Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

en ze staken verder

Gestart door janjozef, 16 februari 2010, 17:56:34 PM

janjozef

#15
En welk respect hebben het stakende spoorwegpersoneel voor zijn klanten dan, en jawel gelukkig zijn er bij de spoorwegen nog mensen die hun job ernstig nemen, en jawel ik heb voor iedereen respect die zijn werk doet en wilde stakers horen daar helemaal niet bij, en jawel iedereen mag staken van mij maar zeg het op voorhand zodat mensen geen uren onderweg moeten zijn om na een dag werken thuis te geraken, die wilde stakingen van het spoorweg personeel kunnen helemaal niet. [:(!][:(!][:(!][:(!]

Jan

P.S. Ge weet toch dat het spoorwegpersoneel maar werk heeft omdat er klanten zijn, en niet dat klanten geluk hebben dat ze kunnen meerijden omdat iemand van de spoorwegen met een trein passeert,

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

stefanic

#16
citaat:
Geplaatst door janjozef

En welk respect hebben het stakende spoorwegpersoneel voor zijn klanten dan, en jawel gelukkig zijn er bij de spoorwegen nog mensen die hun job ernstig nemen, en jawel ik heb voor iedereen respect die zijn werk doet en wilde stakers horen daar helemaal niet bij, en jawel iedereen mag staken van mij maar zeg het op voorhand zodat mensen geen uren onderweg moeten zijn om na een dag werken thuis te geraken, die wilde stakingen van het spoorweg personeel kunnen helemaal niet. [:(!][:(!][:(!][:(!]

Jan

P.S. Ge weet toch dat het spoorwegpersoneel maar werk heeft omdat er klanten zijn, en niet dat klanten geluk hebben dat ze kunnen meerijden omdat iemand van de spoorwegen met een trein passeert,





Jan sorry hoor maar dit gaat er ook voor mij ver over.
Je PS slaat nergens op, of misschien beter op ALLES en IEDEREEN, want bij de post hebben ze ook maar werk omdat de mensen wllen brieven verzenden, bij producenten van eender welk produkt hebben ze maar werk omdat er mensen zijn die dat produkt willen kopen.

Ik wil er zelf aan toevoegen dat ik (spoorwegpersoneel!) de afgelopen wilde staking totaal ongepaste lijkenpikkerij vond op DAT moment die door zeer beperkt aantal reizigers (en ook personeelsleden) werd gesmaakt. Ik heb begrip voor de problematiek waarmee het rijdend personeel geconfronteerd wordt, maar de afgelopen reactie was vooral een emotionele reactie, maar geen gepaste. Iedereen zou begrip hebben voor x minuten stilstand, klaxoneren etc. of voor een aangekondigde (en desnoods lange) stakingsactie als roep om meer veiligheid, en op een gepast moment, NA het rouwproces voor de nabestaanden etc.

Ik vind het hemeltergend en DEGOUTANT dat alle partijen EN buitenstaanders en zelfverklaarde experten zich verdringen boven de nog niet afgekoelde lichamen van de slachtoffers om de anderen de schuld in de schoenen te schuiven. Als ik lees wat voor kriminele nonsens er nu in de pers langs alle kanten weer wordt bijgesleurd:

-Nederland al veilig sinds 1960. Tiens: wat was dat dan in Barendrecht in sept2009? In de Hollandse pers lezen we dat per jaar gemiddeld 250x door 't rod wordt gereden en dat in 40% van die keren een ramp zeer nabij was!
-Belgie 12e slechtste land (9 doden per 100.000 gereden KM). Tja, maar het overgrote deel zijn overwegrijders en springers. Heeft dat met de veiligheid van de seininrichting te maken???

Voor mij is dit weer stemmingmakende DESinformatie om -zoals steeds- weer eens op de NMBS te kunnen KAKKEN. NMBS is immers een favoriet slachtoffer!

Laat GODVERDOMME het onderzoek in alle sereniteit verlopen zodat een duidelijke en ongemanipuleerde waarheid aan het licht komt. En als er DAN op de verantwoordelijke(n) wordt geschoten, dan kan iedereen daar begrip voor opbrengen.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janjozef

#17
Stefan ik had het hier niet over het ongeval in buizingen. Ook ik vond dat de goeverneur van vlaams branbant ver voor zijn tijd sprak als hij omzeggens direct een schuldige aanwees, laat ons daarover het onderzoek en zelfs een proces afwachten, ook in Pecrot is de schuld bij de NMBS en niet bij de treinbestuurder gelegd. Mij gaat het enkel over de staking de volgende dag. Daarom ook dat ik er een nieuwe topic over aangemaakt heb. Verder kan ik alleen jouw woorden over het ongeval maar bijtreden, zelfs voor een aangekondigde staking om meer veiligheid kan ik begrip opbrengen, maar nooit voor een wilde staking.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#18
Ik kan me vinden in je reactie, Stefan.

