o)]
stefan.

Gizzmo

Super Stefan!

Ik ben heel benieuwd naar de foto's ...[:p]
GreetZ,
David

Gerolf

Daar ben ik ook net mee bezig ... ik kijk er naar uit, Stephan! [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Voil?, ik heb enkele fotos genomen:
Eerst, de gevels alreeds op een stuk melamin? gekleefd, met de bakjes er rond. Ik heb die hier 15mm hoog gemaakt, en 10mm van alle kanten rond de gevels, daar we er een maximum van willen trekken (voor een gedeelte van de clubbaan).
Die 3 gevels zijn gebouwd met Slaters en Evergreen, door Ricky.
Elke keer vraag ik dat alles GOED gekleefd zou zijn, en ook zonder GEEN ENKELE tussenruimte of spleet tussen de verschillende onderdelen, want anders gaat de silicone daar onvermijdelijk in en onder, en bij de ontmalling beschadigt men ten eerste de master, en ten tweede moeten al die "gietnaden" zorgvuldig uit de mal gekuist worden. Maar ik onderzoek liever toch nog de master alvorens de silicone te gieten[8D].
Ik heb er ook een laagje matte Humbrol op gespoten om de lijmvlekjes te verbergen.



Ongeveer 1,2 kg silicone voor de 3 gevels! Alles is goed afgelopen[:)]



En nu gieten. 2 gevels 40cm3 resin en de derde 46cm3. Alles is OK!



Wel, dat is dus gemakkelijk, niet?[:D]
Ja, dat is gemakkelijk als men weet hoe te handelen, en ik heb daar een hele tijd op gezweten!
Met zoiets met grote oppervlakte en geringe dikte, is het heel moeilijk te vermijden een dikke luchtbel tussen de resin en de dek-PVC te hebben, en dat moet gevult worden alvorens te ontmallen, ofwel moet er wel 5cm3 resin bij! (verloren resin)
Ik heb dus van alles geprobeert...
Het beste resultaat was met een blad papier (halve laag papieren zakdoek of schrijfmachiene copij-papier) op de resin "uit te rollen".
Geen luchtbel meer, maar na het ontmallen begon de gevel redelijk krom te worden. Ik warm water terug plat gekregen begon het terug te vervormen met temperatuur verschil, dus dat ging niet...[xx(]
Ik ben dan "naar iets" begonnen te zoeken in mijn kelder, en heb na een zekere tijd gevonden! Een inlegvel voor plastieken farden, dat men ook op de resin kan "uirollen". En de resin kleeft er niet op[:p]
Daar moet natuurlijk nog de stijve PVC plaat op, met gewichten.



Zie hier de handjes van Christiane, ik neem de foto..



Er zijn al 6 exemplaren van elke gevel getrokken, allee Gizzmo, aan het werk![:D]







stefan.

Gizzmo

Dat ziet er zeer goed uit!
Hebben de gevelplaten ook een steentjes patroon?
Kan je daar dan eens een detail van trekken ... daar ben ik vooral benieuwd naar![:D]

GreetZ
David

Stefan Appelmans

Hier is het, chef![:D]

stefan.

ToThePoint

Wat Stefan laat zien doe ik bij elke mal. Waar ik start met de harde pvc breng ik iets meer PU aan. als men dan tewerk gaat zoals Stefan laat zien duw je netjes alle teveel PU weg. het is net een golf PU die word voortbewogen door de pvc. Doe dit langzaam en met een vloeiende beweging. Ik gebruik de verpakking die rond ijzer en co platen zit in den brico. Het voordeel is dat het doorschijnend is. U ziet direct of er luchtbellen onder de pvc zitten. Voorzichtig en langzaam kan u corrigeren. Ook de pvc afdekken met styreen en gewichten erop. De ijzerplaatverpakking hecht niet aan de PU en de pvczijde van de copy blinkt als een spiegel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Jean-Paul, 10 op 10![:)]
stefan.

ERVIN

Knap werk hoor mannen , ooit ga ik mij hier ook eens mee bezig houden.

Ik sta versteld wat je er allemaal mee kan maken , echt h??l knap!![:0]

ToThePoint

Ik heb het geleert van de meester.
Dank u meester voor het goede paasrapport.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ik heb het geleert van de meester.
Dank u meester voor het goede paasrapport.



N?n?n?...[:I]
Giet maar, en ik zal blij zijn![:)]
stefan.