Twee treinen botsen Halle: mogelijk 25 doden

Gestart door tufken, 15 februari 2010, 12:11:01 PM

tufken

Bron Gazet Van Antwerpen en Radio 1:

We betuigen ons medeleven aan de families die dit drama moeten ondergaan

imghttp://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/15/nb_treinramp_reuters01.jpg.h380.jpg.568.jpg/imgimghttp://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/15/nb_treinramp_reuters02.jpg.h380.jpg.568.jpg/img
foto's: het Nieuwsblad

11:33 Twee passagierstreinen zijn frontaal op elkaar gebotst in Buizingen bij Halle. Lodewijk De Witte, de gouverneur van Vlaams-Brabant, heeft al bevestigd dat er zeker elf doden zijn, waaronder ook een kind. E?n van de treinen zou het stopsignaal genegeerd hebben.

imghttp://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/15/nb_treinramp_ap01.jpg.h380.jpg.568.jpg/imgimghttp://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/15/nb_treinramp_ap02.jpg.h380.jpg.568.jpg/img
foto's: het Nieuwsblad

Burgemeester Dirk Pieters van Halle sprak rond 10 uur nog van twintig doden en dat cijfer kan ook oplopen tot 25. Er zijn ook verschillende gewonden gevallen.
imghttp://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/02/15/914373/twee-treinen-botsen-tegen-elkaar-in-halle-zeker-11-doden_5_460x0.jpg/img

Het ongeval gebeurde rond kwart voor negen op de lijn tussen Brussel-Zuid en Qui?vrain. De ene trein kwam vanuit Leuven richting 's Gravenbrakel, de andere reed van Qui?vrain richting Luik.

De trein richting Luik had in Buizingen een tiental minuten vertraging opgelopen, maar had groen licht om te vertrekken. De trein richting Leuven kwam op hetzelfde moment voorbij Buizingen, maar negeerde een rood sein. Die laatste trein ramde de andere in de flank.

Er zijn al zeker elf doden geteld en er vielen ook verschillende gewonden. Sommige zwaargewonden zouden zich nog in de trein bevinden. Hoeveel mensen precies gewond raakten, is niet duidelijk.

Enorme ravage
De lichtgewonden worden opgevangen door het Rode Kruis en naar de sporthal in Buizingen gebracht voor verzorging. De zwaargewonden worden eerst ter plaatse verzorgd en dan naar het ziekenhuis gebracht.

Gestrande reizigers kunnen terecht in een ander sportcentrum in de stad Halle en bij het Rode Kruis. Lichtgewonden en gestrande reizigers kunnen daarna rekenen op bussen van De Lijn voor hun vervoer. De brandweer van Halle en Brussel en verschillende ziekenwagens zijn ter plaatse.

imghttp://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/02/15/914371/twee-treinen-botsen-tegen-elkaar-in-halle-zeker-11-doden_5_460x0.jpg/img

De bovenleiding liep enorme schade op en treinverkeer is momenteel niet mogelijk op de lijnen Brussel-Doornik en Brussel-Bergen. De Thalys-treinen richting Parijs en de Eurostar richting Londen vertrekken voorlopig ook niet.

"Al onze treinen tussen Brussel en Londen zijn geschrapt voor vandaag door het treinongeval in Halle", zegt Bram Smets van Eurostar.

Er werd een crisiscentrum opgericht in Leuven en in Halle en er is ook een provinciaal crisiscomit? in het leven geroepen.

imghttp://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/15/treinramp4.jpg.h380.jpg.568.jpg/img
Beelden: http://twitter.com/cdrik
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Greg

#1
Mja serieus iets[V]
Is al erg lang geleden dat er zo iets serieus gebeurd is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Eres

#2
Het is heel droevig dat dergelijke ongevallen gebeuren Materieel kan men vervangen Het verlies van een dierbare is het ergste

Laten we gepast even stilstaan en ook respect tonen aan de mensen die de klus moeten klaren in deze winterse omstandigheden

Een zwarte dag

Wim

Sicco

#3
citaat:
Geplaatst door Greg

Mja serieus iets[V]
Is al erg lang geleden dat er zo iets serieus gebeurd is.



