Twee treinen botsen Halle: mogelijk 25 doden

Gestart door tufken, 15 februari 2010, 12:11:01 PM

stefanic

#45
Wat betreft het seinenbos en seinen uiteen houden:
Elke treinbestuurder moet lijnkennis hebben voor de lijn waar hij/zij op rijdt. Dus niet iedereen mag overal rijden.
Gevolg van de lijnstudies dat de besturder daarvoor moet doen is dat hij, voor zijn trajecten, weet waar zijn seinen staan of welke addetjes er onder het gras ziten.
Vandaar ook dat bij grote omleidingen een bestuurder plots kan zeggen: sorry, hier rijdt ik niet verder want ik ken die lijn niet.

En seinen staan altijd links van het spoor. In uitzonderingen wordt met de pijl angewezen bij welk spoor het sein hoort.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

trainfreak

#46
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Zonder een opinie te geven, louter theoretisch:
Ik vraag me af hoe men kan weten dat een machinist een rood sein zag. Stel dat het sein een ander beeld gaf, maar dat de seingever dat niet wist? Of is dit zonder meer uitgesloten?



Als er 2 auto's zijdelings op elkaar botsen bij een kruispunt en de lichten werkten dan kan men ook bijna zeker zeggen dat 1 van de partijen door het rood reed.
Als er 2 reiswegen voor 2 treinen zijn ingesteld die hetzelfde spoor kruisen dan kan dat niet. Dus 1 van die 2 zou dan rood moeten krijgen.
Het klinkt misschien cru, maar misschien was er wel gewoon een kabel verkeerd aangesloten. Ofwel was er sprake van een laattijdige reiswegonderbreking.
Getuigen verklaarden dat die IC trein na Halle weer begon op te trekken, dus mogelijks had hij daarvoor 2 gele gekregen (De IC stopt niet in Halle maar rijd er tegen hoge snelheid door).

Dit zijn slechts mogelijke oorzaken, verder weet ik niets meer dan jullie.
Spoorse groeten
Dimitri

Doornroosje

#47
Ik zal proberen een klein beetje informatie geven, zonder echt informatie over dit specifiek ongeval vrij te geven.

Men kan nagaan op de zwarte doos (Telocband) wat een bepaald sein als seinbeeld gaf. De telocband is een soort van tachograaf zoals bij vrachtwagens, maar dan voor een trein. Nu staat er achter (bijna) elk sein een krokodil in het spoor. De functie van die krokodil is een signaal te geven naar de trein toe over de stand van het sein, en dit wordt dan weggeschreven op de telocband.

Is het sein groen, dan krijgt men een positieve impuls.
Is het sein dubbel-geel, krijgt men een negatieve impuls.
Is het sein rood krijgt men GEEN impuls.

Zo was het voor ons snel te achterhalen of de bestuurder al dan niet door het rood is gereden (impuls aanwezig op de band of niet). Met de afstand kan je nagaan waar de seinen staan.

De bestuurder krijgt bij dubbel geel dan nog eens een lampje dat aangaat op zijn bedieningsbord, dat helpt hem het vorige seinbeeld te onthouden.

Verder nog:
Halle en Buizingen zijn EBP gecontroleerde wisselstraten. Bediend via computer met electronische logboeken. Die logboeken houden bij of er seinsturingen zijn geweest, alle bezettingen, wisselstanden enzovoort. Het is dus gemakkelijk uit dit systeem uit te halen of er een seinsturing was naar dit sein, een reisweg aangelegd was, eventueel een reisweg afgebroken zou zijn geweest, of alle andere mogelijkheden.

Beide informatiepunten zijn cruciaal in dit onderzoek! Over de werking van deze systemen mag je mij steeds vragen stellen, over het onderzoek zelf zl ik je moeten teleurstellen, we mogen daarover geen info prijsgeven.

