Twee treinen botsen Halle: mogelijk 25 doden

Gestart door tufken, 15 februari 2010, 12:11:01 PM

janjozef

#15
Dan kun je je natuurlijk meteen de vraag stellen wat 1ste en 2de klasse met het ongeval te maken heeft ? en of ze nu zelf hun tiket betalen of een ander dat doet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janjozef

#16
Wat ik mij wel afvraag is waarom een deel van de treinbestuurders er nu vandaag voor moeten staken,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Sicco

#17
Dat ligt denk ik in het feit dat de emotie het wel eens van de rede wint.

trainfreak

#18
citaat:
Geplaatst door Sicco

Dat ligt denk ik in het feit dat de emotie het wel eens van de rede wint.



Niets zeggen als je niets weet aub.

Een deel van de machinisten in Belgi?
heeft het werk neergelegd.Het betreft
een spontane actie na het treinongeluk
van gisteren.Het treinpersoneel wil met
de staking aandacht vragen voor de
veiligheidsproblemen op het spoor.

De acties zijn vooral in Walloni?,maar
ook in Vlaanderen vallen treinen uit.
De vakbonden zeggen begrip te hebben
voor de acties van het treinpersoneel.

Ondertussen is het bergingswerk hervat.
Er zijn 18 doden,maar mogelijk liggen
er nog mensen onder wrakstukken.Ook
wordt gezocht naar de zwarte dozen.Die
moeten inzicht geven in de oorzaak van
het ongeluk van gisteren.
Spoorse groeten
Dimitri

Gerolf

#19
citaat:
Geplaatst door trainfreak
Het treinpersoneel wil met de staking aandacht vragen voor de veiligheidsproblemen op het spoor.
Hhmm ... ik denk dat dit nu sowieso heel wat (media-)aandacht krijgt.
Vanaf gisteren heeft het ongeval zelf al heel wat gevolgen voor het treinverkeer, en dan nu nog eens een actie erbovenop [xx(]
Maar ik begrijp best dat het spoorpersoneel aangeslagen is, zich machteloos voelt, "iets" wil doen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#20
mijn medeleven met de slachtoffers en hun familie en vrienden,personeelsleden NMBS.


De rest ....dat zijn praatjes en veronderstellingen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bundesbahnfreak

#21
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Ik wil mij aansluiten bij het medeleven voor de nabestaanden, vrienden en kenissen van de slachtoffers. Niemand heeft dit echt gewild, en het maandenlang wijzen naar de 'verantwoordelijken' zal de media (en ons ?) nog maandenlang bezighouden. Terwijl het voor de nabestaanden in de grond eigenlijk niks uitmaakt. Niets zal de slachtoffers terugbrengen.

Toch zal ik de trein blijven nemen. Want hoe ziek het in deze situatie ook mag lijken, in verhouding tot het aantal verkeersdoden met de auto, vallen deze treindoden in de statistieken van het vervoer nauwelijks op. Wat niet wil zeggen dat ze ook vermeden moeten/konden worden.

Nog een opmerking over de 1ste klasse: Het zou onze modelbanen wat minder interessant maken, maar eigenlijk wordt het hoog tijd dat deze kastenpolitiek eindelijk afgeschaft wordt.

Een (parlementaire ?) vraag over het aantal passagiers die in 1ste klasse reist ?n zijn ticket zelf betaald heeft zou me erg interesseren ! Terwijl de rest zich de spreekwoordelijke 'haring' mag voelen.




Eigenlijk wou ik niet meer reageren op dit forum, maar uw vraag over de eerste klasse tussen dit drama geeft weeral iets an over de mentaliteit van vandaag (ikke, ikke, ikke).
Ik ben ook zo een van de mensen die door zijn functie binnen de NMBS een vrijkaart 1? klas heeft en daar ook voor 99% voor beroepsdoeleinde gebruik van maak, verplaatsingen naar vergaderingen enz.
Ik kan u melden dat 1? klas ook meestal goed bevolkt zit.  Indien je er problemen mee hebt kan je natuurlijk een kaartje kopen of kun je bij de NMBS examen doen zodat je ook in 1? kan zitten.

Verder zijn er door het ongeval 18 mensen het leven verloren, deze morgen zag ik een foto van een man met een kind in zijn armen.  En hier zit men te mierenneuken over 1? klas. man man man toch.


Jurgen

#22
citaat:
Geplaatst door stefanic

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Men geeft in het nieuws al de hele dag de juiste info met de verkeerde beelden mee.

Men laat iedere keer de 2 wagons zien die elkaar in de lucht houden als men het over de 2 frontaal op elkaar gereden treinen heeft.
Dit klopt niet, die 2 wagons stonden in het midden van de trein en zijn gewoon omhoog gedrukt door de knal langs de ene kant en de snelheid van het achterste treinstel.