- ontsporing op hoge snelheid te Mons november vorig jaar
- twee of drie jaar geleden twee M4-treinen frontaal in West-Vlaanderen door verkeerde herplaatsing sein
- botsing tussen reizigerstrein en goederentrein te Hermalle een jaar of 2 terug

Het geluk bij die drie ongelukken was dat er toevallig weinig of geen reizgers in het getroffen deel van de trein zaten, anders waren hier ook zeer veel slachtoffers gevallen.

Ik ben het dus helemaal niet met je eens helaas.

trainfreak

#4
citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door Greg

Mja serieus iets[V]
Is al erg lang geleden dat er zo iets serieus gebeurd is.



- ontsporing op hoge snelheid te Mons november vorig jaar
- twee of drie jaar geleden twee M4-treinen frontaal in West-Vlaanderen door verkeerde herplaatsing sein
- botsing tussen reizigerstrein en goederentrein te Hermalle een jaar of 2 terug

Het geluk bij die drie ongelukken was dat er toevallig weinig of geen reizgers in het getroffen deel van de trein zaten, anders waren hier ook zeer veel slachtoffers gevallen.

Ik ben het dus helemaal niet met je eens helaas.



Toch even zeggen dat die in West-Vlaanderen niet frontaal was.
Maar verder geef ik je wel gelijk. Een geluk bij een ongeluk dat het net vakantie is, anders waren er waarschijnlijk wel meer slachtoffers gevallen.
Het laatste zware ongeval was volgens mij dat in P?crot, met 8 doden.
Toen was de taalbarri?re mede de oorzaak, hopen dat het nu niet zo is.
Spoorse groeten
Dimitri

Greg

#5
citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door Greg

Mja serieus iets[V]
Is al erg lang geleden dat er zo iets serieus gebeurd is.



- ontsporing op hoge snelheid te Mons november vorig jaar
- twee of drie jaar geleden twee M4-treinen frontaal in West-Vlaanderen door verkeerde herplaatsing sein
- botsing tussen reizigerstrein en goederentrein te Hermalle een jaar of 2 terug

Het geluk bij die drie ongelukken was dat er toevallig weinig of geen reizgers in het getroffen deel van de trein zaten, anders waren hier ook zeer veel slachtoffers gevallen.

Ik ben het dus helemaal niet met je eens helaas.



Ik heb het over menselijke schade. Dat is serieus, dat er schade is aan die treinen is niet zo erg.
Het ergste dat ik me kan herinneren is dat in wallonie zoveel jaren terug.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Sicco

#6
citaat:
Toch even zeggen dat die in West-Vlaanderen niet frontaal was.

Nee, de een achterop de ander, het effect is hetzelfde.
En ook ik heb het niet over het materieel, maar over het feit dat daar in West-Vlaanderen enorm veel doden zouden zijn gevallen als b.v. de achteropkomende trein niet leeg was geweest, of de voorste met stuurstand achter had gestaan. Zelfde geldt voor Mons, ik wil niet weten wat het dodental was geweest als die trein vol had gezeten. Het materieel boeit me niet, wel al het derde ongeval in drie jaar wat theoretisch enorm veel slachtoffers had kunnen geven.

Die ongevallen zijn niet minder serieus omdat er door puur geluk minder doden zijn gevallen.

Greg

#7
In theorie wel ja, maar ik had het over het feit dat het erg lang geleden is dat er in realiteit zo iets zwaar voorgevallen is. Met zoveel slachtoffers.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Jurgen

#8
Men geeft in het nieuws al de hele dag de juiste info met de verkeerde beelden mee.

Men laat iedere keer de 2 wagons zien die elkaar in de lucht houden als men het over de 2 frontaal op elkaar gereden treinen heeft.
Dit klopt niet, die 2 wagons stonden in het midden van de trein en zijn gewoon omhoog gedrukt door de knal langs de ene kant en de snelheid van het achterste treinstel.

De tweede trein ligt wel achter de opgeduwde wagons.

Het eerste gedeelte van de omhooggeduwde trein staat ook achterstevoren naast de sporen.


Dat moet volgens mij een spectaculaire klap geweest zijn die je niet wil meemaken en ook niemand toewenst.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde

#9
Inderdaad, 3 klassieke stellekes gebotst met een trek en duw M4.  Misschien wat "verkeerde beelden", maar de luchtfoto's en luchtcamerabeelden tonen hoe de treinen mekaar ramden ...

ysbeer

#10
Hier in Nederland zegt men nu dat Belgie geen systeem heeft dat zorgt dat de trein bij het voorbij rijden van een roodsignaal zich zelf stopt.
Altijd gedacht dat die vreemde constructie tussen de rails met sleepcontact op de lok daarvoor was.
Klopt dat niet????