Gerolf

#48
Bedankt voor de informatie, Dennis.
Dat van "rood licht geen puls" wist ik, en heb ik altijd wat vreemd gevonden. Dat de afwezigheid van een signaal op die band, rekening houdend met afgelegde afstand de sleutel was, wel ... zo ver had ik nog niet nagedacht [:I]
Succes met het verdere onderzoek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#49
Dennis,
Bedankt voor het verhelderende topic.  Velen van ons weten niet hoe het er in het grootspoor aan toe gaat!  Misschien passeren we elkaar morgen op de plek zonder elkaar te herkennen...
Groetjes, Peter


ERVIN

#50
Volgens de meeste kranten en andere media denkt men dus dat er door een rood sein gereden is , maar kan het ook niet zijn dat de wissel , die op afbuigende stand stond , de grote verantwoordelijke in heel dit drama kan geweest zijn??[:I]

Jurgen

#51
Maar klopt die info uit die zwarte doos wel?

In de krant van vandaag staat dat de treinbestuurders dat ding nog moeten opwinden voor ze vertrekken. Wat gebeurt er als ze dat een keer vergeten? Dan is er toch gewoon niets geregistreerd?

Of verteld de krant niet alles, want dat zou ook niet de eerste keer zijn.

Men had het onlangs nog over het type treinstel dat bij het ongeval in de lucht stak. Dat zou een type 214 zijn. [}:)] Ik heb eens goed gelachen, dat was gewoon het nummer van het treinstel. Over de M4-rijtuigen hadden ze wel gelijk.
Zo'n dingen kan ik zelf ook wel uitklaren, maar van zwarte dozen en seinstelsels weet ik niets en moet ik het met de info doen die men in de kranten vermeld.

Vandaar dat ik toch wat meer info wil over die zwarte doos en de juiste werking ervan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

#52
citaat:
Geplaatst door Doornroosje

Men kan nagaan op de zwarte doos (Telocband) wat een bepaald sein als seinbeeld gaf.


Maar voor zowel 2-geel, groen-geel-horizontaal als groen-geel-verticaal word een positieve impuls doorgegeven. Het 'echte' seinbeeld kan met die teloc dus nooit achterhaald worden. Geen impuls wil dus ook niet zeggen dat hij door het rood reed, kan ook de krokodil zijn die in gebreke was bijvoorbeeld.

Bundesbahnfreak

#53
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Maar klopt die info uit die zwarte doos wel?

In de krant van vandaag staat dat de treinbestuurders dat ding nog moeten opwinden voor ze vertrekken. Wat gebeurt er als ze dat een keer vergeten? Dan is er toch gewoon niets geregistreerd?

Of verteld de krant niet alles, want dat zou ook niet de eerste keer zijn.

Men had het onlangs nog over het type treinstel dat bij het ongeval in de lucht stak. Dat zou een type 214 zijn. [}:)] Ik heb eens goed gelachen, dat was gewoon het nummer van het treinstel. Over de M4-rijtuigen hadden ze wel gelijk.
Zo'n dingen kan ik zelf ook wel uitklaren, maar van zwarte dozen en seinstelsels weet ik niets en moet ik het met de info doen die men in de kranten vermeld.

Vandaar dat ik toch wat meer info wil over die zwarte doos en de juiste werking ervan.



Maak je maar geen zorgen Jurgen, datgene dat men moet opwinden is een klok, de registratie op de band heeft niets met het klokje te maken, beide werken onafhankelijk.  De registratie op de band start wanneer het voertuig in beweging komt.  Wordt aangedreven door een omvormer die op 1 van de wielassen staat.
Men moet opletten met wat in de kranten staat, wij al sNMBS-personeel lachen dikwijls met wat de journalisten ervan maken.  Deze zijn zeker geen specialisten in de materie maar sommigen denken dat ze meer weten dan de mensen die er profecioneel mee bezig zijn.

Groeten

Rudy

doomslu

#54
Ik werk in een grote internationale organisatie. In Luxemburg zijn we met zo'n 4000, maar in Brussel heb ik 20.000 collega's.
We hebben 3 personeelsleden verloren door het tragische ongeval... [:(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modeltreinbart

#55
Volgens berichten in de krant (lees weekendeditie hln ) zou de ene machinist 99,9 % door het rood gereden te hebben en dit was niet zijn eerst keer dat dit gebeurde. De fout is dus niet in de electronica of bij de nmbs of infrabel te zoeken . Ook is gisteren de 19de dode geteld er is namelijk een been terug gevonden van het 19de dodelijke slachtoffer van de trein ramp. En wat er mij nog meer betreurt is dat wij modelbouwers het al op schaal kunnen uitvoeren als een trein door het rood rijd dat die stopt en in grootbedrijf lukt die precies echter niet. Er zullen miss meer modelbouwers bij de nmbs moeten gaan werken i.p.v. politicie
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Doornroosje

#56
Jurgen,

meer info over de zwarte doos geven is niet zo simpel, gewoon omdat er zoveel verschillende modellen zijn!

De beschreven Telocband is een van de meest elementaire registreermachines. Snelheid wordt hier ten opzicht van de afstand geplot.

De meest geavanceerde 'banden' zijn heelder bommen van informatie. Ze registreren persluchten van allerlei leidingen, remmingen, eventuele alarmen van systemen, temperatuur, afstanden, in welke standen bepaalde schakelaars staan, hoeveel % tractie gegeven werd, hoeveel %slip er op de wielen is enzovoort.

Het vraagt bij deze banden dan ook een specialist die ze komt 'uitlezen' en vertalen in stukken/grafieken die we kunnen begrijpen.

Weet ook dat sommige verouderde types zelfs helemaal geen telocband hebben! Niets wordt daar geregistreerd. Al gaat het hier dikwijls over rangeermachines, het is juist met deze machines dat de meeste kleine ontsporingen en andere ongevalletjes gebeuren.

rixke rail

#57
Men is is er reeds h??l lang mee bezig, met zo'n noodstopsysteem !  


http://spoorvreter.be/blog/wp-content/halle1929.pdf

Dit ongeval gebeurde niet zo ver daarvandaan bijkbaar !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

chef garde

#58
Hier een filmpje dat voor de nodige controverse kan zorgen; je ziet de aanrijdende trein in de verte, met daarvoor ... een groen sein ...

Het fragment is te zien op het eind van het filmpje wanneer de verslaggeefster "Certainement apr?s l'analyse ..." vertelt.

http://www.rtlinfo.be/videos/19h/128991

DelticPower

#59
Mijn ervaring is als er iets gebeurd (bij NS) dat de machinist als een crimineel wordt behandeld. Meteen daarop rennen er diverse mensen van het seinwezen rond die overal in de seinkasten bezig gaan. Wat zij daar doen weet niemand.

@Chef Garde, toch wel raar dat er een groen sein brand bij bezet spoor. Maar de machinist de schuld geven is altijd het gemakkelijkst, zeker als deze overleden is en zich niet kan verdedigen, de baaninstallatie moet immers onfeilbaar zijn. Gelukkig kan deze machinist het nog navertellen. Maar het zal heelzwaar voor hem zijn.

Jammer vind ik het dat hier op het forum al meteen met de vinger gewezen wordt, zonder verstand van zaken. Dat dat door de Bobo,s gedaan wordt is al erg genoeg. Er wordt al snel een conclusie getrokken, maar men heeft niet in de gaten als er daadwerkelijk door een rood sein gereden is (al of niet met materiele gevolgen) wat voor een inpact dit op de machinist heeft. Immers er is steeds op gehamerd dat rood heilig is. Zelf als je door rood moet voor hulpverlening etc doe je dat met gemengde gevoelens.
Het moet ook altijd mogelijk blijven om door rood te rijden, bv bij een baanstoring, je kunt toch slecht de treinen onderweg laten staan totdat de storing opgelost is.
Maar ik moet zeggen dat ik als exmachinist veel met mijn gedachten bij de Belgische collega,s ben geweest.
Groeten Jan