Auteur Topic: MSM 90 Weerstandsolderen  (gelezen 2002 keer)

Offline jacques timmermans

  • Forumlid
  • Berichten: 488
  • Voornaam: Jacques
MSM 90 Weerstandsolderen
« Gepost op: 18 februari 2010, 17:58:59 pm »
Gerolf,

ik heb met veel aandacht en plezier jouw artikelserie over het solderen gelezen. Jammer genoeg moet ik vaststellen dat je in het laatste deel, het weerstandsolderen, een toch niet onbelangrijk aspect vergeten hebt om te bespreken; Het gebruik van soldeerpasta (een mengsel van gemalen lood en vloeimiddel in de regel verdund fosforzuur) bij het weerstandsolderen.

Bij mijn weten wordt bij deze vorm van solderen praktisch altijd soldeerpasta gebruikt omdat hij gemakkelijk en zeer precies te doseren valt, iets dat ik van de door jouw gebruikte "pioentjes van plat gedrukt soldeertin" niet meteen durf te beweren. Daarbij komt nog het feit, dat je de "pioentjes" van te voren moet maken en nog eens van een vloeimiddel moet voorzien eer ze gebruiksklaar zijn.

Zelf heb ik ooit het weerstandsolderen uitgetest, maar ik was er niet erg van overtuigd; wel is het solderen van kleinen deeltjes zoals afsluiters en dergelijke op een zelfs al geverfde ketel van een stoomlocomotief een groot voordeel van deze soldeerwijze.

Hiervoor gebruikte ik een soort geisoleerd pincet, dat een collega modelbouwer in Amerika had gekocht. De tussen de twee punten van het pincet opgewekte warmt was genoeg om afgebroken ketelventielen of lantaarns met een beetje soldeerpasta terug op hun plaats vast te solderen.

Jacques Timmermans

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.199
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
MSM 90 Weerstandsolderen
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2010, 18:46:51 pm »
Je hebt gelijk, Jacques. Soldeerpasta is vaak handiger. Ik vermeld dat in het bijschrift bij foto 12, maar het had iets uitdrukkelijker in het artikel mogen staan.
Toch heb je met soldeerpasta vaak te weinig tin aan je verbinding zelf, omdat die pasta (eigenlijk het vloeimiddel) door de hitte nogal makkelijk "wegkookt" en er meer tin naast dan tussen de verbinding belandt.
Tin (in de vorm van een platgedrukt schijfje bvb) smelt wat trager en blijft daardoor beter "in de buurt".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.199
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
MSM 90 Weerstandsolderen
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2010, 12:10:42 pm »
Ik had gisteren op de modelspoorclub ook nog een gedachtenwissel over die "pioentjes":
De (ervaren) modelbouwer waar ik mee sprak zweerde bij een andere methode van weerstandsolderen: Eerst beide raakvlakken vertinnen, en dan met wat soldeerwater en de WSA de eigenlijke las maken.

Het idee van die pioentjes heb ik trouwens van bij de juwelensmeders gehaald (hardsolderen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline just4fun

  • Forumlid
  • Berichten: 1.202
    • Boureguatte
  • Voornaam: Paul
MSM 90 Weerstandsolderen
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2010, 13:07:59 pm »
citaat:
Geplaatst door Gerolf

... maar het had iets uitdrukkelijker in het artikel mogen staan ...


Dus de artikelenreeks is toch niet lang genoeg? [}:)]
Paul

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.199
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
MSM 90 Weerstandsolderen
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2010, 14:49:35 pm »
[:D] [:D] Nee, een kwestie van klemtonen [;)] [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline b-shunting

  • Forumlid
  • Berichten: 168
  • Voornaam: nicolas
MSM 90 Weerstandsolderen
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2010, 16:47:30 pm »
misschien nog een tip voor deze artikelreeks
het in elkaar steken van een jocadis

p.s.uw soldeerartikels hebben me goed geholpen
minibaantje tp 4,diesel