Overigens een vreselijk ongeluk,het zal je toch maar gebeuren.
Zeker 50 gezinnnen vanavond in groot verdriet of anstige spanning
Ik wens ze alle sterkte.
wim

Greg

#11
Systeem is er maar niet overal en niet op alles.
De sporen waren dus blijkbaar wel voorzien, maar de treinstellen van het ongeluk niet. Het ging om klassiekjes.

En idd, je zal maar tot het besef komen dat er plots een deel van je gezin ontbreekt[V]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Eres

#12
Zoals op het nieuws te zien was is slechts 25% van het spoor hiermee uitgerust Maar dan moeten ook de treinstellen dit hebben anders werkt het niet

Verder kommentaar overbodig

Wim

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hier in Nederland zegt men nu dat Belgie geen systeem heeft dat zorgt dat de trein bij het voorbij rijden van een roodsignaal zich zelf stopt.
Altijd gedacht dat die vreemde constructie tussen de rails met sleepcontact op de lok daarvoor was.
Klopt dat niet????

Overigens een vreselijk ongeluk,het zal je toch maar gebeuren.
Zeker 50 gezinnnen vanavond in groot verdriet of anstige spanning
Ik wens ze alle sterkte.
wim


stefanic

#13
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Men geeft in het nieuws al de hele dag de juiste info met de verkeerde beelden mee.

Men laat iedere keer de 2 wagons zien die elkaar in de lucht houden als men het over de 2 frontaal op elkaar gereden treinen heeft.
Dit klopt niet, die 2 wagons stonden in het midden van de trein en zijn gewoon omhoog gedrukt door de knal langs de ene kant en de snelheid van het achterste treinstel.

De tweede trein ligt wel achter de opgeduwde wagons.

Het eerste gedeelte van de omhooggeduwde trein staat ook achterstevoren naast de sporen.


Dat moet volgens mij een spectaculaire klap geweest zijn die je niet wil meemaken en ook niemand toewenst.



Je doet het al straf lijken maar het is helaas nog erger:
1) het eerste deel van het rode stelletje ligt niet omgekeerd (zie 4e foto). Wat over de kop van dat rijtuig lijkt te hangen als 'deken' is een stuk van wat overschiet van het stuurstandrijtuig van de M4-IC. Dat rijtuig is volledig verpulverd. Het eerste rijtuig van de IC, dat je volledig op zijn kant ziet liggen op de eerste foto, is eigenlijk het 2e rijtuig... Voor een keertje gaf je 1e klasticket (stuurrijtuig is integraal 1e klas) geen meerwaarde...

M'n medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers, waaronder zeker ook collega spoorwegmedewerkers. Ik ben trouwens aangenaam verrast over de serene/volwassen reacties hier. Op de 2 grootspoorforums die ik volg is het degoutantie troef.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

marc goovaerts

#14
Ik wil mij aansluiten bij het medeleven voor de nabestaanden, vrienden en kenissen van de slachtoffers. Niemand heeft dit echt gewild, en het maandenlang wijzen naar de 'verantwoordelijken' zal de media (en ons ?) nog maandenlang bezighouden. Terwijl het voor de nabestaanden in de grond eigenlijk niks uitmaakt. Niets zal de slachtoffers terugbrengen.

Toch zal ik de trein blijven nemen. Want hoe ziek het in deze situatie ook mag lijken, in verhouding tot het aantal verkeersdoden met de auto, vallen deze treindoden in de statistieken van het vervoer nauwelijks op. Wat niet wil zeggen dat ze ook vermeden moeten/konden worden.

Nog een opmerking over de 1ste klasse: Het zou onze modelbanen wat minder interessant maken, maar eigenlijk wordt het hoog tijd dat deze kastenpolitiek eindelijk afgeschaft wordt.

Een (parlementaire ?) vraag over het aantal passagiers die in 1ste klasse reist ?n zijn ticket zelf betaald heeft zou me erg interesseren ! Terwijl de rest zich de spreekwoordelijke 'haring' mag voelen.