Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

Stefan Appelmans

Dat moet een reeks 43/44/45 motorwagen zijn.
Onderdelen voor onze specialist...laufb.
stefan.

Gerolf

De methode om de twee helften tegen elkaar te plakken blijft me intrigeren.
Ik neem aan dat je moet wachten tot de resin begint op te stijven om te vermijden dat alles wegspat - of heb ik dat mis?

Ik zou het nog vergeten: Je vertaling leest prima [8D] Hier en daar een (leuk) taalfoutje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

citaat:
Geplaatst door Gerolf


Ik zou het nog vergeten: Je vertaling leest prima [8D] Hier en daar een (leuk) taalfoutje [;)]



Ik zal het hem niet nadien van mijn nederlands naar frans. [:D] 't Is een voorbeeld![;)]

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Gerolf

De methode om de twee helften tegen elkaar te plakken blijft me intrigeren.
Ik neem aan dat je moet wachten tot de resin begint op te stijven om te vermijden dat alles wegspat - of heb ik dat mis?

Ik zou het nog vergeten: Je vertaling leest prima [8D] Hier en daar een (leuk) taalfoutje [;)]



Neen, Gerolf, dat moet het vlugst mogelijk Hop den andere[:D], maar het is die met een dunne laag dat men moet omdraaien, het is daarom dat de "diepste" op de tafel blijft...en dat wordt men vlug gewoon.
Met deze mal moet men wel wachten dat het bijna hard is:

stefan.

Stefan Appelmans

Ik heb nog een beetje moed[:I]

Nu het hoofdstuk: En the winner is...Dit:



Een americaanse loc, "luxemburg-iseerd" heeft men me toch gezegd.
De cabine is afzonderlijk. Normaal probeer ik het model zo ver mogelijk in een stuk te mallen, om later niet moeten ineensteken.
Als men een twintigtal stukken van iets tweedelig malt, moet men "paaren", dus elke keer de nummer van de twee gedeelten in de gegoten onderdelen schrijven. Want de N?1 van het eerste deel zal waarschijnlijk niet meer goed passen (of helemaal niet)in N? 20 van het tweede deel.
De resin beschadigt de silicone en doet hem een beetje zwellen. Een andere manier is de mal VEEL dikker te maken, 5cm rond alles...maar dan steekt je er kilo's silicone in en de mal duurt daarvoor niet langer! Dus...
Hier is er een klein horizontaal trapje in de cabine (beneden) en als ik de cabine in een stuk met de rest mal, zal dat trapje in het midden van de mal zijn, en zal zeker breken bij het ontmallen als men er niet elke keer aan denkt...Dus twee mallen.

Het binnenste bekijken: de vorm is niet regelmatig gelijk een Bolle Neus, bvb. Er zijn vele kanten dat uitsteken en niets is effen.
De verandering aan de cabine is proper gedaan, maar met platicard dat niet dezelfde dikte heeft dan de rest van de cabine...Juist in het midden van de ruiten. We zullen aanpassen.



Om te beginnen, daar ik de cabine niet gebruik, zal de opening moeten gestopt worden, ik volg de vorm van de kist om later een schone binnenmal te kunnen maken, want natuurlijk, het binnenste moet ook gemald worden. Moet proper gedaan worden, als het schoon is, is het meestal ook goed!



Dit gedaan, moet de kist nu gereed gemaakt worden voor het mallen. Dat is wat het meeste tijd neemt, want het is belangrijk. Het resultaat hangt er van af.

De kist en de cabine zijn gereed (het was carnaval in de school van de kleinkinderen...[:D]) Daar alles onregelmatig is heb ik de boord gemaakt met 0,5 plasticard. (Soms gebruik ik gewoon masking tape van de Brico, als het binnen van de kist heel recht is.)
De cabine krijgt ook 0,5mm, want er is heel weinig plaats tussen de opening van de ruiten en de binnenhoek juist ernaast (tape zou niet kleven). Een beetje plasticine werdt geduwt waar er een dikte verschil was midden van de ruitenopening.
ALLE GATEN dat dwars door de kist gaan moeten van binnen met tape gestopt worden.
Het was feitelijk niet zo ingewikkeld, maar heeft toch een kleine halve dag geduurt!



De andere kant. De pijltjes tonen waar er een beetje plasticine geduwt geweest is.
Eens dat alles droog is, wordt de onderste boord van de plasticard op een goed plat liggende stuk schuurpapier effen gemaakt (rondjes draaien)



Nu moeten de stukken van het bak(je) gesneden worden. 10mm overal rond aan de grootste afmetingen van de kist bijtellen, plus de dikte van de plasticard, hier 2mm. De hoogte ook, het ding plus 10mm. Er is niet rekening gehouden van de kleien schouw, dat kan geen kwaad. Maar er moet toch silicone erboven!

Op de lengten heb ik een steunstuk gekleefd, want het gewicht van de silicone heeft de neiging de boorden van de bak lichtjes open te duwen.
Die stukken met het steunstuk zullen later dienen om de mal, met resin er in, vlak te houden.

Je begint zeker te begrijpen waarom uw platiek per M2 te kopen[:D]

De boorden van de bak zijn eerst alleen samengekleefd. De kist van de loc kan zo juist in het midden van de basis van de bak gekleefd worden, en als nog eerst silicone op moeilijke plaaten met een penseel moet gevuld worden, is het zo nog gemakkelijk.



Je merkt een gaatje in de basis?
Als je de bak, met het model en de silicone in de klok doet ontluchten, gaat het model willen zwellen, vervormen, en er zal zefs lucht van binnen het model naar buiten willen, door het kleinste gat dat het zal vinden. En silicone vloeit dan binnen in het model als men de motor stopt.
Met een echte serieuze vacu?m klok, zal het model zelf kunnen spleten!
Het gatje (3mm) houdt de zelfde druk in het model en buiten het model.

Silicone wordt normaal in zijn mengpot ontlucht, maar met een echte klok doet het gelijk kokende melk en een grote beker is dan nodig, met teminste twee keer de inhoud van de silicone.

Ik doe het ook met het model er in, maar met mijn flauwe ontluchter natuurlijk.

Eindelijk, de kist en de cabine stevig op hun basis kleven. Ik kleef met sythetische thinner, sinds en geen trichlo meer is...
Hier had ik daarna nog een boord met secondenlijm gemaakt, maar het was later moeilijk het ding er uit te krijgen, dus niet doen.
Met een tape-boord kleef ik het op de basis met "een goede laag" secondenlijm, omdat de tape nooit echt effen is, en daarna, bij het ontmallen, scheurt de tape. Maar hier!!!Oah!![xx(]



Nu mogen de bakken er rond gekleefd worden, de silicone er in gegeoten, 525cc... Dekken en laten verharden!

Ik denk dat ik OPNIEUW moet gaan eten...Choucroute! Joepee![:D]


stefan.

loebaske

Kijk dat vind ik nu eens een artikel DAT in MSM moet verschijnen, ook al is het verspreid over 10 nummers, maar de foto's en uitleg zijn ZEEEEER belangrijk, ben gisteren bij Stefan langs geweest en waardeer zijn inspanning om dit allemaal klaar en duidelijk te raporteren...

janjozef

Inderdaad dit zou zeker in MSM mogen verschijnen en liefst met nog een paar foto's meer

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

swa

Ook al ben ikzelf totaal niet ge?nteresseerd om me hieraan te wagen, voor mijn part is dit alleszins meer dan voldoende om er een  MSM artikel(s) van te maken, doen! En Stefan, chapeau!

Stefan Appelmans

Ah, dat moeten de MSM'ers (emmers...! [:D][:o)]  )zien. Anders, geen problema.
Maar de text dan niet verkorten (buiten de lollekes) want alles is belangrijk in de uitleg...[:I]
Als ik sommige dingen herhaal (vaseline bvb), is het vrijwillig: Om het goed in de hersens te duwen![:)]
stefan.

janjozef

Zeker en vast niet verkorten, eerder nog verlengen zeker voor het driedimensionale gietwerk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Maar we gaan verder. Na een goede nacht verharden[:D], ontmallen.
Er moest wel hard getrokken worden op de basisplaat (de secondenlijm...).
Je ziet dat er toch een beetje silicone er binnen is geraakt, maar niets erg. Het gatje in de basisplaat was zeker verstopt tegen de bodem van de ontluchter, en er kwan een grote luchtbel naar boven!
ik heb de mal een beeje verplaatst en alles was in orde.



Heb het stukske silicone verweidert, en dan alle "verhoging" plastieken en tape ook verweidert. De bak rond de mal laten!
Het plastiek van het model is nogal hard en de witte plasticard ging er redelijk gemakkelijk af.
Er bleven nog stukjes over, en enkele velletjes silicone. Na dat afgekrabt te hebben met het plat van de cutter is het binnenste van de mal vol vuil!



Een beetje warm water met afwas zeep, kuisen met een dikke zachte penseel, spoelen, en het is proper.



Nu moet men het binnenste mallen, en eerst dit maken. Wad?sda?



Als je "zomaar" de silicone van binnen giet, krijgt je dat stuk, verhard, niet meer buiten, want het gaat "spannen" tegen de binnenwanden.
Dus moet men deze onderdelen maken, om in het midden van het binnengedeelte te plaatsen. Als men later dit stuk eerst uit de binnenmal trekt, is er dan plaats om de binnenmal te plooien en gemakkelijk(er) uit te halen.