De PS van Jan is, denk ik, achteraf toegevoegd. Van een reiziger die al jaren dagelijks naar Brussel pendelt kan ik die (emotionele) reactie wel begrijpen. Gelijk waar er op het spoorwegnet iets gebeurt - zoals wilde stakingen - ondervindt hij de hinder.

Je reactie op het onderzoek en de pers lijkt me ook terecht, maar past meer in het andere draadje - over het ongeval zelf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#19
Ik heb de indruk dat het hier stilaan de verkeerde kant opgaat.

Feit is dat de staking roekeloos was en dat men wel iets anders had kunnen bedenken.
Een lintje om de arm, een vlag of wimpel uit het raam hangen, 5 minuten later vertrekken, eerst claxonneren vooraleer men vertrekt,...
De mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar hoe je het ook draait of keert, met jezelf op te jagen en lastig te maken kom je nergens.
De PS van Jan, tja, de frustratie die er even uit moest misschien? Dat moet af en toe kunnen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bundesbahnfreak

#20
Lap tis weer zover, de NMBS staakt (vindt het zelf ook niet kunnen maar diet terzijde) en Janjozef onsteekt weeral in zijn toorn.  Vroeger was ik militair en die werden als derderangsburger aanzien, nu werk ik op t spoor en daar zijn we van dezelfde categorie, "dik pensioen, te lui voor iets te doen, veel cong?, en veel te veel staken".  Oproep aan iedereen die denk dat het toch zo makkelijk is, doe examen enjoy the club, maar kom ni janken als het er toch niet zo'n luilekkerland is.

PS Janjozef wat doe jij als beroep? Is al een paar keren gevraagd maar antwoorden doe je dan niet h?

Een verontwaardig NMBS personeelslid dat zijn job graag doet

rixke rail

#21
Beste Rudy (Bundesbahnfreak), en anderen, waarom hebben jullie nu gestaakt ?
Omdat er geruchten waren (die ondertussen bewaarheid werden, door de woordvoerder van OVS zelve) dat er een rood licht genegeerd werd door een collega ! Hij blijkt nu overigens niet aan zijn proefstuk toe te zijn, gelukkig zonder dodelijke afloop, toen.
Er is overigens door zijn toedoen een andere collega van jullie gesneuveld.
In ieder geval dus nul op het rapport !
Een collega van mij is er ook ingebleven, het is voldoende in de pers geweest ?
Oorzaak volgens jullie : te hoge werkdruk ? goed, stress is een gevaarlijke vijand voor IEDEREEN !
Rood betekent  voor iedereen, ook voor de automobilist : STOPPEN, anders riskeer je desastreuze gevolgen ?
Het gevolg van jullie ?initiatief? was dat voor alle pendelaars het spitsuur in het honderd liep.
Gevolg : stress voor iedereen die de trein neemt ?
Ik persoonlijk geraakte tot Mechelen, en van daaruit was het per bus, want richting Leuven was alles afgeschaft. Kostprijs ? 3,00 -wellicht een gouden dag voor De Lijn ... (op onze bus zeker 50 betalende reizigers in hetzelfde geval).
Al bij al was ik een dik half uur later dan gewoonlijk thuis ? ik acht mijzelf bij de gelukkigen.
Er zijn mensen, zoals ik, die dit alles gelaten opnemen, al heb ik toch ook een ?welgemeende fuck you? gewenst aan  de stakers.
Anderen zijn echter niet zo geduldig ?
Het zou niet de eerste keer zijn dat er een tb een "toek op zijnen tutter" krijgt ?
Een andere vorm van staking zou voordeliger zijn, zowel voor jullie , als voor ons.
Het zou alle syndicaten z?ker goed uitkomen daar eens over na te denken?
Ik apprecieer dus de mening van janjozef, en alle anderen die anti-staking waren.
Hiermee hebben jullie z?ker g??n goede  punten behaald.
Tenslotte even ter verduidelijking : normaal hou ik mij voor dit soort discussies low-profile, maar dit moest me nu even van het hart, als pendelaar en vaste klant van de spoorwegen, tevens spoorwegliefhebber.  
Sorry als ik iemand tegen de borst stuitte, het zij zo !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Bundesbahnfreak