De tweede trein ligt wel achter de opgeduwde wagons.

Het eerste gedeelte van de omhooggeduwde trein staat ook achterstevoren naast de sporen.


Dat moet volgens mij een spectaculaire klap geweest zijn die je niet wil meemaken en ook niemand toewenst.



Je doet het al straf lijken maar het is helaas nog erger:
1) het eerste deel van het rode stelletje ligt niet omgekeerd (zie 4e foto). Wat over de kop van dat rijtuig lijkt te hangen als 'deken' is een stuk van wat overschiet van het stuurstandrijtuig van de M4-IC. Dat rijtuig is volledig verpulverd. Het eerste rijtuig van de IC, dat je volledig op zijn kant ziet liggen op de eerste foto, is eigenlijk het 2e rijtuig... Voor een keertje gaf je 1e klasticket (stuurrijtuig is integraal 1e klas) geen meerwaarde...

M'n medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers, waaronder zeker ook collega spoorwegmedewerkers. Ik ben trouwens aangenaam verrast over de serene/volwassen reacties hier. Op de 2 grootspoorforums die ik volg is het degoutantie troef.





Mja, ik heb het vandaag in de krant gezien dat die wagon niet omgekeerd ligt. Ik dacht eerst dat het in twee gereten was en nadien omgedraaid.

Ik lees vandaag ook dat de treinbestuurder van de trein die "in fout" was het ongeval overleefd heeft.
Ik denk dat die man al een heel deel kan verklaren over hoe het ongeval gebeurt is.

Verder lees ik in de krant ook reacties van mensen die op de trein zaten. Iemand verteld over een jongetje dat tegen het dak gecatapulteerd wordt en uiteindelijk bewusteloos blijft liggen op de grond terwijl... mja, zal het maar niet vertellen, maar de man die dit zag is wel meteen op zoek gegaan naar een uitgang en is dan naast de wagon blijven zitten omdat hij het niet meer kon aanzien.
Om maar te zeggen dat je zoiets echt aan niemand toewenst.

De mensen die dit overleefd hebben zullen onwaarschijnlijk hun leven lang aan dit ongeval terugdenken.


Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen.
Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

itchy

#23
citaat:
Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.


Kostprijs Antwerpen-Centraal: 404.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Kostprijs Li?ge-Guillemins: 320.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Dat is samen 28.960.000.000 oude Belgische Frankskes, ge?nvesteerd door onze Holding (oftewel de belastingbetaler, zeg maar wijzelf dus) in alleen maar stenen (spoorinfra en signalisatie zijn hier niet in verrekend) voor twee stations.

Het oog wil ook wat, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men begint na te denken over prioriteiten.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

erik50

#24
citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.


Kostprijs Antwerpen-Centraal: 404.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Kostprijs Li?ge-Guillemins: 320.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Dat is samen 28.960.000.000 oude Belgische Frankskes, ge?nvesteerd door onze Holding (oftewel de belastingbetaler, zeg maar wijzelf dus) in alleen maar stenen (spoorinfra en signalisatie zijn hier niet in verrekend) voor twee stations.

Het oog wil ook wat, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men begint na te denken over prioriteiten.



hier sluit ik mij volkomen bij aan.[:(]
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Greg

#25
citaat:
Geplaatst door erik50

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.


Kostprijs Antwerpen-Centraal: 404.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Kostprijs Li?ge-Guillemins: 320.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Dat is samen 28.960.000.000 oude Belgische Frankskes, ge?nvesteerd door onze Holding (oftewel de belastingbetaler, zeg maar wijzelf dus) in alleen maar stenen (spoorinfra en signalisatie zijn hier niet in verrekend) voor twee stations.

Het oog wil ook wat, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men begint na te denken over prioriteiten.



hier sluit ik mij volkomen bij aan.[:(]



Sommige werken waren nu wel nodig, vernieuwen en uitbreidingen. Denk bvb aan antwerpen centraal waar men toch serieuze werken moest doen.
Dus zeggen had je dit laten vallen en dat in de plaats gedaan is mss nogal kort door de bocht[;)]
Of dat is toch mijn mening.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

trainfreak

#26
citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.


Kostprijs Antwerpen-Centraal: 404.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Kostprijs Li?ge-Guillemins: 320.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Dat is samen 28.960.000.000 oude Belgische Frankskes, ge?nvesteerd door onze Holding (oftewel de belastingbetaler, zeg maar wijzelf dus) in alleen maar stenen (spoorinfra en signalisatie zijn hier niet in verrekend) voor twee stations.

Het oog wil ook wat, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men begint na te denken over prioriteiten.



