Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Goederenwagons net even anders

Gestart door Baureihe 103, 19 februari 2010, 21:43:06 PM

Baureihe 103

Goederenwagons net even anders

Goederenwagons zijn niet weg te denken, ze zorgen er altijd maar weer voor dat de kostbare goederen worden verplaatst. Je zou dan denken dat de vervoerders heel erg zuinig zouden zijn op dit soort wagons, maar niets is minder waar. Onderhoud met name om er voor zorgen dat ze in onberispelijke staat blijven verkeren wordt tot een minimum beperkt. Technische zijn ze natuurlijk in goede staat, maar voor de rest wordt er alleen het hoogst noodzakelijke gedaan om de wagons in rijdende conditie te houden. Dit maakt de goederenwagons  nu juist zo aantrekkelijk. Er is er geen ??n het zelfde, dit in tegenstelling tot de wagons die bestemt zijn voor het vervoer van reizigers. Ook de mate van vervuiling is afhankelijk van de lading die er mee wordt vervoert. Als je goed oplet bij het grootspoor zie je vaak verschillende soorten vuil door elkaar op de wagon zitten, hier komen we Later nog een keertje op terug. Dit maal gaan we twee veewagens en gelijk nog maar twee rongenwagens vervuilen.
De veewagens zijn extra aantrekkelijk door het open karakter van de wagon, en daardoor onderscheid deze wagen zich totaal van de eerder behandelde gesloten goederenwagons.
Ook kunnen wij  naarmate we wat meer bedreven zijn in het weahteren weer wat extra details aan brengen die voorheen nog niet zijn uitgeprobeerd. Eerder hadden we het er al over het hoogst noodzakelijke onderhoud werd uitgevoerd, het kan dus zomaar gebeuren dat een aantal verrotte planken zijn vervangen in de werkplaats. Alleen het gerenoveerde deel wordt dan met verf behandeld terwijl de rest van de wagon er nog net zo verwaarloosd uit blijft zien.
De wagons heeft dus geen representatieve functie, maar is gemaakt voor maar ??n doel en dat is het vervoeren van de lading van A naar B.
Met dit gegeven in het achterhoofd gaan wij dus weer een lustig aan de gang.
Als eerste maar eens een wash aan brengen met een donkere vuiltint, zodat we wat meer diepte en contrast krijgen. Dit doen we als gebruikelijk met sterk verdunde verf die met een penseel rijkelijk op de wagon aanbrengen. Doordat de verf zo sterk verdund is zakt het pigment hoofdzakelijk naar de lagere delen en dat is precies wat we willen. Bij de veewagens en de rongenwagen gelijk de laadvloer schilderen in een hout kleur, dit doen we wel met een dekkende verf. Nadat de laadvloeren zijn gedroogd wordt ook hier een wash over aangebracht met een donkere kleur, voor het contrast. Nu kunnen de penselen even terug de doos in de volgende behandelingen worden met de airbrush gedaan. De daken van de veewagens worden met diversen kleuren bespoten zoals antraciet, stofkleur en nog wat roestbruin. Als wij deze kleuren aanbrengen doen we natuurlijk gelijk om het werk te versimpelen de zijkanten van de wagens. Wat wel belangrijk is dat de vervuiling gezien vanaf de onderzijde langzaam wat minder opgebracht wordt.
De wagens zien er nu al een stuk aantrekkelijker uit maar ze zijn nog niet klaar. De penselen en de platte kwasten weer uit de doos pakken waarna we aan het drybrushen slaan.
Het doel is zoals de meeste inmiddels wel weten het ophalen of accentueren van de hogere delen. Je zal er van verbaasd staan wat een details er zichtbaar worden.
Het is niet de bedoeling dat de kleuren echt dekkend worden aangebracht, dit doen we door de kwastjes zo droog mogelijk te maken en met name bij de start van het drybrushen nagenoeg geen druk op de kwast uit te oefenen. Als we al wat langer aan het drybrushen zijn kan de druk op de kwast langzaam worden vergroot.
Ook dit keer gebruiken we weer niet zo?n groot kleuren pallet, twee hooguit drie kleuren zijn nodig om het beoogde eindresultaat te behalen. Nu is het dan eindelijk tijd om de gerepareerde delen met een fijn penseeltje aan te brengen. Als we deze handeling uit zouden voeren voor het air-, en drybrushen zal het beoogde resultaat niet gehaald worden.
Er is bij deze wagons gekozen om wat balken en planken te schilderen in de zoveel mogelijk de originele kleur van de wagon, nu is het net of de planken kort gelden zijn vervangen. Dit ook gelijk maar doen bij een deel van het plaatijzer op een hoek van de wagon, waarna het tijd is om te stoppen. Het is niet de bedoeling dat het een lappendeken van kleuren wordt overdaad schaad ook in dit geval.
Zo dit is voor de gastendag zo?n beetje de laatste praktijk update, de gastendag nadert inmiddels met rasse schreden en daar moet ook nog wat tijd worden gestoken in de voorbereiding.

Zoals gewoonlijk nog wat foto?s die hopelijk weer verduidelijken wat in de bovenstaande uitleg is vergeten te vermelden.

imghttp://img99.imageshack.us/img99/8775/dsc04088xn2.jpg/img

imghttp://img99.imageshack.us/img99/5303/dsc04089ie4.jpg/img

imghttp://img401.imageshack.us/img401/7982/dsc04090ht4.jpg/img

imghttp://img99.imageshack.us/img99/5939/dsc04093wa5.jpg/img

imghttp://img99.imageshack.us/img99/1470/dsc04096xw7.jpg/img

imghttp://img143.imageshack.us/img143/8850/dsc04097jj8.jpg/img

imghttp://img401.imageshack.us/img401/5593/dsc04098si4.jpg/img

Ik heb er weer het nodige plezier aanbeleefd en het aanblik van de baan is wederom verandert

Groetjes Bert :)



Bestaat er een andere hobby.

railman56

#1
weeral prachtig werk met de leerrijke uitleg die ik morgen eens rustig ga nalezen [:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

#2
Mooie wagens, Bert [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Eres

#3
Ontzettend mooi gedaan en hele fijne uitleg De wagons zien er fraai uit na deze behandeling

Wim