#22
Hallo Eric,

Een belangrijk detail, ik heb NIET gestaakt.  Ik moest die dag voor vergadering ivm de M6'en van Diepenbeek naar CW Mechelen met de trein.  Ik hoorde op de radio dat er in de Waalse depots gestaakt werd.  Een vloek was bij mij ook aan de orde gevold door "moeten ze nu staken, mooie reclame".  Ik ben toen met de auto naar mijn werk TW Hasselt gereden waar niemand staakte.  
Waarom reageerde ik zo:
Op ons (NMBS-personeel) wordt al genoeg neergekeken.  
Ik leid een ploeg gemotiveerde mensen die er dagelijks het onmogelijke voor doen om de M6'en van Hasselt op de relaties Tongeren-Knokke/Blankenberge en Landen-Poperinge/De Panne te doen rijden.  Als al die criticasters eens een dagje zouden volgen in welke omstandigheden mijn techiekers moeten werken.  Zouden ze misschien begrip kunnen opbrengen voor het werk dat geleverd wordt.
Nogmaals ik heb niet gestaakt en ik keur zelfs de meeste voorbije stakingen af.
Waar ik het apenschijt van krijg is de mentaliteit dat mensen die voor de NMBS of Infabel werken, voor de staat werken en daarom in sommigen hun ogen minderwaardig zijn.  Als morgen 1 van de priv?bedrijven die ook op ons net rijden een ongeval van deze grootte veroorzaken ben ik ook eens benieuwd naar de reactie van sommigen.
Eigenlijk is het hier lachwekkend.  Ik en sommige anderen die je hier op dit forum niet meer ziet zijn ipv met Belgische met buitenlandse treintjes bezig en worden hier ook een beetje stiefmoederlijk behandeld.  Ik kan mis zijn maar het is een gevoel.  Hier zijn de meeste liefhebber van Belgische modellen (hun goed recht) maar ze kakken zeer graag op die maatschappij die ze op hun zolder in t klein hebben rondrijden.
Op dit forum zitten ook de nodige spooorwegmensen die een grote impact kunnen hebben op info naar jullie toe.  Doch door er op te kakken gaan ze eerder lopen dan dat ze nog moeite doen.

groeten

Rudy


conducteur

#23
Mijn meningen over stakingen bij De NMBS (maar evengoed voor bv. De Lijn)(ik neem dagelijks de tram naar school, en geregeld de bus en trein):
Als men met iets niet eens is en men wil staken dan moet dat kunnen (er is een stakingsrecht voor iets toch? of niet), maar er moet een speciale dienstregeling voorzien zijn die een minimale dienstregeling garandeert dat ik deftig op tijd op school of op mijn bestemming geraak
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Doornroosje

#24
Ik werk al enkele jaren bij de spoorwegen, en de eerste dag dat ik ga staken moet nog steeds komen. Iedereen trouwens op mijn bureau denkt er niet over om mee te gaan staken. Akkoord, onze dienst (veiligheid) is er nu eentje dat niet aanzet tot stakingen, maar het zou voor ons heel simpel zijn om toch mee te doen. We doen het niet, gewoon uit beroepsfierheid.

Trouwens, mijn trein die dinsdagavond reed keurig op tijd vanuit Antwerpen-Centraal richting Luik om even na Lier vast te lopen. Iemand had er niet beter op gevonden dan zijn auto op de overweg van Melkouwen ter parkeren vlak voor dat er een goederentrein voorbij komt. Het gevolg mag zich raden: auto zo plat als een panne(n?)koek. De bestuurster was in shock en zal enkel dagen/weken werkombekwaam zijn. Wees dan als treinbestuurder maar eens zo goed om niet mee te staken, krijg je nog zoiets voor...

Dit maar even om aan te geven dat als er een staking is, er dikwijls nog heel veel spoorwegmensen zijn die WEL hun job nog uitvoeren zoals het hoort. Maar een machine draait maar net zo vlot, als alle radertjes meedraaien in dezelfde richting.

hapkin

#25
rixke rail
citaat:
Hij blijkt nu overigens niet aan zijn proefstuk toe te zijn, gelukkig zonder dodelijke afloop, toen...
Er is overigens door zijn toedoen een andere collega van jullie gesneuveld.
In ieder geval dus nul op het rapport !



Ben je daar zeker van... weet jij dan al meer dan wij
ok dacht het niet he ...

citaat:
Oorzaak volgens jullie : te hoge werkdruk ? goed, stress is een gevaarlijke vijand voor IEDEREEN !
Rood betekent voor iedereen, ook voor de automobilist : STOPPEN, anders riskeer je desastreuze gevolgen ?


Jij hebt nog NOOIT met een trein gereden dus zwijg maar hierover
Geloof mij maar speel een beetje met je treintjes






stefanic

#26
manman.

Hier wordt een bestuurder (en gratis ineens de hele NMBS) veroordeeld omdat deze door 't rood reed (wat trouwens nog altijd niet vast staat, laat aub het onderzoek hierover duidelijk uitsluitsel geven)

1 man rijdt door 't rood: 18 doden en veel gewonden, en 't is awoe NMBS door iedereen, de politici etc.

Hoeveel wegvoertuigen rijden elke dag door 't rood? Hoeveel wegbestuurders sterven elke dag of raken gewond? Maar tiens ik hoor niks over parlementaire onderzoekscommissies omdat er nog geen feilloos systeem is dat auto's automatisch doet stoppen als ze door 't rood rijden (nochthans heel simpel met GSMR, etc nu toch iedereen GPS heeft.) En ongetwijfeld rijden er al wel proefauto's rond waarmee men dit realiseert. Hup ALLE auto's aan de kant, alle verkeerslichten opbreken en installeren maar die handel. O ja uw auto wordt wel 10.000EUR duurder en de verkeersbeslasting verdriedubbeld, maar dat is een peulschil als je weet wat een mensenleven waard is!
Iedereen akkoord? We gaan ervoor!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

chef garde

#27
Ik werk al 4,5 jaar voor NMBS, half jaar opleiding, de rest rollende dienst.  Als ik 's morgens om zeg nu maar 3u45 toekom in Gent-Sint-Pieters ben ik nog altijd gemotiveerd.  Zoals veel collega's doe ik mn job graag en toch met enige fierheid.  Heb al verschillende keren gestaakt, ga dat in de toekomst nog doen als ik dat nodig acht, daar staat iedereen trouwens vrij van.

Wat de discussies over NMBS en zn werknemers op dit forum betreft, een tijdje geleden kon ik mij daar ook enorm in opwinden en ging ik steevast in de tegenaanval, maar wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil??  Het forum bevat een schat aan info die ik met veel aandacht bekijk, maar ook een schat aan zever die ik gewoon negeer ...

Dus: laat de "kenners" in hun waan, ze hebben immers zo goed gebladerd in hun "Het Laatste Nieuws" of zo aandachtig gekeken naar het "VTM-nieuws" waar de enige ?chte waarheid verteld wordt!

Alain

#28
Aan alle NMBS'ers en anderen die zich geroepen voelen.
Ik heb 25 jaar voor een bedrijf gewerkt waar we niet konden en mochten staken.[:D]

We hebben er het dikwijls over gehad hoe men op de beste manier kan staken. Bestaat namelijk in verschillende vormen. De slechts mogelijke manier om te staken is de kleine man te gijzelen waarbij de grote man geen last heeft.[:(]

De beste en leukste manier is de grote man te nemen waar hij het het minste leuk vindt en dat is namelijk in zijn portemonnee.

Als jullie dan toch willen staken, doe het op deze manier, kondig datums aan waarbij de reizigers gratis en voor niets mogen reizen. Op die manier krijg je onmiddellijk aandacht van de top en de meeste sympathie van de kleine man in de straat.[8D]

Dan spreekt men direct over een paar euros die verloren zijn en niemand zal jullie verkeerd aankijken.(behalve de top en de vakbond)[;)]

Maar daar moeten de vakbonden wel lef voor hebben natuurlijk, het land platleggen is niet moeilijk, kan zelfs een klein bedrijfje van pakweg 100 man.

Bundesbahnfreak

#29
Beste Alain,

Ik werkte vroeger ook voor een bedrijf waar men niet mocht staken: het leger[:D]
Nu alle gekheid op een stokje; een betaalstaking is misschien een mooi alternatief, maar er zou maar 1 chef garde op de trein zitten die niet staakt en de mensen laat betalen.  Zij die er begrip voor hebben, zoveel te beter.  Maar de dag van vandaag zijn niet alle mensen zo, met mogelijk geweld tot gevolg.  Dan zou iemand die zijn werk wilt doen nog een pak slaag riskeren[V]
Andere politieke hersenspinsel (vooral uit blauwe hoek) is de min. dienstverlenig. Mooi op papier, maar zie het al gebeuren Brussel-Zuid.  Een paar honderd man die tegelijk op 1 stel willen, lachen geblazen vooral groen.  Daar komen ook vodden van.[:(]
Neen mensen het is niet simpel meer.  Ik heb ook al gestaakt, voor het statuut en voor het feit dat ze ooit de werkplaats wilden sluiten.  Mogen we dat niet?  Als ze bij Opel of Stella staakten had iedereen daar begrip voor maar als wij dat doen dan staat het land in rep en roer.  Akkoord niet elke staking is mijns inziens gerechtvaardigd, maar soms is er geen andere uitweg hoor.  Of moeten we op onze kop laten sc**?*ten???
Ik ben zekr geen tafelspringer ls het op stakingen aankomt, meestal is het het rollend personeel of de seingevers, maar in de werkplaatsen zijn bij mijn weten nog nooit wilde stakingen uitgebroken

Groeten

Rudy