Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

modelspoorbaan

Gestart door Tom, 13 juli 2005, 23:21:17 PM

Tom

Hallo.

Hoe groot is een modelspoorbaan als je van alles een beetje (stationetje, rangeerbundel, een boerderijtje,...) wilt bouwen?
Tom

janjozef

Dat is een vraag die niet echt te beantwoorden is. Een station kan 1 spoor met perron en gebouw dus min 1 spoor breed plus een oppervlakte van 10cm diep en dat op een lengte van ???? (het aantal wagons dat ge aan uw trein wilt). Een rangeerbundel zijn min. 2 doodlopende sporen (wat natuurlijk nog niet echt een bundel is) en voor de gebouwen vindt ge altijd wel plaats. De min plaats voor een rondrijdende baan met 1 ovaal is dan 1m breed en toch min 2 m lengte, houd ge 1m recht stuk. En dat is klein, zeer klein. Op de max staat geen enkele maat. Maar voor uw eerste baan, en ge werkt niet modulles, neem gewoon een vezelplaat 1,2 op 2,4 daar kunt ge op rijden en wat belangrijk is (toch voor mij) die kunt ge mooi aankleden op niet te lange termijn.

Jan  

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Dag Tom,
Ik ga ervan uit dat je in HO wenst te bouwen. Indien je ruimte beperkt is kan je misschien beter een kleinere schaal (TT, N, Z) of smalspoor (HOm, HOe, Nm, ...) overwegen. Een baan hoeft trouwens niet per s? rondlopend te zijn: een punt-naar-punt concept verhoogt het 'spel'-aspect van het rijden, maar het is moeilijker om een 'automatisch' treinverkeer op te zetten. Het is maar waar je voor kiest...
Voor je te plannen baan zou ik eerder vertrekken van je beschikbare ruimte en je verlanglijstje hieraan aanpassen. Er bestaan veel boeken met modelspoorplannen, ook voor mensen met beperkte ruimte. Daar kan je vaak leuke idee?n uithalen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Wat is een punt-naar-punt concept?
Tom

janjozef

dat is dat ge steeds over en weer rijdt

punt A_____________________________________ punt B
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

als ik eerlijk mag zijn vind ik dat je altijd moet beginnen in rondjes (als beginner) en als je al heel wat proffesioneler bent met een a-b-concept. dat is mijn mening
retour-ticket van arne