De splitsing van 2005 maakt alles er zeker niet eenvoudiger op.
Het materiaal is van de NMBS, de grote stations (zoals Luik en antwerpen dus) niet...
Spoorse groeten
Dimitri

Greg

#27
Idd, en het veiligheidssysteem is deels de verantwoordelijkheid van de NMBS zelf voor de treinstellen/locs te voorzien, en deels van infrabel om de infrastructuur op het spoor te voorzien.
Je kan je al inbeelden hoe "vlot" alles loopt denk ik, zeker als europa nog eens zijn neus er gaat tussensteken.

Juist ja, welkom in het belgische systeem 100 dingen hebben terwijl er geen enkel deftig werkt, en de samenwerking al helemaal zoek is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

itchy

#28
Dag Greg,
Ik ben het met je eens dat de stationsinfrastructuur zelf ook tijdig gemoderniseerd moet worden. Ik heb ook niet gezegd dat men die 29 miljard BEF integraal aan TBL 1+ of zo had moeten besteden en niks had moeten doen in Antwerpen of Luik.  Maar ik vind de verhouding totaal scheefgetrokken.  Misschien al te ver off-topic, maar ik wil graag het inhoudelijk debat aangaan over Antwerpen en Luik.  Komen al deze investeringen de treinreiziger echt ten goede? (ik neem, na?ef als ik ben, even aan dat dit de bedoeling is)
Voor Antwerpen bijvoorbeeld: doorgaande sporen richting NL zijn inderdaad een geweldig pluspunt.  Maar zijn perrons op drie niveaus dat ook? Stap daar maar eens eventjes over. Of nog: is het de taak van de (openbare) NMBS Holding om enkele 10.000 m2 commerci?le ruimten in te richten met belastinggeld?  
En Luik: Santiago Calatrava is weliswaar een sterarchitect, maar zijn onwrikbare greep op het project leidt gewoon tot absurde, geldverslindende toestanden.  In de onderdoorgang zijn bijna alle raampartijen uitgevoerd in gebogen glas, dat kost onwaarschijnlijk veel geld (moet bovendien gehard veiligheidsglas zijn). En wist je dat de werkbladen van de loketten verplicht in natuursteen werden uitgevoerd? Nu heeft natuursteen nogal de neiging om ijskoud aan te voelen, wat voor het loketpersoneel een ware kwelling is. Maar Calatrava wou van geen wijken weten. Men heeft er niet beter op gevonden om verwarming in die tabletten te steken.
Waar is men eigenlijk mee bezig vraag ik mij dan af op zo'n moment als maandagochtend.
citaat:
Geplaatst door Greg

citaat:
Geplaatst door erik50

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.


Kostprijs Antwerpen-Centraal: 404.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Kostprijs Li?ge-Guillemins: 320.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Dat is samen 28.960.000.000 oude Belgische Frankskes, ge?nvesteerd door onze Holding (oftewel de belastingbetaler, zeg maar wijzelf dus) in alleen maar stenen (spoorinfra en signalisatie zijn hier niet in verrekend) voor twee stations.

Het oog wil ook wat, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men begint na te denken over prioriteiten.



hier sluit ik mij volkomen bij aan.[:(]



Sommige werken waren nu wel nodig, vernieuwen en uitbreidingen. Denk bvb aan antwerpen centraal waar men toch serieuze werken moest doen.
Dus zeggen had je dit laten vallen en dat in de plaats gedaan is mss nogal kort door de bocht[;)]
Of dat is toch mijn mening.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

#29
Splitsing of geen splitsing: alle investeringen gebeuren uiteindelijk met overheidsgeld, geld waarvoor u en ik belastingen betalen.  De verdeling van de middelen is dus puur een politieke kwestie.  Maar daarover heb ik nog geen enkele politicus horen piepen hoor.
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Het is eigenlijk erg dat die veiligheidssystemen niet sneller kunnen ingebouwd worden in de treinstellen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit allemaal tijd kost.


Kostprijs Antwerpen-Centraal: 404.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Kostprijs Li?ge-Guillemins: 320.000.000 euro voor de bouwkundige werken.  Dat is samen 28.960.000.000 oude Belgische Frankskes, ge?nvesteerd door onze Holding (oftewel de belastingbetaler, zeg maar wijzelf dus) in alleen maar stenen (spoorinfra en signalisatie zijn hier niet in verrekend) voor twee stations.

Het oog wil ook wat, maar misschien wordt het toch eens tijd dat men begint na te denken over prioriteiten.



De splitsing van 2005 maakt alles er zeker niet eenvoudiger op.
Het materiaal is van de NMBS, de grote stations (zoals Luik en antwerpen dus) niet...


Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail