Eerste spoorplan ooit.

Gestart door Stoiycas, 19 februari 2010, 20:07:20 PM

Stoiycas

Ik ben er eindelijk uit geraakt, mijn eerste spoorplan is klaar.
Ik moet nu nog zien dat ik het op het forum kan plaatsen zodat jullie je mening kan geven.8)
Je moet nu niet denken dat het z'on spoorplan is welke ik hier allemaal op het forum zie.
Ik ben maar een beginneling, maar ik weet dat ik op Jullie steun kan rekenen en mij zal bijstaan met raad en daad.

Eddy ( stoiycas)
 

Eres

Eddy

Leuk om je reactie te zien Ik zit met het zelfde probleem Dus kunnen we elkaar alleen maar goodluck toewensen en hopen dat we de baan vinden die we willen

groetjes

Wim

ERVIN

Een sporenplan tekenen is niet zo simpel als de meeste denken , je moet eerst de ruimte goed bekijken waar je je treintjes wil zien rondrijden , dan bekijk je hoe je je indeling gaat maken voor de tafels , let ook even dat je er nog overal bij kan ingeval van storingen of ontsporingen , het tekenen zelf moet je eigenlijk zelf een beetje uitzoeken , wat wil ik, een stopplaats, groot doorgaand station, kopstation, haven of andere industrie-aansluitingen , rondrijden of van A naar B , enz...

Ikzelf ben  meer dan 1 jaar aan het tekenen en schetsen geweest , en heb het naderhand nog 3x verandert , of het zou ook 10x verandert kunnen zijn, Jurgen weet mss hoeveel keer ik het toen verandert heb.[:D][;)]

Nu , na 10 jaar bezig te zijn , heb ik eindelijk mijn droomplan gevonden , dus niet te snel de moed opgeven , en blijven zoeken , op een dag krijg je plots een gevoel van " ja dat is het" , en dan ben je vertrokken h?[;)]

Dus veel succes h? mannen.

marimon

Ik heb een jaar of iets meer met potlood en papier getekend en met een paar gommen weer alles weggedaan en opnieuw begonnen. Nadien losse nummers gekocht van MSM en daardoor gaan kijken op opendeurdagen naar enkele modelspoorverenigingen. Na ongeveer vijf jaar een voor mij goed spoorplan getekend te hebben, begonnen aan de bouw. Ik ben nu acht jaar bezig en heb nog een laatste wijziging aangebracht waardoor mijn baan vergroot is met een kopstation. Nu, na vandaag kan ik zeggen dat mijn baan er bijna ligt maar nog verre van af is.
Waarmee ik wil zeggen: ga niet over ??n nacht ijs, bouw geduldig op, slaap een nachtje over wat je getekend hebt, analiseer en ga verder met je plan of gebruik je gom...
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Stoiycas

Beste spoorvrienden,

Ik heb zeker ne keer of zes, zeven opnieuw beginnen te tekenen en ten slotte met Anyrail in stukken en brokken een plan verwezenlijkt, of dit het defintieve plan is weet ik niet, al? ben het zeker.
Maar ik heb de mogelijkheden gelaten voor uitbreiding, dat dit zonder veel problemen kan gebeuren.
Het probleem om storingen en ontsporingen op te lossen zie ik voor mij niet als een probleem omdat de tafels in het midden van een kamer komen, of toch tenminste een 60 cm van de muur uit.
Wanneer ik het plan heb ingescant, tekening valt nogal groot uit, zal ik het trachten op het forum te zetten om jullie mening hierop te geven.
Tot hiertoe heb ik alleen nog maar ??n station, en nog geen schaduw gedeelte, dat komt nog maar Gent en Brussel zijn ook niet op ??n dag gemaakt h?, het zal over jaren gaan.
Wel is er voorzien voor een industrie gebied en mms ook wel een haven.
Ik heb ??n voordeel, ben alledagen thuis omdat ik mindervalide ben, en kan er aan werken zoveel ik zelf wil, ook zal er rekening gehouden moeten worden met het financieel vlak, uitkering mindervalide[:p].
Toch zal ik mijn best trachten te doen, en dat is al veel, ook zal ik wel wat hulp krijgen van Loebaske.
Op hoop van zegen.[:I]
Nu stilaan aan de tafels beginnen z?.
Eddy
 

Greg

Het neemt veel tijd.
En soms kan je iets tekenen op papier wat dan uiteindelijk in het echt toch niet zo goed is als gedacht, kan je nog wat aan veranderen in de opbouw of nadien.
Je leert altijd uit de fouten van het verleden.
Ik heb nu na 5-6 jaar ook een baan waar  ik enorm tevreden over ben. Ze is nog niet af, maar tot hier toe vind ik het mijn beste plan dat ik ooit gehad heb.
HOe is dat er gekomen?
Bouwen, (stukje) afbreken, iets anders bouwen, tekenen, terug iets bouwen, terug een stukje afbreken, nog eens op papier een deel uittekenen,...
Ik ben nu aan men eindstation bezig. Op papier, het krijgt vorm maar ik ben nog niet 100% tevreden.
Het stoort me niet, want zoals sommigen al zeiden ga je best niet over 1 nacht ijs voor zo een dingen.
Zal binnenkort wel definitief worden en dan kan ik het leggen.

Dus neem papier en potlood, kijk overal wat rond, doe ideeen op op beurzen, internet, boeken,...

Mijn huidige plan is een jaar geleden ontstaan, in dortmund enkele dingen gezien die ik erg geslaagd vond. Dan op papier gezet en ze in men achterhoofd gehouden om ze te implementeren.
Uiteraard in mijn eigen vorm en naar men eigen mogelijkheden, maar andere dingen zien zorgt er ook voor dat je eens andere invalshoeken bekijkt voor een baan.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Stoiycas

Dag Greg,

Ik weet 100% zeker dat wanneer ik begin aan het uitleggen van mijn spoorbaan, dat er veranderingen zullen aan gebeuren, ik ben nog niet bezig en heb al ondervonden dt ik hier an daar wijzegingen gaan aanbrengen.
Eerst en vooral komt het spoor op een hoogte te liggen zodanig dat het mogelijk is om nog een degelijke straat te verwezenlijken.
OOk komt er zeker een havan gedeelte en een industriegebied.Wanneer er uitbreiding gebeurd komt er ook een lange tunnel, die ik natuurlijk zal moeten kunnen openen voor als er hem in de tunnel iets voor doet.
Ik heb namelijk twee TGV's dus moet er een eurotunnel komen.
Ik heb bij mijn huidig plan deze uitbreiding ingecalculeerd.
Je zal er nog van horen, ik hou je op de hoogte.
Groetjes,
Eddy alias Stoiycas