De afmeting van dit stuk is gerekend om nog voldoende silicone (7mm is genoeg) overal rond en boven het stuk te hebben.
Het is proper gemaakt met plasticard (opnieuw!) en gevuld met resin. Eerst liet ik dat hol, maar de trennspray dat er op moet verzwakte de plasticard en na een zekere tijd ging het kapot[xx(]! Met resin er in is het OK!

Hier heb ik het ding relatief nauw moeten maken, want er is een vernauwing in de kist, op de plaats waar de cabine er op moet.

Om het middenstuk goed in het midden van het binnenste te plaatsen, heb ik aan de twee einden een kleine gids gekleefd op de boorden van de bakwand.

Al de binnen oppervlakken en de boven boord van de mal is dus met vaseline ingevreven. Overal!
En dan silicone gereed maken en vullen. Toch een gewichtje er op (men weet nooit) maar niet te zwaar, het middenstuk ligt op de silicone.



En laten verharden...
stefan.

Stefan Appelmans

Het is verhard!
Vooralleer te ontmallen, snij ik een putje in de mal, de binnenmal en het middenstuk, en ik maak er een rood teken in.
Zo is men zeker dat alle onderdelen atijd op de zelfde plaats in een zullen schuiven. Want niets is perfect symetrisch natuurlijk.



Nu mag men het midenstuk verwijderen. De eerste keer, daar er juist silicone op gegoten geweest is, is het toch een beetje vast.
En dan, ziet je, de binenmal komt er gemakkelijk uit!



Avorens de bak-wanden te verwijderen, ga ik een reservoir maken.
Met een scalpel en een fris mesje, wordt de verticale boord ongeveer 45? gesneden, zorgnemend niet te laag te snijen, in de gemalde details, en toch een oppervlakje laten om de binnenmal te leiden.



Nu mag de "master" er uit genomen worden. De bak is uiteen genomen, en de versterkte wanden zullen verder dienen om de mal met resin er in goed recht te houden. De andere stukjes kunnen nog voor iets anders dienen.



Als er in de loc gaatjes waren voor ballustades of andere stukken vast te houden, zullen er daar "tietjes" uitsteken binnen in de mal.
Die moeten best korter gesneden worden (1mm laten) want bij het gieten gaan die "tietjes" nog vlug afgescheurt worden, als ze te lang zijn, soms tot tegen de oppervlakte van de mal, en het is dan moeilijk het teken van het gat terug te vinden op het gegoten model.
Met 1mm blijven die veel langer en het is dan gemakkelijk de gaatjes op het model te doorboren.

Nu, het binnenste van de mal goed bekijken om te vinden waar de resin "een beetje zal moeten geholpen (gehelpt?) worden".
In de kleine mal, dat trapje, eerst te vullen.
In de grote mal, die dingskes dat op de wanden uitsteken, de verticale bufferplaten van elke kant, een beetje op de trappen de hoeken vullen...

Een laagje trennspray op de plastiek midenstukken, laten 5 tot 10min drogen. Die terug op hun goede plaats in de binnenmallen duwen.
Om de hoeveelheid resine te schatten kan men eerst water in de mal gieten, de binnenmal er in, en dat gieten in een gegradueerd potje.

Eerst ongeveer 4cc resin gereed maken om de moeilijke platsen te vullen. Voor de cabine, ongeveer 9 cc voor alles.
De gemengde resin in de mal gieten, de binnenmal nemen en het zachtjes in de mal laten dalen, beter met de wanden lichtjes open te trekken met de vingers die overblijven[:I]
Eh, het is toch beter met een reservoir, men "moost" er niet overal!



Voor de grote mal zal 34cc nodig zijn. Eerst 8cc (4+4) voor de dingskes te vullen, met de "meng-spuit", ook een beetje op de trappen en de hoek tussen de cap en de platform op de binnenmal.
De rest in de mal gieten, en de mal doen draaien om overal resin tegen de wanden te hebben. De binnenmal zorvuldig in de mal steken, de wanden lichtjes afwijken, als er nog t'een of t'ander luchtbelleke achter steekt, de versterkte boorden tegen de mal houden met gewichten, en...Laten werken!


stefan.

Stefan Appelmans

En, omdat ik weet dat iedeeen ongeduldig is, ontmalling!![:D]
Drie uren later, daar is het ding:
De binnenmal was een beetje moeilijk uit te trekken (ik had eert het geheel ontmald) en heeft de kist van achter een beetje gespleten, maar een druppelke secondenlijm en er is niets meer te zien.
De volgende keer zal ik opletten.



De reservoirs komen er gemakkelijk af,er is maar een dun velletje tussen de onderdelen.



De oorspronkelijke en de kopij: Twee dezelfde!


stefan.

Stefan Appelmans

Ik heb daarboven plaats verloren, ik weet niet hoe...[:I]
Kan dat "afgenomen" worden?
stefan.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Ik heb daarboven plaats verloren, ik weet niet hoe...[:I]
Kan dat "afgenomen" worden?

Is opgeruimd Stefan. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *